23948sdkhjf

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Elsparkcyklarna blir allt fler, så även antalet aktörer i den här nya mikromobilitetsbranschen. Utvecklingen sker i rasande fart i Sverige men även i övriga Norden och i hela Europa. Mikrofordonen marknadsförs som smidiga och klimatsmarta eftersom de erbjuder en resa helt utan utsläpp.

Visserligen släpper fordonen inte ut något när de körs, men sett till helheten är de små populära transportmedlen långt ifrån miljövänliga enligt forskare vid North Carolina State University i USA efter att ha genomfört en analys av elsparkcykelns belastning unbder hela sin livscykel.

Till att börja med visar det sig att själva livslängden är ett problem, snittcyklen klarar sig bara en dryg månad innan de skrotas eftersom de ofta behandlas ganska brutalt och lämnas var som helst. Inte speciellt hållbart alltså. Många elsparkcyklar återvinns inte ens på ett vettigt sätt utan kastas i vattendrag, eldas upp eller lämnas bara kvar någonstans när batteriet tagit slut för att rosta bort. Till allt detta kommer den nya verksamheten med insamling av alla elsparkcyklar som står parkerade runt omkring i alla städer, de sköts oftast av fordon som sällan är fossilfria.

Forskarna i USA har kommit fram till att elsparkcyklar summa sumarum producerar mer växthusgaser per passagerarmil än en dieselbuss (fossila dieselbussar är i Sverige allt ovanligare, varför det ur ett svenskt perspektiv skulle vara än mer dramatiska skillnader om forskarna har rätt).

Här har inte själva batteritillverkningens miljöpåverkan tagits med, där finns också en riktigt stor risk om elsparkcyklarnas batterier exempelvis kastas bland vanligt avfall och sopor.

En fråga som USA-forskarna tog upp var slutligen att en enkätundersökning där elsparkcykelanvändare fick svara på hur de skulle ta sig fram om de inte fick använda den. Enligt den undersökningen skulle hälften använt en vanlig cykel eller promenerat, 11 procent skulle klivit på bussen i stället, 34 procent skulle ta någon form av biltransport medan 7 procent skulle strunta i att transportera sig över huvud taget.

Rt-forum öppnar för debatt i den här frågan och räknar med att elsparkcykelaktörerna har en annan bild än forskarna i USA.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214