23948sdkhjf

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Elsparkcyklarna blir allt fler, så även antalet aktörer i den här nya mikromobilitetsbranschen. Utvecklingen sker i rasande fart i Sverige men även i övriga Norden och i hela Europa. Mikrofordonen marknadsförs som smidiga och klimatsmarta eftersom de erbjuder en resa helt utan utsläpp.

Visserligen släpper fordonen inte ut något när de körs, men sett till helheten är de små populära transportmedlen långt ifrån miljövänliga enligt forskare vid North Carolina State University i USA efter att ha genomfört en analys av elsparkcykelns belastning unbder hela sin livscykel.

Till att börja med visar det sig att själva livslängden är ett problem, snittcyklen klarar sig bara en dryg månad innan de skrotas eftersom de ofta behandlas ganska brutalt och lämnas var som helst. Inte speciellt hållbart alltså. Många elsparkcyklar återvinns inte ens på ett vettigt sätt utan kastas i vattendrag, eldas upp eller lämnas bara kvar någonstans när batteriet tagit slut för att rosta bort. Till allt detta kommer den nya verksamheten med insamling av alla elsparkcyklar som står parkerade runt omkring i alla städer, de sköts oftast av fordon som sällan är fossilfria.

Forskarna i USA har kommit fram till att elsparkcyklar summa sumarum producerar mer växthusgaser per passagerarmil än en dieselbuss (fossila dieselbussar är i Sverige allt ovanligare, varför det ur ett svenskt perspektiv skulle vara än mer dramatiska skillnader om forskarna har rätt).

Här har inte själva batteritillverkningens miljöpåverkan tagits med, där finns också en riktigt stor risk om elsparkcyklarnas batterier exempelvis kastas bland vanligt avfall och sopor.

En fråga som USA-forskarna tog upp var slutligen att en enkätundersökning där elsparkcykelanvändare fick svara på hur de skulle ta sig fram om de inte fick använda den. Enligt den undersökningen skulle hälften använt en vanlig cykel eller promenerat, 11 procent skulle klivit på bussen i stället, 34 procent skulle ta någon form av biltransport medan 7 procent skulle strunta i att transportera sig över huvud taget.

Rt-forum öppnar för debatt i den här frågan och räknar med att elsparkcykelaktörerna har en annan bild än forskarna i USA.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124