23948sdkhjf

Ny utredning om yrkestrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen startar en ny utredning som ska ta reda på hur yrkestrafiken ska kontrolleras effektivare – det meddelare infrastrukturminister Tomas Eneroth under en presskonferens 26 augusti.

Under en lång tid har problemet med olagliga yrkestransporter och osund konkurrens präglat transportbranschen. Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth har dock en rad viktiga regeländringar genomförts för att skapa ordning och reda i branschen och därmed också öka trafiksäkerheten sedan regeringsskiftet 2014.

Nu ska regeringen vidare och tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroller av yrkestrafiken och en samlad organisationsform för kontrollverksamheten. 

– Jag vill se tuffare kontroller av yrkestrafiken, inte minst lastbilstrafiken. Det är viktigt för att skapa ordning och reda på svenska vägar. Det ska råda sund konkurrens för svensk åkerinäring och schyssta villkor för de som arbetar inom transportbranschen. Det ska inte löna sig att fuska, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Men infrastrukturministern flaggade också för en mer liberal tillämpning där bagatellartade misstag lett till stora sanktionsagvifter, inte minst inom bussbranschen där en fel ikryssad ruta eller en missad anteckning vid busstvätt kostat 200 000 kronor i värsta fal. Där ska regelverket "rundas i kanterna" enligt infrastrukturministern. Däremot ska det svida rejält för dem som regelmässigt struntar i regelverket.

– Därför höjer vi den maximala sanktionsavgiften vid regelöverträdelse från 200 000 kronor till 800 000 kronor, dock högst 1 procent av det aktuella bolagets omsättning. Det blir mycket kännbart för dem som fuskar, säger Tomas Eneroth som nu verkat för att en ny utredning om hela tillsynen av yrkestrafiken ska sjösättas.

Utredningen ska bland annat:

  • genomföra en kartläggning och en analys av den nuvarande kontrollverksamheten av yrkestrafik. Med yrkestrafik menas gods-, buss- och taxitrafik.

  • föreslå hur kontrollverksamheten kan förbättras inom ramen för den befintliga ansvarsfördelningen, men också en ny samlad organisation för kontrollverksamheten,

  • analysera vilka ytterligare överträdelser av bestämmelser på yrkestrafikområdet som bör vara föremål för en sanktionsväxling från straffrättsliga påföljder till sanktionsavgifter, och lämna förslag till hur systemet då bör utformas,

  • lämna förslag för att möjliggöra införande av så kallade trafiksäkerhetskontrollanter som ska ha till uppgift att utföra nykterhetskontroller.

  • utreda förutsättningarna för att tillåta myndigheter att utföra sållningsprov i fråga om narkotika, det vill säga att testa förare utan misstanke om brott för att finna personer som framför fordon när de är påverkade av narkotika.

Regeringen har sedan tidigare infört en rad insatser för att förbättra villkoren inom yrkestrafiken och öka trafiksäkerheten, enligt Tomas Eneroth.

Bland annat har regeringen möjliggjort för polisen och tullen att hindra fordon för fortsatt färd genom så kallad klampning. Det innebär att fordonet blir tvångsparkerat i mellan 24 och 36 timmar. Tidigare tillämpades böter som skulle betalas av åkeriet i utlandet vilket sällan eller aldrig skedde.

Hur många fordon har klampats sedan den möjligheten infördes?

– Jag har inte de siffrorna just här och nu, men jag kan se till att de kommer fram, säger Tomas Enertoh.

Regeringen har också tillfört resurser så att cirka 400 poliser och bilinspektörer utbildats i kontroller av utländska lastbilar samt infört sanktionsavgifter vid överträdelser av cabotagebestämmelserna. Sanktionsavgifterna ska betalas på plats, först därefter kan fordonet köra vidare.

Den nya utredningen av effektivare kontroller är ett led i regeringens ambition att skapa ordning och reda på svenska vägar.

Resultatet av utredningen redovisas i två steg. 30 november 2020 redovisas uppdraget att utreda sanktionssystemet, förslag om trafiksäkerhetskontrollanter och sållningsprov i fråga om narkotika. 1 mars 2021 redovisas uppdraget att se över kontrollverksamheten av yrkestrafiken.

Vem kommer att utses till utredare?

– Vi tittar på det just nu, inget är ännu klart men vi kommer att meddela vem som blir utredare så fort vi är klara med den processen, säger Tomas Eneroth.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.369