23948sdkhjf

Billigt biodrivmedel i sikte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny forskning visar att det går att producera biodrivmedel av solenergi utan att använda solceller – forskare i Uppsala ligger bakom den nya lovande tekniken.

Snart kan det bli möjligt att ersätta fossila bränslen med en koldioxidneutral produkt bildad från solenergi, koldioxid och vatten. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats framställa mikroorganismer som effektivt kan producera alkoholen butanol av koldioxid och solenergi, utan att behöva gå omvägen via solceller. Det visar en ny studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Energy & Environmental Science.

– Vi har systematiskt designat och skapat en serie modifierade cyanobakterier som stegvis producerade ökande mängder butanol i direkta processer. När de bästa cellerna används i långtidsförsök i våra laboratorier ser vi en produktion som vida överstiger vad som finns rapporterat i litteraturen. Den är till och med jämförbar med indirekta processer där man matar bakterier med socker, säger Pia Lindberg, universitetslektor vid institutionen för kemi vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet.

Kunskapen och förmågan att modifiera cyanobakterier att producera ett flertal olika kemikalier från koldioxid och solenergi växer fram parallellt med framsteg i tekniken, syntetisk biologi, att genetiskt förändra dem. Genom en kombination av teknikutveckling, ett systematiskt arbetssätt och upptäckten att ju mer produkt som tas bort från cyanobakterierna desto mer butanol bildas, visar studien vägen framåt att förverkliga konceptet.

Redan tidigare vet man att det går att framställa butanol med den här processen (proof-of-concept). Det nya är att forskarna visar att det går att få till en betydligt högre produktion, så pass hög att det blir möjligt att använda i produktion. Rent praktiskt kan butanolen användas inom bilindustrin som både ett miljövänligt fordonsbränsle – den fjärde generationen biobränsle – och som en miljövänlig beståndsdel i gummi till däcken, och i plaster i olika delar av till exempel fordonen. I båda fallen ersätts användandet av fossila bränslen av en koldioxidneutral produkt bildad från solenergi, koldioxid och vatten.

Även större industrier, inom alla branscher, som idag har höga utsläpp av växthusgasen koldioxid kan använda processen med cyanobakterier för att binda koldioxid och på det sättet minska sina utsläpp betydligt.

– De mest effektiva fotosyntetiska organismerna på jorden är mikroskopiska cyanobakterier. I den här studien utnyttjar vi deras förmåga att effektivt fånga in solens energi och fixera luftens koldioxid tillsammans med alla de verktyg vi har att modifiera cyanobakterier att tillverka önskvärda produkter. Resultaten visar att en direkt produktion av koldioxidneutrala kemikalier och bränslen från solenergi är en framtida möjlighet, säger Peter Lindblad, professor vid institutionen för kemi vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet, som leder projektet.

Fotnot. Forskningen vid Uppsala universitet ingår i det större EU projektet Photofuel som koordineras av fordonstillverkaren VW och vars målsättning är att utveckla nästa generation av tekniker för en hållbar tillverkning av alternativa drivmedel inom transportsektorn.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128