23948sdkhjf

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Många var på plats på förhandsvisningen av HelsingborgsExpressen, bland dem Lars Hansson, C, vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Helsingborg, Christian Orsing, M, kommunalråd och ordförande i Stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg, Lisa Åhlen, affärschef vid Skånetrafiken, Gustav Nilsson, commercial director vid Arriva och många många fler. Vädret var fint och stämningen på topp.

Det kommer dock mera. För alla som vill vara med blir det festande i flera dagar för att fira den nya typen av kollektivtrafik som enligt vissa blir Sveriges bästa BRT-lösning, bättre än MalmöExpressen - men den klassificeringen ställer sig rt-forum neutral till. Helt klart handlar det om BRT, Bus Rapid Transit, eller enklare uttryckt superbussar med hög kapacitet, nästan som en spårvagn men billigare och flexiblare.

Söndagen 16 juni börjar HelsingborgsExpressen rulla. Nu kan du åka snabbt, bekvämt och hållbart på de nya elbussarna på linje 1. Det ska firas med fest, event och överraskningar längs bussträckan hela dagen.

Bussflottan byts dessutom ut till nya bussar - och några nyrenoverade som uppfyller samma krav gällande miljö och komfort. Linjenätet uppdateras allt eftersom staden växer så att kollektivtrafiken ska vara attraktiv för så många som möjligt.

– Nu är vi äntligen klara med den omfattande ombyggnaden av hela sträckan från Råå till Dalhem och vi är både stolta och nöjda över hur fint och funktionellt det blivit inför driftstarten av HelsingborgsExpressen, säger Dick Johansson, avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.

Ett samarbete mellan Skånetrafiken, Helsingborgs Stad, Arriva och Öresundskraft kulminerar nu i att HelsingborgsExpressen går på linje 1 mellan Råå och Dalhem. Resan kommer att gå fortare än i dag eftersom bussen på långa sträckor har eget körfält och därför inte fastnar i köer eller långsam trafik. Bussen går på 100 procent grön el så helsingborgarna slipper både avgaser och buller.

Längs linjen finns extra långa hållplatser med gott om belysning, informationstavlor och så småningom även biljettmaskiner på ett antal utvalda hållplatser. Den som reser kan stiga på eller av via vilken dörr man vill för att resan ska gå så fort och vara så smidig som möjligt. Inredningen präglas av nytänkande med ståbord med hållare till kaffekoppen, hyllor för väskor, samtalssoffa och extra tydligt markerade säten för den som har svårt att ta sig fram.

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över, säger Jonas Strömstedt, projektledare för HelsingborgsExpressen, Skånetrafiken. Han fortsätter:

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över.

Det är också på söndag som trafikföretaget Arriva tar över ansvaret för driften av kollektivtrafiken i Helsingborg fram till 2027.

– Det betyder mycket för oss att få ansvar för kollektivtrafiken i Helsingborg – en stad i utveckling i en expansiv region. Vårt fokus kommer att ligga på att resandet ska bli enklare för resenärerna i Helsingborg med hjälp av nya tidtabeller, hög service, ny teknologi och en ännu bättre koppling till tågtrafiken i Skåne, säger Johan Åhlander, vd, Arriva Sverige.

– Från Öresundskraft är vi glada för att ha bidragit med vår expertis om el, elanslutningar och de stora effektuttag som eldrivna fordon behöver. Det har vi gjort för bilar och fartyg och nu även bussar. Det är konkreta bidrag i omställningen till ett hållbart energi- och transportsystem och en möjlighet för oss att utveckla förmorgondagens behov, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft.

För den som inte är uppe tillräckligt tidigt för allra första turen före klockan fem på morgonen blir det ändå massor att se och uppleva hela dagen. Längs hela sträckan från Dalhem till Råå finns det aktiviteter och överraskningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187