23948sdkhjf

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

20 augusti återinvigde infrastrukturminister Tomas Eneroth Västerdalsbanan – därmed kan tågtrafiken rulla ända bort till Malungsfors igen.

Straxt efter lunch 20 augusti återinviger infrastrukturminister Tomas Eneroth Västerdalsbanan som går mellan Malungsfors och Rågsveden i Dalarna med sedvanlig bandklippning vid terminalen i Malungsfors.

Att tågen börjar rulla igen på sträckan är ett resultat av ett samarbete mellan kommun, näringsliv och stat. Banan betyder både mycket för samhällsutvecklingen i regionen och för omställningen till klimatsmarta transporter.

Västerdalsbanan invigdes första gången 1905 med sträckningen från Borlänge till Malungsfors, en enkelspårig bana på närmare 150 km som aldrig blivit elektrifierad. Den nu återinvigda delen går från Rågsveden nära Äppelbo och till Malungsfors som ligger en bit nordväst om Malung. Sträckan Rågsveden-Borlänge är redan i drift.

Ursprungligesbanan förlängdes på 1920-talet från Malungsfors via Limedsforsen och Sälen till Särna i norra Dalarna. Persontrafiken började avvecklas redan under tidigt 60-tal med undantag för Vasaloppståget som körde skidlöparna till Sälen ända till 1972 – då kunde alla Valaloppsdeltagare från Mälardalen ta tåget till starten, skida till Mora för att sedan ta tåget hem igen. Ett hållbart alternativ att "göra Vasaloppet" som försvann, men biodieselbussar har förvisso blivit ett vanligt sätt att ta sig till den stora folkfesten. För till Sälen kommer spåren aldrig tillbaka.

I övrigt kan man notera att persontrafiken Borlänge-Malung fortsatte fram till 2011, därefter upphörde även godstrafiken 2014. Ett försök med trådlös ERTMS stötte på problem som dock blivit lösta sedan dess. Nu öppnas banan på nytt för all slags tågtrafik. Frågan är förstås om persontågen kan konkurrera med den betydligt billigare busstrafiken på samma sträcka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079