23948sdkhjf

Spännande forskning om turism

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

FORSKNING

Just nu har Sverige ett guldläge när det gäller att locka hit utländska turister tack vare den fritt fallande kronkursen. Då blir det billigare för utländska besökare i Sverige vilket redan märks av i statistiken.

Men då är frågan hur alla dessa turister uppfattar den marknadsföring som de möter, liksom huruvida lokalbefolkningen som väntas ta emot turisterna känner igen sig i denna. Och vilken roll kan turism spela för integrationen i samhällen? Dessa frågor är i fokus i ett nytt forskningsprojekt som leds av forskaren Sayaka Osanami Törngren vid Malmö universitet.

Dagens värld karaktäriseras av globalisering och ökad rörlighet. En konsekvens är att platser, städer och länder har blivit mer mångkulturella och mångfacetterade under de senaste decennierna. Men det är inte alltid det speglas i turism- och besöksnäringens beskrivningar av platser. Enligt en kritik inom forskning om turism är de bilder som kommuniceras av till exempel turismnäringen och myndigheter, allt för endimensionella och stereotypa.

– Vi vill studera hur marknadsföring och multietnisk reklam påverkar oss och se vilken betydelse den egna etniciteten, klass men också attityder, sociala avstånd och fördomar har, säger Sayaka Osanami Törngren, doktor i internationell migration och etniska relationer (Imer), vid Malmö universitets forskningscentrum Malmö Institute of Migration, Diversity and Welfare (MIM).

Problemen med endimensionella och stereotypa beskrivningar av platser är flera. Att lokalbefolkningen inte känner igen sig i de bilder som kommuniceras kan vara problematiskt i sig. Att exkludera vissa grupper eller vissa områden i platsmarknadsföring bidrar också till problem för sammanhållningen i samhällen. Här vill forskarna utforska hur en mer inkluderande turism där fler aktörer involveras kan bidra till stärkt social hållbarhet. Också från turistens perspektiv finns problem. Bland annat genom att stereotypa bilder skapar förväntningar som inte infrias.

Projektet består av tre delar. I den första undersöks hur pluralitet och mångfald kommuniceras av turism- och besöksnäringen genom att titta på olika städers, regioners och länders kommunikation. Även hur turister tar emot och upplever materialet och destinationer kommer att studeras.

En metod som forskarna kommer att använda är så kallad ”eye-tracking”. Med eye-tracking som metod kan man studera vad människor fäster uppmärksamheten på i en bild och hur ögonen rör sig från en punkt till en annan. Deltagarnas uppfattning av och benägenhet att resa till Sverige kommer att undersökas före och efter experimentet för att se hur olika typer av bilder kan påverka uppfattningar om Sverige.

Analys av eye-trackingdata ihop med empiri från enkäter och intervjuer ger möjlighet att komma åt omedvetna uppfattningar och attityder och se vad människor uppmärksammar och reagerar på i bilder och beskrivningar av Sverige, säger Sayaka Osanami Törngren. Hon fortsätter:

– Det är första gången vi använder denna metod för studier i Sverige om stereotyper och fördomar. Det finns en stor potential inom forskning om IMER och hudfärgens betydelse.

Forskarna kommer också titta på hur internationella turister beskriver platser i sociala medier.

– Vi är intresserade av att se om det finns en lucka mellan hur platserna beskrivs från turismnäringens håll och hur turisterna själva beskriver platserna, säger Emma Björner, doktor i företagsekonomi vid Gothenburg Research Institute och forskare i projektet.

I andra delen av projektet undersöks inkludering och representation av mångfald i deltagandeprocesser inom platsmarknadsföring och turismutveckling. Specifikt kommer forskarna undersöka guidade turer i utsatta områden, multikulturella events, till exempel matfestivaler, samt hur multikulturalism hanteras i korsningen mellan stadsplanering och turism vid utformandet av fysisk miljö såsom parker. Den tredje delen av projektet utforskas hur turism skulle kunna bidra till social hållbarhet i form av ökad sammanhållning, interkulturella möten och integration.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ferry till Furuvik

Fler resenärer flyger med SAS

Snälltåget ända till Tänndalen

Framgång för AI till sjöss

Bra oktober för Norwegian

Norwegian visar goda siffror för oktober vad gäller trafiksiffror – men flygbolaget dödförklaras av en konkurrent inom lågprissegmentet.

SJ storsatsar på VR

Nyhetsbrev

Tydlig "Stordalen-effekt" för Ving

Reseföretaget Ving sticker iväg som en raket just nu - detta sedan Petter Stordalen tagit över som huvudägare av bolaget efter den förre ägarens konkurs.

Arkiv

Nu sätter kryssarna i kontakten

Elanslutningarna i Stockholms Värtahamnen är igång och flera fartyg ansluter redan – därmed kan kryssarna ligga för ankar med avstängd maskin.

Ny svensk skidanläggning invigs

17 december invigs anläggningen Idre Himmelfjäll - efter många års planerande och byggande är Sveriges nya stora alpina skidområde äntligen redo för öppning.

Fritzsons tågmat

Skrämmande resenyhet lanseras

Så här inför Halloween kan det passa bra att slå ett slag för mer skrämmande destinationer - som Transsylvanien med greve Draculas slott, trolska skogar och ruggiga grottor.

Stordalen tar över Ving

Den norske hotellmagnaten Petter Stordalen är resekoncernen Vings nya ägare - det är första gången på 25 år som Ving får en Nordisk huvudägare.

Nya snabbfärjan döpt

Bussbranschen kräver svar om Slottsbacken

Stockholms stad stängde Slottsbacken för bussar mellan 3 juni och 30 september i år – nu kräver bussbranschen svar från ansvariga politiker och myndigheter.

Bättre skydd vid flygkonkurser

Sörmländskt samarbete för bussturism

Piloterna ska själva minska utsläppen

Med ett nytt verktyg ska Norweigians piloter lära sig flyga snålare och minska CO2-utsläppen med 140 000 ton per år – det är i alla fall vad lågprisbolaget hoppas på.

Fler flygbussar för Flixbus

Efter en framgångsrik linjestart mellan Stockholm och Arlanda, börjar Flixbus rusta upp för att växa inom flygplatstransfer - fler svenska flygplatser står i tur att få bolagets busstrafik.

Norwegian och JetBlue ingår samarbetsavtal

Rijeka – kulturhuvudstad 2020

Rijeka i Kroatien är utsedd till europeisk kulturhuvudstad 2020 – staden ligger vid kusten och är ett perfekt mål för bussresan, en av de närmaste destinationerna vid Adreatiska Havet räknat från Sverige.

Busstorget till Bålsta!

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Karlsson till Merresor

Laggar till Grönklitt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16