23948sdkhjf

Svårt mäta trötthet

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

FORSKNING

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett sätt att objektivt mäta förartrötthet med fysiologiska mätmetoder.

Syftet är att vi ska få en bättre förståelse för vad som händer i hjärnan när man är trött. Om vi lyckas utveckla ett tillförlitligt ”trötthetsfacit” kan det användas som måttstock när vi utvärderar hur bra olika motåtgärder fungerar, allt från frästa räfflor och att öppna ett fönster till de varningssystem som nu ska introduceras i våra bilar, säger Christer Ahlström, senior forskare på VTI.

EU har beslutat att från och med år 2022 ska nya bilmodeller utrustas med avancerade säkerhetssystem, däribland system som varnar för distraktion och trötthet.

Att mäta trötthet är dock svårt, mycket svårare än att mäta sömn. Sömn mäts relativt enkelt genom att undersöka hjärnans elektriska aktivitet med EEG. När vi somnar ändras den elektriska aktiviteten från svaga, oregelbundna och kaosartade signaler till starka och regelbundna vågor. För att mäta trötthet, stadiet mellan vakenhet och sömn, räcker det inte att tolka de regelbundna hjärnvågorna utan då måste man också förstå de kaosartade signalerna, och det är det som forskarna nu försöker göra.

Som trafikforskare är vi förstås intresserade av att mäta hjärnans aktivitet innan man somnar för när en förare väl har somnat är det för sent. Ett EEG från en vaken person består av en blandning av olika processer som pågår samtidigt i hjärnan, och det är helt omöjligt att reda ut vilken del av ett EEG som är resultatet av en specifik process, säger Christer Ahlström.

Om forskarna däremot upprepar en process flera gånger, till exempel genom att låta en person titta på en blinkande lampa, kan man ta fram en genomsnittskurva som visar hur hjärnan reagerar på just den blinkande lampan. En sådan mätning kallas Event Related Potential (ERP), på svenska ungefär händelserelaterad signal, och beroende på hur genomsnittkurvan ser ut kan man se hur bra hjärnan tar till sig information.

Men om man vill mäta trötthet hos en förare vill man inte använda blinkande lampor eftersom det kan störa föraren. Genom att låta 30 försökspersoner köra en given sträcka totalt sex gånger har forskarna istället kommit fram till att vanliga ögonrörelser kan fungera som stimulus vid ERP-mätningar. Tanken är att varje gång föraren flyttar blicken så måste hjärnan bearbeta vad ögonen ser. Med ERP-tekniken kan man då objektivt mäta hur bra hjärnan är på att ta till sig den nya visuella informationen. Vid en jämförelse mellan pigga och trötta förare såg forskarna att en trött hjärna reagerar långsammare och är sämre på att bearbeta det man ser. Försöken har gjorts i en av VTI:s avancerade körsimulatorer och nästa steg blir att se om metoden fungerar i verklig trafik också.

Det har inte ingått i projektet, men vi hoppas kunna få finansiering för att fortsätta med den här forskningen framöver och då ha försökspersoner som kör i verklig trafik, säger Christer Ahlström.

Fotnot. Projektet har varit ett samarbete med Volvo Cars och Mälardalens högskola och har finansierats av Vinnova inom programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Nyhetsbrev

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Arkiv

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109