23948sdkhjf

Almedalsdebatt om egen regi

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Nästan all offentlig busslinjetrafik i Sverige är idag upphandlad. I Region Västmanland och Örebro har man däremot bestämt sig för att driva trafiken i egen regi. Vilka konsekvenser får detta?

Teorierna bland paneldeltagarna var skiftande. Det enda man var enig om var att konkurrensmässighet var centralt och att förekomsten av upphandlade alternativ i landet bidrar till en bättre utveckling av busstrafiken.

Denise Norström, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Västmanlandtrafiken, Region Västmanland, berättade att bakgrunden till beslutet om egen regi i Västmanland var att ingen hade varit intresserad av att köpa det allmänt ägda kollektivtrafikbolaget. Hennes bild var att detta hade visat sig vara fördelaktigt då bolagets ekonomiska utveckling varit stabil – i motsats till många andra regioner – samtidigt som kundnöjdheten var god. Norström påpekade att de offentliga bolagen ska vara konkurrensmässiga, de ska kunna leva på samma marknad som andra.

– Varför då inte konkurrensutsätta Svealandstrafiken? var Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag snabb att fråga. Hon förklarade att man inte har något emot olika ägarformer, så länge de konkurrensutsätts.

– Det är det som driver utveckling. Använder man Partnersamverkan för förbättrad kollektivtrafiks upphandlingsstandard blir det dessutom kostnadseffektivare. Alla medlemmar i Sveriges Bussföretag följer samma kollektivavtal, bussbranschavtalet, vilket ger samma villkor för landets bussförare även efter entreprenörsbyte.

Nina Höijer, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län menade att kvalitet och anställningsvillkor var de främsta argumenten för egen regi. Hon menade även att egen regi bidragit till att minska inställda turer och möjliggjort innovativa lösningar, samordningsvinster och miljösatsningar tack vare att man inte varit bunden av ett upphandlat avtal. För att bibehålla kvalitet är det viktigt med tydliga riktlinjer från politikerna.

Jessika Roswall, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna och ledamot i Trafikutskottet, ansåg tvärt om att kollektivtrafiken borde styras av experter. Politiker är inte bättre skickade än professionella bolag. Genom företagen kan regionerna ta in nya lösningar och innovationer från andra delar av Sverige och världen.

– För att denna potential ska kunna tas tillvara måste emellertid de verktyg som finns inom upphandling användas, sa Jessika Roswall som även ifrågasatte hur marknadsmässighet ska kontrolleras utan konkurrensutsättning.

Denise Norström från Västmanlandstrafiken framhöll att det är en bra mix att det finns både upphandlat och egen regi. Regionens kostnader för kollektivtrafiken är öppet redovisade så det är upp till var och en att jämföra.

Synen på hur effektivitet ska kontrolleras skilje sig således. Även synen på möjligheten till flexibilitet i upphandlade avtal skilde sig åt. Nina Höijer från Region Örebro län menade att det var svårt att ändra trafiken under pågående avtalet och att egen regi därför var bättre eftersom det gav kortare beslutsvägar och en ansvarighet genom hela kedjan. Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag å sin sida påpekade att det finns många exempel på förändrade avtal under avtalstiden, det är något man som upphandlande myndighet kan skriva in i förfrågningsunderlaget.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Thorling vd för ISS Sverige

ISS vann Västtrafiks kontroller

Det blir ISS som tar över driften av Västtrafiks biljettkontroll, i alla fall har de vunnit första ronden – det nya avtalet innebär en kraftig utökning av biljettkontrollen

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Inga självkörande bussar i Borås

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Nyhetsbrev

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Arkiv

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169