23948sdkhjf

Andra villkor när elbussarna blir fler

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

För att diskutera hur den kommande elektrifieringen av bussarna påverkar förutsättningarna för upphandling organiserade Sveriges Bussföretag ett seminarium i Almedalen som blev mycket välbesökt.

I panelen företräddes både inköpssidan genom Kristoffer Tamsons (Svensk Kollektivtrafik) och anbudssidan genom Gunnar Schön (Sveriges Bussföretag). Genom elektrifieringen får gamla aktörer ny betydelse såsom el-leverantörer och fordonstillverkare, vilka företräddes av Henrik Wingfors (Energiföretagen) och Marie Carlsson (Volvo AB).

Diskussionen tog sin utgångspunkt i den effektbrist som på senaste seglat upp som en av de hetaste politiska frågorna. Bristen på tillräcklig kapacitet i kablarna begränsar var det är möjligt att bygga bussdepåer och annan laddinfrastruktur. Effektbristen kan därför bli avgörande för val av laddteknik i olika trafikområden.

 – Vi har legat stabilt på ett uttag kring 140 TWh sedan 90-talet. Elektrifieringen kan innebära ett behov om upp mot 190 TWh, vilket skapar flaskhalsar i elnätet. Lokal elproduktion kommer därför bli viktigt framöver, exempelvis med biogas, sa Henrik Wingfors från Energiföretagen.

Att förbereda inkoppling av nya elanvändare eller öka effekten kommer på många håll att ta längre tid och Energiföretagen betonade vikten av tidig dialog med sitt elnätsföretag för att säkerställa att det finns kapacitet. Även inom befintliga ledningar finns åtgärder att vidta för att hushålla med effekten:

– Effekt-tariffer (”trängselskatt för el”) och effektstyrning gör att vi kan utnyttja befintligt nät mer effektivt, sa Henrik Wingfors.

Kristoffer Tamsons påminde också om att utvärdera i vilken takt elektrifiering är möjlig och tillsammans med operatören komma fram till vad detta innebär för val av laddteknik.

– Samtidigt ska man komma ihåg att en genomsnittlig elbuss drar el motsvarande fyra villor per dygn och typiskt sett sker laddning dessutom nattetid när belastningen på nätet är låg, sa Kristoffer Tamsons.

Gunnar Schön höll med om att val av laddteknik behöver variera utifrån olika områdens förutsättningar och kommenterade angående ägandet:

– Ägs depån av RKM bör laddinfrastrukturen på depån också ägas av RKM, sa Gunnar Schön.

En central komponent i en elektrifierad bussflotta är hantering av batterier.

– Elbussar har betydligt lägre livslängd än diesel och biogasbussar, men batterierna kan behöva bytas efter 5 – 6 år, sa Marie Carlsson från Volvo AB och tillade att många nya aktörer är intresserade av att äga batteriet separat och att det finns stor potential för andrahandsmarknad.

I Göteborg har Volvo AB ett projekt där använda bussbatterier används som energilager för att sänka kostnaderna för bostadsrättsföreningar.

Gunnar Schön, som också är vd på Transdev Sverige AB, sa att det även finns intresse bland operatörer att äga batterier.

– Efter sin livslängd i bussen kan de användas för att göra depåerna mer miljövänliga och effekt-snåla, sa Gunnar Schön.

Även om affärsmodeller för batterier fortfarande är oklara var både Kristoffer Tamsons och Gunnar Schön rörande överens om ägandet av bussarna:

– Helhetsansvar för trafiken måste inkludera fordonen. Det finns ingen anledning att ändra på den saken för att drivlinan är ny. Privat ägande har visat sig gynna effektivitet och produktutveckling. Bussens flexibilitet gör den också mindre intressant att äga för den regionala kollektivtrafikmyndigheten, sa Kristoffer Tamsons.

Detta alltså trots att den ekonomiska livslängden på elbuss är avsevärt längre än dagens upphandlingsavtal.

En trådbuss kan köras i 20 - 25 år och en elbuss är en trådlös trådbuss. På tågsidan kan vi låta komponenter leva längre, så varför inte också inom buss? sa Gunnar Schön.

Marie Carlsson nämnde att Belgien har 15-åriga avtal men Kristoffer Tamsons såg snarare lösningen i smartare upphandling:

Vi ska ställa funktionskrav på elbuss, inte definiera hur eller var, sa Kristoffer Tamsons och tillade att det ska vara möjligt att flytta bussar mellan trafikområden och ägare.

Slutligen var alla deltagare ense om att nya samverkansformer behövs. Kristoffer Tamsons tog upp att detta varit en framgångsfaktor vid elektrifieringen av Norrtäljebussarna. Avsiktsförklaringar med kommunen är till exempel av stor vikt.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.293