23948sdkhjf

Nya svängar för kollektivtrafiken

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nu kommer den första stora nyheten efter förvärvet, ett system som gör det möjligt att vrida samtliga fyra hjul ett helt varv. En teknik som tidigare inte funnits på marknaden.

Protean Electric har  utvecklat helt nya avancerade elektriska drivenheter för nästa generations mobilitetslösningar för städer, kallade Protean360+. De gör det möjligt att vrida samtliga fyra hjul ett helt varv, det vill säga 360 grader, vilket ger en exceptionell manöverbarhet. Den pneumatiska körhöjdskontrollen gör det också möjligt för fordonet  att ”knäböja” när passagerare ska stiga på och av, skriver Nevs i ett pressmeddelande.

Protean360+ är en teknisk innovation för nästa generations kollektivtrafikfordon som har till uppgift att smidigt och effektivt transportera människor och varor i tätorter.

Vad Protean Electric nu lanserar är ett helt nytt och unikt koncept som integrerar avancerad drivlina, styrning och upphängningsteknik inom ett enda paket, som kommer att hjälpa nästa generations kollektivtrafikfordon att bättre uppfylla behoven hos operatörer och användare.

Modulen, som kallas Protean360+, är den första i sitt slag, och innebär att man kan vrida de fyra hjulen runt 360-grader (och ännu mer). Den kombinerar detta med innovativ fjädring, pneumatisk körhöjdskontroll och högeffektiva och kraftfulla inbyggda hjulmotorer.

Modulens kompakta storlek gör det möjligt för stadsfordon att ha ett helt platt innergolv och ger enkel åtkomst via fram-, bak- och sidodörrar.

Den exceptionella manövrering som aktiveras av styrsystemet i 360 grader gör det möjligt för fordonet att snurra ”på stället”, vilket innebär enorma fördelar när fordonet tar sig fram på extremt trånga gator eller man ska parkera i trånga utrymmen, inte minst i samband med fickparkering eller liknande.

När fordonet står stilla kan man med hjälp av höjdkontrollen se till att fordonet ”niger”, dvs det sänks mot trottoaren, så att det blir enkelt att ta in tunga laster eller passagerare med nedsatt rörlighet.

– Behovet av transporttjänster bara ökar, och därmed behovet av en ny sorts kollektivtrafikfordon, säger KY Chan, vd för Protean Electric. Han fortsätter:

– Oavsett om det är privata transporter eller delade, för passagerare eller godsleveranser, med förare eller autonoma transporter, kommer dessa nya fordon att kräva ny teknik som uppfyller dessa krav. Protean360 + utvecklades genom vårt teams innovativa tänkande om hur den nya generationens fordon ska vara utformade.

FAKTA/Nevs

En ursprungligen svenskbaserad utvecklare av elfordon, det förkortade namnet Nevs står för National Electric Vehicle Sweden ABNevs förvärvade huvuddelen av tillgångarna i före detta Saab Automobiles konkursbon år 2012. 

Nevs har idag två ägare: Evergrande Health har 51 procent och NE Holding har 49 procent. Bakom Evergrande Health står den kinesiska koncernen Evergrande Group, noterat på Hongkong-börsen vars huvudägare är Hui Ka Yan, en av kinas mest välbeställda privatpersoner. Bakom NE Holding står förre huvudägaren Kai Johan Jiang, som numera är verksam både i Sverige och i Kina som affärs- och industriman.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Nyhetsbrev

Drivmedlesskatt får kritik

Arkiv

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Bättre säkerhet för gasbussar

Sveriges Bussföretag välkomnar flera av förslagen i Transportstyrelsens utredning av olyckan med en gasbuss i centrala Stockholm i mars.

Vänertågsupphandlingen avgjord

Upphandling i Malmö avgjord

Skånetrafikens miljardupphandling av stadstrafiken i Malmö är nu avgjord.

Ny rapport om batteriers klimatpåverkan

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171