23948sdkhjf

Nu kör HelsingborgsExpressen!

| Av Malin Folkesson | Tipsa redaktionen

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Många var på plats på förhandsvisningen av HelsingborgsExpressen, bland dem Lars Hansson, C, vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Helsingborg, Christian Orsing, M, kommunalråd och ordförande i Stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg, Lisa Åhlen, affärschef vid Skånetrafiken, Gustav Nilsson, commercial director vid Arriva och många många fler. Vädret var fint och stämningen på topp.

Det kommer dock mera. För alla som vill vara med blir det festande i flera dagar för att fira den nya typen av kollektivtrafik som enligt vissa blir Sveriges bästa BRT-lösning, bättre än MalmöExpressen - men den klassificeringen ställer sig rt-forum neutral till. Helt klart handlar det om BRT, Bus Rapid Transit, eller enklare uttryckt superbussar med hög kapacitet, nästan som en spårvagn men billigare och flexiblare.

Söndagen 16 juni börjar HelsingborgsExpressen rulla. Nu kan du åka snabbt, bekvämt och hållbart på de nya elbussarna på linje 1. Det ska firas med fest, event och överraskningar längs bussträckan hela dagen.

Bussflottan byts dessutom ut till nya bussar - och några nyrenoverade som uppfyller samma krav gällande miljö och komfort. Linjenätet uppdateras allt eftersom staden växer så att kollektivtrafiken ska vara attraktiv för så många som möjligt.

– Nu är vi äntligen klara med den omfattande ombyggnaden av hela sträckan från Råå till Dalhem och vi är både stolta och nöjda över hur fint och funktionellt det blivit inför driftstarten av HelsingborgsExpressen, säger Dick Johansson, avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.

Ett samarbete mellan Skånetrafiken, Helsingborgs Stad, Arriva och Öresundskraft kulminerar nu i att HelsingborgsExpressen går på linje 1 mellan Råå och Dalhem. Resan kommer att gå fortare än i dag eftersom bussen på långa sträckor har eget körfält och därför inte fastnar i köer eller långsam trafik. Bussen går på 100 procent grön el så helsingborgarna slipper både avgaser och buller.

Längs linjen finns extra långa hållplatser med gott om belysning, informationstavlor och så småningom även biljettmaskiner på ett antal utvalda hållplatser. Den som reser kan stiga på eller av via vilken dörr man vill för att resan ska gå så fort och vara så smidig som möjligt. Inredningen präglas av nytänkande med ståbord med hållare till kaffekoppen, hyllor för väskor, samtalssoffa och extra tydligt markerade säten för den som har svårt att ta sig fram.

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över, säger Jonas Strömstedt, projektledare för HelsingborgsExpressen, Skånetrafiken. Han fortsätter:

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över.

Det är också på söndag som trafikföretaget Arriva tar över ansvaret för driften av kollektivtrafiken i Helsingborg fram till 2027.

– Det betyder mycket för oss att få ansvar för kollektivtrafiken i Helsingborg – en stad i utveckling i en expansiv region. Vårt fokus kommer att ligga på att resandet ska bli enklare för resenärerna i Helsingborg med hjälp av nya tidtabeller, hög service, ny teknologi och en ännu bättre koppling till tågtrafiken i Skåne, säger Johan Åhlander, vd, Arriva Sverige.

– Från Öresundskraft är vi glada för att ha bidragit med vår expertis om el, elanslutningar och de stora effektuttag som eldrivna fordon behöver. Det har vi gjort för bilar och fartyg och nu även bussar. Det är konkreta bidrag i omställningen till ett hållbart energi- och transportsystem och en möjlighet för oss att utveckla förmorgondagens behov, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft.

För den som inte är uppe tillräckligt tidigt för allra första turen före klockan fem på morgonen blir det ändå massor att se och uppleva hela dagen. Längs hela sträckan från Dalhem till Råå finns det aktiviteter och överraskningar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177