23948sdkhjf

Skellefteå buss tvingas dra ner

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skellefteå buss genomför förändringar i kollektivtrafiksystemet som innebär minskad trafik under vissa tider – neddragningen är en följd av att resurserna tryter.

Resursbrist tvingar oss till tillfälliga neddragningar i trafiken. Vi väljer att göra det på helgerna när det blir minst påverkan för våra resenärer. Vi värnar om att upprätthålla skoltrafiken, vardagstrafiken i stadstrafiken och regiontrafiken, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå trädde i kraft 19 augusti. Ett system som utökar Skellefteå buss trafikutbud i kommunen och möjliggör för fler att välja kollektivtrafik.

Vi känner en stor grundläggande tilltro till det nya systemet som långsiktigt stärker kollektivtrafikens roll i ett växande Skellefteå. Vi märker redan att många resenärer under den här veckan har valt buss framför andra färdmedel, säger Andreas Olofsson.

I och med att det i närtid har tillkommit ett antal tilläggsbeställningar från Skellefteå kommun jämfört med den ursprungliga planen för det nya kollektivtrafiksystemet, har Skellefteå buss under innevarande vecka fått ställa in vissa turer i stadstrafiken.

De totala beställningarna har ökat i omfattning på kort tid vilket gör att vi i nuläget inte klarar av att leverera beställda volymer. Resursmässigt hinner vi inte omgående växa in den nya, större kostymen med den utökning som krävs av främst chaufförer men även fordon, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef på Skellefteå buss.

Skellefteå buss väljer därför att temporärt skala ner trafikutbudet till en hållbar nivå. Ambitionen är att växa ikapp under hösten och att vid årsskiftet kunna gå upp till full volym igen.

Neddragningarna innebär att turerna på helger i stadstrafiken minskar med cirka en tredjedel i det nya trafiksystemet. Trots detta erbjuder vi mer trafik på helgerna nu jämfört med det gamla systemet. Vi gör vårt yttersta för att hantera utmaningarna men kan inte utesluta att det kan bli ytterligare påverkan med tillfälligt inställda turer i stadstrafiken under vardagar. Det gäller att vi skyndar långsamt och säkert. Fastän vi har personalbrist kommer vi aldrig att tumma på chaufförernas kör- och vilotidsregler, säger Kristoffer Hedenström.

Skellefteå kommun och Skellefteå buss samverkar för att fler ska välja buss som ett smidigt och miljömässigt sätt att ta sig till och från arbete, skola och fritidssysselsättningar.

Det är i grunden positivt att kommunen vill göra en så här stor satsning på kollektivtrafik. Hela vår personal ställer upp på ett lösningsorienterat sätt i den tuffa situation som vi befinner oss i för att kunna ta hand om vårt uppdrag så bra som möjligt. Jag är även tacksam för det fina samarbete som vi har med lokala företag i branschen som Arctic Bus och Lestanders Buss som rycker in och hjälper oss som underleverantörer, säger Andreas Olofsson.

Från och med lördag 24 augusti korrigeras helgturerna i stadstrafiken. 

Det är lite rörigt för närvarande, som det ofta blir inledningsvis i nya system, och vi vädjar om resenärernas förståelse. De tryckta tidtabellerna stämmer inte längre för stadstrafiken. För aktuella tidtabeller hänvisar vi till vår hemsida som är responsiv och där det är lätt att ta del av den senaste informationen var du än befinner dig, säger Kristoffer Hedenström.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skåntrafiken skrotar Jojo-kortet

Riksrevisionen sågar regeringen

Regeringens planering av höghastighetsjärnväg i Sverige totalsågas av Riksrevisionen – gör om och gör rätt, kräver myndigheten som identifierat en lång rad brister.

23 dog på oktobervägarna

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nytt avtal för Kagans Buss

Nyhetsbrev

Pension för servicefordon

Arkiv

DEBATT: ”Grön skatteväxling för kollektivtrafik”

Temsas elbussar till Sverige

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194