23948sdkhjf

Grönlund kommenterar von der Leyen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

I sitt öppningstal pekade EU-kommissionens nyvalda ordförande Ursula von der Leyen på behovet av en stark miljöpolitik och en gemensam vision för ett grönt Europa. Eftersom transportsektorn tidigare pekats ut som en av de sektorer som släpat efter mest när det gäller att nå uppsatta klimatmål inom EU kan flera kommande förslag beröra just Europas transportnäring, tror Sveriges Bussföretag.

Ursula von der Leyen är den första kvinnan på posten. Hon är född i Belgien men sedan många år aktiv tysk politiker, tillhörande det konservativa partiet CDU. Bland annat har hon varit Tysklands försvarsminister. Ursula von der Leyen efterträder Jean-Claude Juncker.

Precis innan hon valdes höll Ursula von der Leyen ett tal till ledamöterna i EU-parlamentet för att presentera sin vision och sina prioriteringar för de kommande fem åren. I sitt tal satte hon upp målet att Europa ska vara den första klimatneutrala kontinenten i världen år 2050. För att nå dit Europa behöva vara mer ambitiös och att öka målet att minska koldioxidutsläppen från 40 procent till 50-55 procent fram till 2030, enligt Ursula von der Leyen. Hon planerar därför att presentera en plan för en "Green Deal for Europe" under de första 100 dagarna som ordförande för EU-kommissionen.

Von der Leyen erkände också att denna ambitionsökning kommer att kräva fler investeringar och lade till att offentliga pengar inte räcker. Hon planerar att föreslå en 'Sustainable Europe Investment Plan', men också att göra delar av Europeiska investeringsbanken till en 'Climate Bank'. Målet skulle vara att låsa upp 1 biljon investeringar under de kommande tio åren för satsningar på klimatrelaterade åtgärder och initiativ.

– Nu är det viktigt att vi tillsammans med våra systerförbund i andra medlemsstater inom EU och med stöd av våra organisationer IRU och UITP visar Europas politiker det fantastiska arbete bussbranschen gjort. Ett arbete som bara i Sverige innebär att bussarna till över 80 procent kör på förnyelsebara drivmedel redan nu, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

–  Men jag oroas av att Europas politiker kan ta fram förslag som tvingar bussbranschen att bromsa. Nu har vi tillsammans ett viktigt och tidskrävande arbete för att få nyvalda politiker och nya tjänstemän inom EUs olika organ att förstå bussbranschens villkor. Vi behöver visa på vad vi gjort och vi behöver visa på behovet att kunna använda exempelvis biodrivmedel i kombination med eldrift även i framtiden.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128