23948sdkhjf

Scania klimatstrejkar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fordonstillverkaren Scania stoppar verksamheten under sin Climate Day 20 september – samtidigt får de anställda vidareutbildning inom hållbarhet.

För att uttrycka stöd i kampen mot klimatförändringar och för att nå målet med Parisavtalet anordnar Scania en Climate Day. Fokus kommer att vara på att vidareutbilda anställa inom hållbarhet.

Vi har arbetat målmedvetet med hållbarhet eftersom det på ett genomgående sätt påverkar våra produkter, vår tillverkning och sättet som vi gör affärer på. Nu tar vi ytterligare ett steg och vi väljer att fokusera på utbildning under vår klimatdag. Att öka kunskaperna om klimatförändringar är avgörande för att kunna leverera på Parisavtalet, säger Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson.

Climate Day på Scania kommer att gå av stapeln 20 september, inför FN:s årliga klimatkonferens i New York. På denna dag stoppas verksamheten under en timme på Scanias huvudkontor, på tillverkningsorterna och på lokala Scaniabolag runt om i världen. Under den timmen kommer anställa att få lära sig mer om klimatförändringar och dessutom kommer företaget att ta in idéer från anställda om hur Scania kan förbättra arbetet med hållbarhet i alla aspekter av verksamheten ytterligare.

Näringslivet har en viktig roll att spela för att bekämpa klimatförändringar. Vi kan inte stå vid sidan av och vänta på att andra ska vidta åtgärder, fortsätter Henrik Henriksson. Jag vill utmana andra företag att också ta initiativ till aktiviteter och förhoppningsvis kan vi tillsammans generera en kraftig och positiv effekt.

Scania har tagit rollen som en drivande kraft i omställningen till ett hållbart transportsystem. Climate Day är ytterligare ett steg i att leverera på det åtagandet. Scania jobbar kontinuerligt med att minimera utsläpp från produkterna men ambitionen sträcker sig också till utsläpp från den egna verksamheten och avtrycket från transporterna. Inom dessa områden har Scania de senaste åren satt ett antal mål.

  • Få ner CO2-utsläpp med 50 procent från egna landtransporter per transporterat ton senast 2025 (1)

  • Få ner CO2-utsläpp i den egna verksamheten med 50 procent senast 2025 (2)

  • Byta till 100 procent fossilfri el globalt senast 2020 (3) 

  • Fortsätta erbjuda det bredaste utbudet av produkter som drivs på alternativ till fossilt bränsle (4) 

Förklaring till siffrorna ovan:

(1) 2016 används som basår

(2) 2015 används som basår

(3) Där de nödvändiga förutsättningarna finns och gör det möjligt.

(4) I mer än 25 år har Scania utvecklat biobränslelösningar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134