23948sdkhjf

Rotorsegel för Scandlines

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Scandlines investerar i vindpropulsionsteknologi ombord på M/V Copenhagen för att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp genom att installera Norsepowers Rotor Sail Solution ombord på hybridfärjan.

Rederiet har tecknat ett avtal med Norsepower Oy Ltd, ett cleantechföretag som är banbrytande inom modern vindpropulsionsteknik. Enligt avtalet installeras Norsepowers rotorsregel ombord på M/V Copenhagen, en hybrid-passagerarfärja.

 MV/Copenhagen, som trafikerar linjen mellan Rostock i Tyskland och Gedser i Danmark, tillhör världens största flotta av hybridfärjor, som kombinerar dieselmotorer med batterikraft. Sedan 2013 har Scandlines investerat mer än 3,2 miljarder kronor i byggande av nya hybridfärjor och konvertering av  konventionella dieseldrivna fartyg till hybridfärjor. Med Norsepowers teknik kommer fartyget att ytterligare minska sina utsläpp.

Norsepowers rotorsegel är en moderniserad version av Flettner-rotorn - en roterande cylinder som utnyttjar Magnus-effekten för att låta vindkraften driva ett fartyg. Tekniken har varit ”bortglömd” i decennier, men nu är den tillbaka i moderniserad form och ett annat rederi som opererar i norra Östersjön installerade sin första rotor 2018, läs mer om det HÄR!

Det här är världens andra dokumenterade och kommersiellt operativa vindpropulsionsteknik inom sjöfarten. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen - samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Rutten mellan Gedser i norr och Rostock i söder är nästan vinkelrät mot den rådande vinden från väster. Detta ger Scandlines gynnsamma förhållanden för att använda rotorsegel på färjan.

Förberedelserna för eftermontering av rotorseglet inleds i november 2019, medan installationen är planerad till andra kvartalet 2020. M/V Copenhagen kommer att utrustas med ett stort Norsepower rotorsegel som är 30 meter högt och 5 meter i diameter.

-- Genom att installera ett rotorsegel kan vi minska koldioxidutsläppen på rutten Rostock-Gedser med fyra till fem procent, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen.

NABU, den tyska organisationen för natur- och biodiversitetsskydd, är nöjd med Scandlines beslut att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp:

-- NABU välkomnar Scandlines olika insatser för hållbar sjöfart. Med rotorer utöver hybrider sätter företaget nya standarder när det gäller att integrera olika tekniska lösningar för att minska klimat- och luftföroreningsutsläpp. För att uppnå klimatmålen i Parisavtalet behövs mer företagsansvar från andra rederier, säger Malte Siegert, chef för miljöpolitiken vid NABU.

-- Som ett ledande företag inom Cleantech är vi stolta över att samarbeta med Scandlines. Vår målsättning är nya moderna lösningar för sjöfarten i hela världen med hjälp av vindkraft. Samtidigt stöder vi sjöfartens övergång till en koldioxidutsläppsfri framtid, säger Tuomas Riski, vd vid Norsepower.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matig festival får fler bussar

Under Matfestivalen i Skövde 30-31 augusti förstärker Västtrafik vissa turer med extra bussar – allt för att underlätta för besökarna att ta bussen till och från festivalen.

Roslagen lockade många

Roslagens skärgård i nordöstra Stockholms län lockade många besökare under sommaren - det visar siffrorna när båttrafiken från Norrtälje nu sammanställts.

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Göteborg tävlar i turism

Vy storsatsar på Göteborg–Oslo

Roula till Vector Noridic

Amira Roula blir ny vd för Vector Nordic efter Tomas G Olsson som blir styrelseordförande i bolaget som i våras inledde ett samarbetar med Sveriges Bussföretag.

Nyhetsbrev

Hyggligt flyt för Tallink Silja

Arkiv

Swedavia backar

Fler utländska bussar kör i Norge

Många turister som kommer till Norge åker tunt i turistbussar som kommer från andra länder – norska branschorganisationen NHO Transport ser med stor oro på fenomenet.

Bra juli för Viking Line

Besöksrekord för Kalmar läns museum

Flyget fortsätter backa

Nobina hbtq-prisade

Bussbolaget Nobina Sverige får Unionens hbtq-pris 2019 för att respekt och mångfald inte bara är fint formulerade ord, utan en del av vardagen – priset delades ut 31 juli.

von Seth till SRF

Sjunde Prideparaden för Flygbussarna

Lördag 3 augusti rullar Flygbussarna som så många år tidigare i årets Prideparad i Stockholm – alla är välkomna att ta regnbågsbussarna mellan flygplatsen och folkfesten i Stockholms city.

Klimatdebatten gynnar bussresan

"Res klimatsmart i turistbuss"

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127