23948sdkhjf

Almedalsdebatt om egen regi

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Nästan all offentlig busslinjetrafik i Sverige är idag upphandlad. I Region Västmanland och Örebro har man däremot bestämt sig för att driva trafiken i egen regi. Vilka konsekvenser får detta?

Teorierna bland paneldeltagarna var skiftande. Det enda man var enig om var att konkurrensmässighet var centralt och att förekomsten av upphandlade alternativ i landet bidrar till en bättre utveckling av busstrafiken.

Denise Norström, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Västmanlandtrafiken, Region Västmanland, berättade att bakgrunden till beslutet om egen regi i Västmanland var att ingen hade varit intresserad av att köpa det allmänt ägda kollektivtrafikbolaget. Hennes bild var att detta hade visat sig vara fördelaktigt då bolagets ekonomiska utveckling varit stabil – i motsats till många andra regioner – samtidigt som kundnöjdheten var god. Norström påpekade att de offentliga bolagen ska vara konkurrensmässiga, de ska kunna leva på samma marknad som andra.

– Varför då inte konkurrensutsätta Svealandstrafiken? var Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag snabb att fråga. Hon förklarade att man inte har något emot olika ägarformer, så länge de konkurrensutsätts.

– Det är det som driver utveckling. Använder man Partnersamverkan för förbättrad kollektivtrafiks upphandlingsstandard blir det dessutom kostnadseffektivare. Alla medlemmar i Sveriges Bussföretag följer samma kollektivavtal, bussbranschavtalet, vilket ger samma villkor för landets bussförare även efter entreprenörsbyte.

Nina Höijer, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län menade att kvalitet och anställningsvillkor var de främsta argumenten för egen regi. Hon menade även att egen regi bidragit till att minska inställda turer och möjliggjort innovativa lösningar, samordningsvinster och miljösatsningar tack vare att man inte varit bunden av ett upphandlat avtal. För att bibehålla kvalitet är det viktigt med tydliga riktlinjer från politikerna.

Jessika Roswall, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna och ledamot i Trafikutskottet, ansåg tvärt om att kollektivtrafiken borde styras av experter. Politiker är inte bättre skickade än professionella bolag. Genom företagen kan regionerna ta in nya lösningar och innovationer från andra delar av Sverige och världen.

– För att denna potential ska kunna tas tillvara måste emellertid de verktyg som finns inom upphandling användas, sa Jessika Roswall som även ifrågasatte hur marknadsmässighet ska kontrolleras utan konkurrensutsättning.

Denise Norström från Västmanlandstrafiken framhöll att det är en bra mix att det finns både upphandlat och egen regi. Regionens kostnader för kollektivtrafiken är öppet redovisade så det är upp till var och en att jämföra.

Synen på hur effektivitet ska kontrolleras skilje sig således. Även synen på möjligheten till flexibilitet i upphandlade avtal skilde sig åt. Nina Höijer från Region Örebro län menade att det var svårt att ändra trafiken under pågående avtalet och att egen regi därför var bättre eftersom det gav kortare beslutsvägar och en ansvarighet genom hela kedjan. Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag å sin sida påpekade att det finns många exempel på förändrade avtal under avtalstiden, det är något man som upphandlande myndighet kan skriva in i förfrågningsunderlaget.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Nyhetsbrev

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Arkiv

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Trög oktober för bussarna

Samtrans kvar i Stockholm

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Volvo vann i Skellefteå

Busworld slog rekord

Som tidigare antagits kom årets Busworld i Bryssel att slå alla tiders rekord – nu har arrangörerna räknat samman alla siffror som bekräftar framgången.

MultiQ vann i Danmark

Nya Bussmiljönärer i Västsverige

Projektet Bussmiljönärerna går ut på att erbjuda ett periodkort till invånare på en eller flera områden – så att de lockas till bussen och ställer bilen.

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153