23948sdkhjf

Piteå får vänta på elbussarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Piteå skulle bli den första staden i Norrland med helt eldriven stadsbusstrafik nästa sommar – men överklagan och rättsprocesser skjuter upp trafikstarten på obestämd tid.

1 juli 2020 var planerad trafikstart för den nya elektriska stadsbusstrafiken i Piteå med Nobina som operatör sedan de vunnit upphandlingen. Men upphandlingen överklagades av samverkansbolaget Centrala Buss som sedan nio år kört stadstrafiken i Piteå men förlorade anbudsgivningen till Nobina i början av 2018.

Förvaltningsrätten tog först upp fallet och där bedömdes det att upphandlingen skulle göras om, vilket också skedde. Återigen vann Nobina och åter igen överklagades tilldelningsbeslutet av Centrala Buss som även krävde att få ut de handlingar som låg till grund för tilldelningsbeslutet.

I maj 2019 överklagade Centrala Buss ännu en gång, nu den del av upphandlingen som skyddas av sektretess till kammarrätten som ännu inte behandlat ärendet. Frågan om sektretess inom offentlig upphandling har redan tidigare varit en het potatis, eftersom den upphandlande parten på så vis kan hemlighålla viktiga uppgifter som påverkar vem som får trafiken.

Motiveringen till sekretessen är att de som lägger anbud inte vill blotta sig för konkurrenterna, uppger Piteå kommun som är upphandlare i det aktuella fallet.

De långdragna rättsprocesserna kring upphandlingen tycks nu medföra att Piteå får vänta längre än planerat på de elektriska stadsbussarna från BYD som Nobina hade tänkt införskaffa till trafiken. Skulle konkurrenten Centrala Buss få rätt och vinna trafikavtalet kan det mycket väl bli batteribussar från samma tillverkare. Det blir dock knappast trafikstart 1 juli nästa år som planerat, enligt uppgifter från Piteå kommun.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Nyhetsbrev

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Arkiv

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15