23948sdkhjf

Skånetrafiken ber om ursäkt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Amanda Hansson fick inte åka med på bussen eftersom föraren tyckte hon var för lättklädd – nu har Skånetrafiken och Nobina bett kvinnan om ursäkt.

Skånetrafiken kontaktade Amanda Hansson och beklagat bussincidenten 27 juli. Det finns inga regler om hur passagerare ska vara klädda eller hur mycket hud som får visas, något bussföraren påstod och krävde att Amanda Hansson skulle kliva av bussen trots att hon redan blippat sin biljett. Nu har hon fått ursäkt från både beställare och operatör.

Jag accepterar Skånetrafikens och Nobinas ursäkt, även om jag kände mig kränkt. Nu förväntar jag mig att de aktivt jobbar vidare med dessa frågor, säger Amanda Hansson.

Amanda Hansson lämnade bussen då föraren ansåg hon vara för lättklädd, det var varmt och hon gick som många andra den dagen i shorts och linne, alltså helt vanliga sommarkläder. Skånetrafiken ser positivt på att Amanda Hansson hörde av sig direkt till kundtjänst.

– Vi är tacksamma för att Amanda reagerade så att vi kan bli ännu bättre på att få alla kunder att känna sig välkomna och bemötta med respekt och omtanke. Jag vill understryka att Skånetrafiken inte har några speciella regler för hur våra resenärer ska vara klädda, utan det är samma som gäller samhället i övrigt, säger Pernilla Lyberg, chef för produkt och marknad på Skånetrafiken. Hon fortsätter:

– Så fort Amanda Hansson kontaktade vår kundtjänst agerade vi enligt de rutiner som gäller när kunder anmäler att de inte är nöjda. Det innebär bland annat följande:

  • Kundtjänst skickar klagomål vidare till berörda trafikbolag, det gäller cirka 20 ärende i veckan. Trafikföretagen hanterar frågan vidare.

  • Det är chauffören som ansvarar för säkerheten ombord.

  • Alla busschaufförer genomgår en nationell förarutbildning. Till detta finns en handbok framtagen av Skånetrafiken.

– Skånetrafiken arbetar kontinuerligt och proaktivt med bemötande och kundupplevelser. Det är oerhört viktiga frågor för oss. Tidigare i år beslöt vi dessutom att starta en serviceakademi. Alla som möter våra kunder ska i alla lägen ge ett bra bemötande och vara förberedda på svåra situationer, säger Pernilla Lyberg.

Nobina ser också allvarligt på det inträffade, de handhar detta som ett personalärende. Föraren har fått en skriftlig varning och är avstängd från att köra buss tills vidare. Föraren kommer att få vidareutbildning i kundbemötande och service. Det är en djupt ångerfull förare som beklagar det inträffade. Han är en erfaren förare som jobbat i nästan 20 år utan klagomål eller synpunkter.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178