23948sdkhjf

Grönlund kommenterar von der Leyen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

I sitt öppningstal pekade EU-kommissionens nyvalda ordförande Ursula von der Leyen på behovet av en stark miljöpolitik och en gemensam vision för ett grönt Europa. Eftersom transportsektorn tidigare pekats ut som en av de sektorer som släpat efter mest när det gäller att nå uppsatta klimatmål inom EU kan flera kommande förslag beröra just Europas transportnäring, tror Sveriges Bussföretag.

Ursula von der Leyen är den första kvinnan på posten. Hon är född i Belgien men sedan många år aktiv tysk politiker, tillhörande det konservativa partiet CDU. Bland annat har hon varit Tysklands försvarsminister. Ursula von der Leyen efterträder Jean-Claude Juncker.

Precis innan hon valdes höll Ursula von der Leyen ett tal till ledamöterna i EU-parlamentet för att presentera sin vision och sina prioriteringar för de kommande fem åren. I sitt tal satte hon upp målet att Europa ska vara den första klimatneutrala kontinenten i världen år 2050. För att nå dit Europa behöva vara mer ambitiös och att öka målet att minska koldioxidutsläppen från 40 procent till 50-55 procent fram till 2030, enligt Ursula von der Leyen. Hon planerar därför att presentera en plan för en "Green Deal for Europe" under de första 100 dagarna som ordförande för EU-kommissionen.

Von der Leyen erkände också att denna ambitionsökning kommer att kräva fler investeringar och lade till att offentliga pengar inte räcker. Hon planerar att föreslå en 'Sustainable Europe Investment Plan', men också att göra delar av Europeiska investeringsbanken till en 'Climate Bank'. Målet skulle vara att låsa upp 1 biljon investeringar under de kommande tio åren för satsningar på klimatrelaterade åtgärder och initiativ.

– Nu är det viktigt att vi tillsammans med våra systerförbund i andra medlemsstater inom EU och med stöd av våra organisationer IRU och UITP visar Europas politiker det fantastiska arbete bussbranschen gjort. Ett arbete som bara i Sverige innebär att bussarna till över 80 procent kör på förnyelsebara drivmedel redan nu, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

–  Men jag oroas av att Europas politiker kan ta fram förslag som tvingar bussbranschen att bromsa. Nu har vi tillsammans ett viktigt och tidskrävande arbete för att få nyvalda politiker och nya tjänstemän inom EUs olika organ att förstå bussbranschens villkor. Vi behöver visa på vad vi gjort och vi behöver visa på behovet att kunna använda exempelvis biodrivmedel i kombination med eldrift även i framtiden.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189