23948sdkhjf

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Scandlines investerar i vindpropulsionsteknologi ombord på M/V Copenhagen för att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp genom att installera Norsepowers Rotor Sail Solution ombord på hybridfärjan.

Rederiet har tecknat ett avtal med Norsepower Oy Ltd, ett cleantechföretag som är banbrytande inom modern vindpropulsionsteknik. Enligt avtalet installeras Norsepowers rotorsregel ombord på M/V Copenhagen, en hybrid-passagerarfärja.

 MV/Copenhagen, som trafikerar linjen mellan Rostock i Tyskland och Gedser i Danmark, tillhör världens största flotta av hybridfärjor, som kombinerar dieselmotorer med batterikraft. Sedan 2013 har Scandlines investerat mer än 3,2 miljarder kronor i byggande av nya hybridfärjor och konvertering av  konventionella dieseldrivna fartyg till hybridfärjor. Med Norsepowers teknik kommer fartyget att ytterligare minska sina utsläpp.

Norsepowers rotorsegel är en moderniserad version av Flettner-rotorn - en roterande cylinder som utnyttjar Magnus-effekten för att låta vindkraften driva ett fartyg. Tekniken har varit ”bortglömd” i decennier, men nu är den tillbaka i moderniserad form och ett annat rederi som opererar i norra Östersjön installerade sin första rotor 2018, läs mer om det HÄR!

Det här är världens andra dokumenterade och kommersiellt operativa vindpropulsionsteknik inom sjöfarten. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen - samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Rutten mellan Gedser i norr och Rostock i söder är nästan vinkelrät mot den rådande vinden från väster. Detta ger Scandlines gynnsamma förhållanden för att använda rotorsegel på färjan.

Förberedelserna för eftermontering av rotorseglet inleds i november 2019, medan installationen är planerad till andra kvartalet 2020. M/V Copenhagen kommer att utrustas med ett stort Norsepower rotorsegel som är 30 meter högt och 5 meter i diameter.

-- Genom att installera ett rotorsegel kan vi minska koldioxidutsläppen på rutten Rostock-Gedser med fyra till fem procent, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen.

NABU, den tyska organisationen för natur- och biodiversitetsskydd, är nöjd med Scandlines beslut att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp:

-- NABU välkomnar Scandlines olika insatser för hållbar sjöfart. Med rotorer utöver hybrider sätter företaget nya standarder när det gäller att integrera olika tekniska lösningar för att minska klimat- och luftföroreningsutsläpp. För att uppnå klimatmålen i Parisavtalet behövs mer företagsansvar från andra rederier, säger Malte Siegert, chef för miljöpolitiken vid NABU.

-- Som ett ledande företag inom Cleantech är vi stolta över att samarbeta med Scandlines. Vår målsättning är nya moderna lösningar för sjöfarten i hela världen med hjälp av vindkraft. Samtidigt stöder vi sjöfartens övergång till en koldioxidutsläppsfri framtid, säger Tuomas Riski, vd vid Norsepower.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.282