23948sdkhjf

Osäkert om viten fungerar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten, är att belägga förseningar och inställda turer med viten. Roger Pyddoke, forskare vid K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI har studerat hur kvalitetsstyrning med viten fungerar och i vilken utsträckning det bidrar till att kvaliteten i kollektivtrafiken förbättras.

Roger Pyddoke har studerat data från kollektivtrafiken i Skåne och i Stockholmsregionen. Det är data som visar antalet förseningar, inställda turer och viten som leverantörer av kollektivtrafik fått betala. 

– Kollektivtrafikmyndigheterna följer regelbundet upp leveranser för att kunna belägga leverantörer med viten, om antalet förseningar och inställda turer överstiger vad som avtalats. Myndigheterna tycks dock sakna de rutiner och verktyg som skulle göra det möjligt att på en övergripande nivå följa upp om antalet förseningar och inställda turer minskar över tid och i vilken utsträckning det beror på hur avtalen med leverantörer utformats och hur viten har debiterats, säger Roger Pyddoke

För att kunna ta ställning till om avtalskonstruktioner med viten uppfyller sitt syfte och bidrar till att kvaliteten i kollektivtrafiken förbättras efterlyser Roger Pyddoke bättre data om faktisk debitering och kvalitetsutfall på avtalsnivå.

– Det finns data om antalet förseningar och inställda turer, men debiteringen av viten är inte organiserad så att det enkelt går att följa upp mot utfall, till exempel vilka belopp som betalats i viten för vilka brister, säger Roger Pyddoke.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12