23948sdkhjf

Skånetrafiken ber om ursäkt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Amanda Hansson fick inte åka med på bussen eftersom föraren tyckte hon var för lättklädd – nu har Skånetrafiken och Nobina bett kvinnan om ursäkt.

Skånetrafiken kontaktade Amanda Hansson och beklagat bussincidenten 27 juli. Det finns inga regler om hur passagerare ska vara klädda eller hur mycket hud som får visas, något bussföraren påstod och krävde att Amanda Hansson skulle kliva av bussen trots att hon redan blippat sin biljett. Nu har hon fått ursäkt från både beställare och operatör.

Jag accepterar Skånetrafikens och Nobinas ursäkt, även om jag kände mig kränkt. Nu förväntar jag mig att de aktivt jobbar vidare med dessa frågor, säger Amanda Hansson.

Amanda Hansson lämnade bussen då föraren ansåg hon vara för lättklädd, det var varmt och hon gick som många andra den dagen i shorts och linne, alltså helt vanliga sommarkläder. Skånetrafiken ser positivt på att Amanda Hansson hörde av sig direkt till kundtjänst.

– Vi är tacksamma för att Amanda reagerade så att vi kan bli ännu bättre på att få alla kunder att känna sig välkomna och bemötta med respekt och omtanke. Jag vill understryka att Skånetrafiken inte har några speciella regler för hur våra resenärer ska vara klädda, utan det är samma som gäller samhället i övrigt, säger Pernilla Lyberg, chef för produkt och marknad på Skånetrafiken. Hon fortsätter:

– Så fort Amanda Hansson kontaktade vår kundtjänst agerade vi enligt de rutiner som gäller när kunder anmäler att de inte är nöjda. Det innebär bland annat följande:

  • Kundtjänst skickar klagomål vidare till berörda trafikbolag, det gäller cirka 20 ärende i veckan. Trafikföretagen hanterar frågan vidare.

  • Det är chauffören som ansvarar för säkerheten ombord.

  • Alla busschaufförer genomgår en nationell förarutbildning. Till detta finns en handbok framtagen av Skånetrafiken.

– Skånetrafiken arbetar kontinuerligt och proaktivt med bemötande och kundupplevelser. Det är oerhört viktiga frågor för oss. Tidigare i år beslöt vi dessutom att starta en serviceakademi. Alla som möter våra kunder ska i alla lägen ge ett bra bemötande och vara förberedda på svåra situationer, säger Pernilla Lyberg.

Nobina ser också allvarligt på det inträffade, de handhar detta som ett personalärende. Föraren har fått en skriftlig varning och är avstängd från att köra buss tills vidare. Föraren kommer att få vidareutbildning i kundbemötande och service. Det är en djupt ångerfull förare som beklagar det inträffade. Han är en erfaren förare som jobbat i nästan 20 år utan klagomål eller synpunkter.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.41