23948sdkhjf

Kostnadsbomben - är det fake news?

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen. Svensk Kollektivtrafiks seminarium med titeln ”Är kollektivtrafikens skenande kostnader fake news?” var fullsatt på universitetet i Almedalen under tisdagen. Arrangören hade sin bild klar:

– Kostnadsutveckling av kollektivtrafiken beror på en stor utbudsökning, framförallt av regional tågtrafik som är dyrare än busstrafik. Man har också tillgänglighetsanpassat och satsat på miljövänliga drivmedel. Till detta har löneutvecklingen gjort sitt samtidigt som trafikföretagens lönsamhet har normaliserats, sa Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Allt detta bygger enligt Svensk Kollektivtrafik på ”rimliga prioriteringar” och en tydlig passning skickades också till Sveriges Bussföretag och SKL. Sveriges Bussföretag har tidigare lyft problematiken med onödiga kostnadsökningar inom kollektivtrafiken genom det man kallar särkrav vid upphandlingar. Detta togs särskilt upp i en uppföljningsrapport av all upphandlad busstrafik i Sverige som Sveriges Bussföretag tagit fram och publicerat senaste månaden.

 Seminariet var ett svar på Sveriges Bussföretag problemformulering och moderatorn, TV4-profilen Lennart Ekdal, försökte få igång debatt. Detta visade sig svårt.

– Vi har kommit förbi diskussionen om särkrav. Det har varit en upprepning att man inte följer modellavtalen, sa Helena Leufstadius.

Enda gången debatten hettade till var i frågan om sparkcyklar och cyklister. Transportforskaren Per Kågeson framförde att cyklar har mindre betydelse då de i huvudsak används vid fint väder och man därför oavsett måste dimensionera för vintertid och dåligt väder.

Kristoffer Tamsons, regionråd i Region Stockholm, argumenterade istället för att cyklister och sparkcyklar är av stor betydelse för att minska den dyra peak-problematiken, det vill säga att man tvingas anpassa kapaciteten i kollektivtrafiken till tillfällena då flest åker samtidigt. Tamsons påpekade att många cyklar året runt.

Mellan 2008 och 2017 har kostnadsökningen inom upphandlad kollektivtrafik varit 4,9 procent per år i genomsnitt. Resandeökningen har under samma period varit 3 procent per år och kostnadsökningen per personkilometer 1,5 procent. Kostnaderna har alltså stigit mer än resandet, vilket gjort genomsnittsresan dyrare.

– Kollektivtrafiken har byggts ut kraftigt och ömsat skinn. Den har anpassats till samhällets krav på tillgänglighet och miljö, sa Kristoffer Tamsons.

Samtidigt påpekade Kristoffer Tamsons att kollektivtrafikhuvudmännen ”måste bli bättre kravställare” och han exemplifierade med arbetet i den egna regionen – Stockholm - där man genom effektiviseringsarbete fått resandet att öka snabbare än kostnaderna. Kostnaden per resa har där alltså minskat, samtidigt som kollektivtrafikresandet ökat snabbare än befolkningsökningen.

Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige AB, ifrågasatte om kollektivtrafiken verkligen bör finansiera kommunala gasbolag och gav tips på andra effektiviseringsåtgärder vid upphandling:

 – Elbuss är logistik. När man bestämmer sig för en [elbuss]teknik utan att analyser trafiksystemets dynamik kan det blir dyrt. Det är ett typsikt särkrav man ska undvika, sa Henrik Dagnäs. Han fortsatte:

– Avtal om att leverera en kapacitet är bra, sådana avtal finns exempelvis i Stockholm. Ofta finns krav på design på fordon även på mindre fordon i glesbygd, vilket ökar kostnaderna.

Henrik Dagnäs var positiv till prisdifferentiering, vilket även Per Kågeson höll med om och hänvisade till att erfarenheten från trängselskatten är att det finns en stor grad av anpassningsförmåga. Här finns potential till kostnadsbesparingar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137