23948sdkhjf

Klimatdebatten gynnar bussresan

Intresset för klimatomställningen gör att bussresans fördelar blivit allt tydligare – klimatdebatten har faktiskt satt bussresan i pole position enligt Sveriges Bussföretag.

Resor ökar utbytet mellan människor och förståelsen för andra kulturer, därför kommer vi fortsätta att resa. Men kanske inte på samma sätt som under de senaste åren:

– Allt fler uppskattar kombinationen av klimatsmart resande, hög service och det personliga mötet, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Klimatomställningen engagerar allt mer. Fler och fler privatpersoner, beslutsfattare, företag och politiker vill bidra till att minska det egna och samhällets utsläpp av växthusgaser. Det har påverkat framför allt rese- och besöksnäringen mycket. En viktig orsak är att de flesta kan minska sina utsläpp kraftigt genom att göra genomtänkta val kring hur de reser.

– Klimatfrågan har hamnat i fokus och det innebär bra förutsättningar för bussbranschen. Orsakerna är dels att fordonsindustrin utvecklar allt mer klimatsmarta fordon, dels att det finns många bra biodrivmedel som minskar utsläppen, säger Anna Grönlund.

Svenska bussar kör i dag till 80 procent på förnybart bränsle, vilket minskar de fossila utsläppen med upp till 90 procent. I kombination med det energieffektiva i att åka många tillsammans i ett fordon ger det låga utsläpp.

Om en kompis frågar dig vad det bästa är med att åka buss, vad svarar du då?

– Det är klimatsmart, det är trevligt att kunna resa tillsammans med många av sina vänner, du kan göra mycket under resan medan ett proffs kör dig, säger Anna Grönlund.

Hon ser att bussresebranschen förändrats avsevärt de senaste åren.

– Researrangörerna har utvecklat sina erbjudanden och paket mycket. De erbjuder ofta resenärerna besöksmål som kan vara svåra att hitta. Bussresan är också ett mycket prisvärt sätt att resa.

Hur kommer bussresandet utvecklas de kommande åren?

– För det första står branschen inför ett generationsskifte, där många äldre företagsledare kommer lämna över verksamheterna till en yngre generation. Det kommer att ge fler digitala tjänster och erbjudanden, och bussar som erbjuder mer interaktivitet, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– För det andra står vi inför ett vägskäl, där våra EU-politiker ska fatta beslut om skatter och regler för biodrivmedel. Hittills har man ofta ändat villkoren, vilket skapar osäkerhet bland investerare och därmed sämre tillgång till biodrivmedel. Om politikerna fattar långsiktiga och kloka beslut kommer tillgången till biodrivmedel öka och bussarna kan fortsätta rulla in i framtiden som det gröna transportslag vi är idag.

Vad utmärker bussresebranschen?

– Många småföretag och familjeföretag dominerar branschen, där omsorgen om resenärerna är påtaglig. Som resenär får du ofta en personlig relation med olika medarbetare, med hög servicegrad. Det här personliga mötet tror jag allt fler värdesätter. Dessutom ger en bussresa möjlighet att besöka flera olika destinationer, det blir lite som att göra många små resor i en.

Vilken var den senaste bussresa du åkte på, och vad var det bästa med den?

– Senast åkte jag på en dagstur i Nya Stockholm, min hemstad. Under sakkunnig guidning fick vi se och höra om alla nya bostadsområden som växer fram runt Stockholm, hur besluten kommit till och hur staden utvecklas. Det är spännande att turista hemma! Dessförinnan åkte jag Stockholm–Dalhalla. Det var smidigt för jag köpte resan, konserten och allt i ett. På vägen ingick olika aktiviteter som jag aldrig hade tänkt på själv, bland annat besökte vi systrarna Jobs verkstad och ateljé i Leksand.

Klimatomställningen ställer krav på alla sektorer i samhället, hur kommer det påverka resenäringen?

– Det är viktigt att vi reser, det ökar förståelsen för människor och kulturer från andra regioner och länder. Så vi kommer att fortsätta resa, men göra det klimatsmart. I det sammanhanget kommer bussen spela en nyckelroll.

FAKTA/Bränsle och bränsleförbrukning

  • Svenska bussar kör till cirka 80 procent på förnybara biobränslen som HVO eller RME. Det minskar de fossila utsläppen med 60–90 procent.

  • En buss drar cirka 2,5 liter bränsle per mil.

  • I snitt är beläggningen i en buss cirka 80 procent, det vill säga 40 av 50 platser används. Det ger en bränsleförbrukning på cirka 0,063 liter per passagerarmil.

  • Många flygplan drar mellan 0,2 och 0,4 liter per passagerarmil.

  • En bil med 4 passagerare som drar 0,7 liter per mil har en bränsleförbrukning på 0,18 liter per passagerarmil.

FAKTA/Utsläpp av koldioxid för olika trafikslag

  • Flyg: 163 gram per personkilometer för reguljärt flyg i ekonomiklass.

  • Tåg: 45 gram per personkilometer i snitt i Europa, 10 gram i snitt i Norden exklusive Danmark.

  • Bil: 39 gram per personkilometer för en mellanstor dieselbil med 4 passagerare, 20 gram om den körs på fossilfritt bränsle.

  • Buss: 27 gram per personkilometer, 14 gram om den körs på fossilfritt bränsle.

Källa: klimatsmartsemester.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125