23948sdkhjf

Transdev köper Björks

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transdev Sverige har köpt A Björks och blir därmed Sveriges tredje största kollektivtrafikoperatör - det handlar om den största bussbolagsaffären under senare tid.

Transdev Sverige tecknade redan 25 juli ett avtal om att förvärva samtliga aktier i A Björks AB. Genom förvärvet stärker Transdev sin ställning som den tredje största kollektivtrafikoperatören i Sverige med en årlig omsättning på runt 6 miljarder kronor och med över 6000 medarbetare. Parterna är överens om villkoren och nu återstår Konkurrensverkets prövning. Förvärvet väntas vara slutfört i september 2019 men kommunicerades av parterna 29 juli.

A Björks AB består av flera olika företag och varumärken, Björks Buss AB, Björks Buss Närke AB, VS & Perssons Bussar AB, KR Trafik AB, Siljan Buss AB och Lindbergs Buss AB. I koncernen finns även SamBus AB och BTL AB där tågersättningstjänsten 24/7 ingår. Geografiskt finns merparten av verksamheten i Mellansverige.

Transdev är idag en av de största persontrafikoperatörerna i Sverige och erbjuder resor med buss, tåg, spårvagn och båt. Genom förvärvet stärks positionen ytterligare med nya tjänster och nya delmarknader.

– A Björks AB finns på en marknad där vi idag har begränsad närvaro och de kompletterar oss bra när det gäller serviceutbud. Genom affären ser vi synergier och möjligheter att utveckla vårt erbjudande och det ger oss även bra förutsättningar för fortsatt organisk tillväxt, säger Gunnar Schön, vd Transdev Sverige AB.

– Vi är väldigt stolta över den resa vi gjort de senaste tio åren, där vår verksamhet växt till att vara en av Nordens största privatägda busskoncerner. Nu ser vi att den svenska marknaden för kollektivtrafik förändras kraftigt och har landat i att det är rätt tid att låta någon annan ta vid. Att det blir just Transdev känns bra då de vill fortsätta utveckla det vi byggt upp, säger Tomas Byberg, koncernchef A Björks AB.

Initialt ligger fokus på att den dagliga verksamheten ska fortsätta som vanligt och inga förändringar görs beträffande medarbetare, förutom att samtliga ägare, Tomas Byberg, Alan Björk, Anders Lundström och Michael Wikström, lämnar verksamheten som följd av förvärvet.

För uppdragsgivare innebär det att man får en internationell multimodal samarbetspartner som investerar mycket i ny mobilitet, enligt Transdev.

– Vi ser mycket fram emot att få träffa nya kunder och samarbetspartners samt hälsa alla nya medarbetare välkomna till Transdev. Så fort affären är klar kommer vi påbörja integrationen och kommunikationen för att säkerställa att alla berörda vet hur vägen framåt ser ut, säger Gunnar Schön.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen som enligt rt-forums uppskattning dock bör vara rejält stor, sannolikt i miljardklassen, eftersom det handlar om 650 bussar som nu rullar inom Björks-koncernen.

FAKTA 1/A Björks AB

I A Björks AB ingår Björks Buss AB, Björks Buss i Närke AB, Siljan Buss AB, Lindbergs Buss AB, VS&Perssons Bussar AB, KR-Trafik AB, Buss&Taxilogistik AB samt SamBus AB. Koncernen är med sina 1500 medarbetare och 650 fordon marknadsledande i Dalarna, Västmanland, Uppland och Gävleborg. 

FAKTA 2/Transdev Sverige AB

Transdev bedriver kollektvitrafik i Sverige och spänner över flera transportslag, bland andra buss, tåg, spårvagn och båt. Företaget  ingår i den internationella koncernen Transdev, som med över 80 000 medarbetare varje dag möjliggör 11 miljoner resor världen över.

I Sverige blir Trandev den tredje största operatörerna inom persontrafik genom att köpa koncernen A Björks. Men Transdev har länge under olika namn varit verksamma inom persontrafik och har totalt närmare åttio års erfarenhet. Verksamheten bygger dels på långsiktiga partnerskap med trafikmyndigheter och företag, dels på kommersiell trafik som bedrivs under egna varumärken. Företaget säger sig vilja utvecklar framtidens persontrafik – för en hållbar utveckling och för att ge människor frihet att resa.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132