23948sdkhjf

Aostadalen vill lockar fler

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Italiens minsta region, Aostadalen, har bra förutsättningar för både sommar- som vinterturism – nu vill dalen locka ännu fler besökare, gärna fler grupper och bussturister.

Från fjällstugor, skidåkning och bergsbestigning till naturnära wellness-anläggningar – i Aosta kan alla semestra. Klimatet och en hållbar turism ligger nära hjärtat för de i Aostadalen och det finns många möjligheter att upptäcka det vackra landskapet som turist på ett hållbart sätt.

Med sina dryga 128 000 invånare är Valle d’Aosta den minsta regionen i Italien och bara lite större än Gotland till ytan. Dalen är en av de vackraste och mest välbesökta delarna av de italienska Alperna. Varje år kommer folk från när och fjärran – för att åka skidor, vandra, springa och cykla eller upptäcka områdets historia och böljande landskap.

Aostadalen, Valle d´Aosta, har länge varit en del av Frankrike och franska språket dominerar fortfarande. Egentligen är historien mer komplicerad än så, Aostadalen erövrades av Romarriket år 25 före vår tidräkning.1035 hamnade området hamnade under det Tysk-Romerska riket för att så tillhöra Huset Savojen under flera perioder fram till år 1800 då det blev franskt till 1814. Därefter följde en tid då Aostadalen tillhörde kungariket Sardinien. Men i samband med Italiens enande 1861 så valde dalens lokala härskare att ansluta sig till det nya kungariken Italien.

Länge var dalen en Italiensk provins, men det upphörde 1945, i stället blev området en region utan att indelas i mindre enheter. Spåren av de olika turerna finns alltså kvar än i dag, dels i form av franska språket som talas av majoriteten men där talas också en svårbegriplig frankoprovensalsk dialekt, valdôtain. Som om detta inte räckte i detta lilla område så finns här även kommuner bebodda av det beryktade walserfolket – de talar ett språk som påminner om schweizertyska som inte heller det är så enkelt att begripa ens för den som kan tyska. En spridd historia koncentrerad i en tämligen begränsad dal således och allt detta kan vara ett skäl att besöka den högalpina regionen för den historiskt nyfikne. Men det finns fler anledningar. Många fler.

Lika många anledningar som det finns att besöka Aostadalen, lika många möjligheter finns det för att upptäcka väl på plats. Med charmiga fjällstugor, flotta spahotell, mindre Bed & Breakfasts och mysiga gårdsboende finns det något för alla oavsett komfort eller budget. Dessutom goda möjligheter att ordna hotellplatser för bussgrupper, det kräver bara litet mer förarbete för att lyckas.

Aostadalen har del i Alplernas högsta berg, Mont Blanc, 4806 meter högt och hela området har en mycket hög genomsnittshöjd, runt 1300 meter, vilket ger betydligt snösäkrare vintrar för vinterturismen. Det finns också många möjligheter till vandring mellan olika fjällstugor, eller snarar alphyttor som till skillnad från dem i fjällen är utrustade med såväl servering som möjligheter att övernatta. Vandraren kan därför vandra med lätt packning vilket är bra eftersom terrängen är krävande.

Den mer äventydlige kan prova på bergsklättring med bergsguide. Men det bjuds också på andra lugnare varianter så som spa-semester, cykelturer eller annat.

FAKTA/Aostadalen

Yta: 3260 kvadratkilometer

Invånare: 126 200 (2017)

Området tillhör en av fem regioner inom Italien som har särskild självständighetsstagus.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ferry till Furuvik

Fler resenärer flyger med SAS

Snälltåget ända till Tänndalen

Framgång för AI till sjöss

Bra oktober för Norwegian

Norwegian visar goda siffror för oktober vad gäller trafiksiffror – men flygbolaget dödförklaras av en konkurrent inom lågprissegmentet.

SJ storsatsar på VR

Nyhetsbrev

Tydlig "Stordalen-effekt" för Ving

Reseföretaget Ving sticker iväg som en raket just nu - detta sedan Petter Stordalen tagit över som huvudägare av bolaget efter den förre ägarens konkurs.

Arkiv

Nu sätter kryssarna i kontakten

Elanslutningarna i Stockholms Värtahamnen är igång och flera fartyg ansluter redan – därmed kan kryssarna ligga för ankar med avstängd maskin.

Ny svensk skidanläggning invigs

17 december invigs anläggningen Idre Himmelfjäll - efter många års planerande och byggande är Sveriges nya stora alpina skidområde äntligen redo för öppning.

Fritzsons tågmat

Skrämmande resenyhet lanseras

Så här inför Halloween kan det passa bra att slå ett slag för mer skrämmande destinationer - som Transsylvanien med greve Draculas slott, trolska skogar och ruggiga grottor.

Stordalen tar över Ving

Den norske hotellmagnaten Petter Stordalen är resekoncernen Vings nya ägare - det är första gången på 25 år som Ving får en Nordisk huvudägare.

Nya snabbfärjan döpt

Bussbranschen kräver svar om Slottsbacken

Stockholms stad stängde Slottsbacken för bussar mellan 3 juni och 30 september i år – nu kräver bussbranschen svar från ansvariga politiker och myndigheter.

Bättre skydd vid flygkonkurser

Sörmländskt samarbete för bussturism

Piloterna ska själva minska utsläppen

Med ett nytt verktyg ska Norweigians piloter lära sig flyga snålare och minska CO2-utsläppen med 140 000 ton per år – det är i alla fall vad lågprisbolaget hoppas på.

Fler flygbussar för Flixbus

Efter en framgångsrik linjestart mellan Stockholm och Arlanda, börjar Flixbus rusta upp för att växa inom flygplatstransfer - fler svenska flygplatser står i tur att få bolagets busstrafik.

Norwegian och JetBlue ingår samarbetsavtal

Rijeka – kulturhuvudstad 2020

Rijeka i Kroatien är utsedd till europeisk kulturhuvudstad 2020 – staden ligger vid kusten och är ett perfekt mål för bussresan, en av de närmaste destinationerna vid Adreatiska Havet räknat från Sverige.

Busstorget till Bålsta!

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Karlsson till Merresor

Laggar till Grönklitt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.262