23948sdkhjf

Ny utredning om yrkestrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen startar en ny utredning som ska ta reda på hur yrkestrafiken ska kontrolleras effektivare – det meddelare infrastrukturminister Tomas Eneroth under en presskonferens 26 augusti.

Under en lång tid har problemet med olagliga yrkestransporter och osund konkurrens präglat transportbranschen. Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth har dock en rad viktiga regeländringar genomförts för att skapa ordning och reda i branschen och därmed också öka trafiksäkerheten sedan regeringsskiftet 2014.

Nu ska regeringen vidare och tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroller av yrkestrafiken och en samlad organisationsform för kontrollverksamheten. 

– Jag vill se tuffare kontroller av yrkestrafiken, inte minst lastbilstrafiken. Det är viktigt för att skapa ordning och reda på svenska vägar. Det ska råda sund konkurrens för svensk åkerinäring och schyssta villkor för de som arbetar inom transportbranschen. Det ska inte löna sig att fuska, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Men infrastrukturministern flaggade också för en mer liberal tillämpning där bagatellartade misstag lett till stora sanktionsagvifter, inte minst inom bussbranschen där en fel ikryssad ruta eller en missad anteckning vid busstvätt kostat 200 000 kronor i värsta fal. Där ska regelverket "rundas i kanterna" enligt infrastrukturministern. Däremot ska det svida rejält för dem som regelmässigt struntar i regelverket.

– Därför höjer vi den maximala sanktionsavgiften vid regelöverträdelse från 200 000 kronor till 800 000 kronor, dock högst 1 procent av det aktuella bolagets omsättning. Det blir mycket kännbart för dem som fuskar, säger Tomas Eneroth som nu verkat för att en ny utredning om hela tillsynen av yrkestrafiken ska sjösättas.

Utredningen ska bland annat:

  • genomföra en kartläggning och en analys av den nuvarande kontrollverksamheten av yrkestrafik. Med yrkestrafik menas gods-, buss- och taxitrafik.

  • föreslå hur kontrollverksamheten kan förbättras inom ramen för den befintliga ansvarsfördelningen, men också en ny samlad organisation för kontrollverksamheten,

  • analysera vilka ytterligare överträdelser av bestämmelser på yrkestrafikområdet som bör vara föremål för en sanktionsväxling från straffrättsliga påföljder till sanktionsavgifter, och lämna förslag till hur systemet då bör utformas,

  • lämna förslag för att möjliggöra införande av så kallade trafiksäkerhetskontrollanter som ska ha till uppgift att utföra nykterhetskontroller.

  • utreda förutsättningarna för att tillåta myndigheter att utföra sållningsprov i fråga om narkotika, det vill säga att testa förare utan misstanke om brott för att finna personer som framför fordon när de är påverkade av narkotika.

Regeringen har sedan tidigare infört en rad insatser för att förbättra villkoren inom yrkestrafiken och öka trafiksäkerheten, enligt Tomas Eneroth.

Bland annat har regeringen möjliggjort för polisen och tullen att hindra fordon för fortsatt färd genom så kallad klampning. Det innebär att fordonet blir tvångsparkerat i mellan 24 och 36 timmar. Tidigare tillämpades böter som skulle betalas av åkeriet i utlandet vilket sällan eller aldrig skedde.

Hur många fordon har klampats sedan den möjligheten infördes?

– Jag har inte de siffrorna just här och nu, men jag kan se till att de kommer fram, säger Tomas Enertoh.

Regeringen har också tillfört resurser så att cirka 400 poliser och bilinspektörer utbildats i kontroller av utländska lastbilar samt infört sanktionsavgifter vid överträdelser av cabotagebestämmelserna. Sanktionsavgifterna ska betalas på plats, först därefter kan fordonet köra vidare.

Den nya utredningen av effektivare kontroller är ett led i regeringens ambition att skapa ordning och reda på svenska vägar.

Resultatet av utredningen redovisas i två steg. 30 november 2020 redovisas uppdraget att utreda sanktionssystemet, förslag om trafiksäkerhetskontrollanter och sållningsprov i fråga om narkotika. 1 mars 2021 redovisas uppdraget att se över kontrollverksamheten av yrkestrafiken.

Vem kommer att utses till utredare?

– Vi tittar på det just nu, inget är ännu klart men vi kommer att meddela vem som blir utredare så fort vi är klara med den processen, säger Tomas Eneroth.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14