23948sdkhjf

Snart kan bussen fjärrstyras

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fjärrstyrning av autonoma fordon blir möjligt tack vare 5G-nätet – det visade Keolis under UITP i Stockholm som avslutades 12 juni.

Keolis och Ericsson visade under UITP i Stockholm hur 5G kan underlätta införandet av autonoma fordon som fjärrövervakas av en operatör, därmed kan operatören i de autonoma bussarna lämna fordonet och sätta sig i ett kontrollrum med ansvar för flera fordon samtidigt. Ericssons 5G-nätverk möjliggör nämligen fjärrstyrning av autonoma fordon. Skillnaden är att fördröjningen i överföringen då blir så liten att det går att kontrollera fordonet omedelbart vid behov - något som visades med att försökspersoner fick köra en bil i Kista från Stockholmsmässan i Älvsjö. Bara med det snabbare nätet hann förarna med att göra sina manöver i rättan tid.

Samarbetet mellan Keolis och Ericsson är en del av Drive Swedens innovationsprogram Strategic Innovation Program (SIP) vars syfte är att främja samarbeten och försök för implementering av 5G i fordonsbranschen.

Keolis visade tillsammans med Ericsson upp den nya tekniken i samband med internationella kollektivtrafikmässan UITP i Stockholm. Från mässan kunde besökare styra det autonoma fordonet som befann sig vid Ericssons huvudkontor i Kista, 15 kilometer bort. Reaktionstiden mellan förarens kommando och fordonets reaktion är i och med 5G nere på millisekunder vilket gör att ett viktigt steg kan tas i utvecklingen av autonoma fordon jämfört med vad 4G-nätet har tillåtit.

5G-nätet möjliggör dataöverföring i höga hastigheter med väldigt låg fördröjning och hög tillförlitlighet vilket gör att fordonet kan kontrolleras på avstånd i realtid. Femte generationens nätverk förbättrar även uppkopplingen till NTRIP (Networked Transport of RTCM via Internet Protocol) vilket ger en ökad precision i återgivningen av fordonets position. Fordonet, som byggts av KTH, är utrustat med geofencing för att undvika kollisioner och specifikt framtagna system med mycket hög it-säkerhet. Av säkerhetsskäl befann sig en operatör ombord på fordonet under uppvisningen på mässan.

Utifrån testresultaten planerar Keolis att installera tekniken på de autonoma fordon som företaget trafikerar på olika orter i världen. Företaget ser autonoma fordon som ett lättillgängligt, miljövänligt, flexibelt och kostnadseffektivt komplement till traditionella kollektiva färdmedel. Sedan de inledande testerna i Lyon tillsammans med tillverkaren Navya har Keolis kört autonoma fordon i Paris, Rennes och Lille samt i Storbritannien, Australien, Kanada, USA och Belgien.

Rt-forum och Trafikforum kommer att ta upp mer om den här tekniken framlöver.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171