23948sdkhjf

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Elsparkcyklarna blir allt fler, så även antalet aktörer i den här nya mikromobilitetsbranschen. Utvecklingen sker i rasande fart i Sverige men även i övriga Norden och i hela Europa. Mikrofordonen marknadsförs som smidiga och klimatsmarta eftersom de erbjuder en resa helt utan utsläpp.

Visserligen släpper fordonen inte ut något när de körs, men sett till helheten är de små populära transportmedlen långt ifrån miljövänliga enligt forskare vid North Carolina State University i USA efter att ha genomfört en analys av elsparkcykelns belastning unbder hela sin livscykel.

Till att börja med visar det sig att själva livslängden är ett problem, snittcyklen klarar sig bara en dryg månad innan de skrotas eftersom de ofta behandlas ganska brutalt och lämnas var som helst. Inte speciellt hållbart alltså. Många elsparkcyklar återvinns inte ens på ett vettigt sätt utan kastas i vattendrag, eldas upp eller lämnas bara kvar någonstans när batteriet tagit slut för att rosta bort. Till allt detta kommer den nya verksamheten med insamling av alla elsparkcyklar som står parkerade runt omkring i alla städer, de sköts oftast av fordon som sällan är fossilfria.

Forskarna i USA har kommit fram till att elsparkcyklar summa sumarum producerar mer växthusgaser per passagerarmil än en dieselbuss (fossila dieselbussar är i Sverige allt ovanligare, varför det ur ett svenskt perspektiv skulle vara än mer dramatiska skillnader om forskarna har rätt).

Här har inte själva batteritillverkningens miljöpåverkan tagits med, där finns också en riktigt stor risk om elsparkcyklarnas batterier exempelvis kastas bland vanligt avfall och sopor.

En fråga som USA-forskarna tog upp var slutligen att en enkätundersökning där elsparkcykelanvändare fick svara på hur de skulle ta sig fram om de inte fick använda den. Enligt den undersökningen skulle hälften använt en vanlig cykel eller promenerat, 11 procent skulle klivit på bussen i stället, 34 procent skulle ta någon form av biltransport medan 7 procent skulle strunta i att transportera sig över huvud taget.

Rt-forum öppnar för debatt i den här frågan och räknar med att elsparkcykelaktörerna har en annan bild än forskarna i USA.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Nyhetsbrev

Drivmedlesskatt får kritik

Arkiv

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Bättre säkerhet för gasbussar

Sveriges Bussföretag välkomnar flera av förslagen i Transportstyrelsens utredning av olyckan med en gasbuss i centrala Stockholm i mars.

Vänertågsupphandlingen avgjord

Upphandling i Malmö avgjord

Skånetrafikens miljardupphandling av stadstrafiken i Malmö är nu avgjord.

Ny rapport om batteriers klimatpåverkan

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19