23948sdkhjf

Almedalsdebatt om egen regi

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Nästan all offentlig busslinjetrafik i Sverige är idag upphandlad. I Region Västmanland och Örebro har man däremot bestämt sig för att driva trafiken i egen regi. Vilka konsekvenser får detta?

Teorierna bland paneldeltagarna var skiftande. Det enda man var enig om var att konkurrensmässighet var centralt och att förekomsten av upphandlade alternativ i landet bidrar till en bättre utveckling av busstrafiken.

Denise Norström, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Västmanlandtrafiken, Region Västmanland, berättade att bakgrunden till beslutet om egen regi i Västmanland var att ingen hade varit intresserad av att köpa det allmänt ägda kollektivtrafikbolaget. Hennes bild var att detta hade visat sig vara fördelaktigt då bolagets ekonomiska utveckling varit stabil – i motsats till många andra regioner – samtidigt som kundnöjdheten var god. Norström påpekade att de offentliga bolagen ska vara konkurrensmässiga, de ska kunna leva på samma marknad som andra.

– Varför då inte konkurrensutsätta Svealandstrafiken? var Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag snabb att fråga. Hon förklarade att man inte har något emot olika ägarformer, så länge de konkurrensutsätts.

– Det är det som driver utveckling. Använder man Partnersamverkan för förbättrad kollektivtrafiks upphandlingsstandard blir det dessutom kostnadseffektivare. Alla medlemmar i Sveriges Bussföretag följer samma kollektivavtal, bussbranschavtalet, vilket ger samma villkor för landets bussförare även efter entreprenörsbyte.

Nina Höijer, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län menade att kvalitet och anställningsvillkor var de främsta argumenten för egen regi. Hon menade även att egen regi bidragit till att minska inställda turer och möjliggjort innovativa lösningar, samordningsvinster och miljösatsningar tack vare att man inte varit bunden av ett upphandlat avtal. För att bibehålla kvalitet är det viktigt med tydliga riktlinjer från politikerna.

Jessika Roswall, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna och ledamot i Trafikutskottet, ansåg tvärt om att kollektivtrafiken borde styras av experter. Politiker är inte bättre skickade än professionella bolag. Genom företagen kan regionerna ta in nya lösningar och innovationer från andra delar av Sverige och världen.

– För att denna potential ska kunna tas tillvara måste emellertid de verktyg som finns inom upphandling användas, sa Jessika Roswall som även ifrågasatte hur marknadsmässighet ska kontrolleras utan konkurrensutsättning.

Denise Norström från Västmanlandstrafiken framhöll att det är en bra mix att det finns både upphandlat och egen regi. Regionens kostnader för kollektivtrafiken är öppet redovisade så det är upp till var och en att jämföra.

Synen på hur effektivitet ska kontrolleras skilje sig således. Även synen på möjligheten till flexibilitet i upphandlade avtal skilde sig åt. Nina Höijer från Region Örebro län menade att det var svårt att ändra trafiken under pågående avtalet och att egen regi därför var bättre eftersom det gav kortare beslutsvägar och en ansvarighet genom hela kedjan. Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag å sin sida påpekade att det finns många exempel på förändrade avtal under avtalstiden, det är något man som upphandlande myndighet kan skriva in i förfrågningsunderlaget.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12