23948sdkhjf

Rekord i kundnöjdhet

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Så många som 92 procent av alla som reste med någon av Transdevs trafikslag uppger sig vara nöjda med sin resa, det är den högsta siffra som noterats sedan mätningarna startades 2009. I år hittar vi de nöjdaste resenärerna i Göteborg och den största kundnöjdhetsökningen ser vi i Sjuhärad.

Sedan 2009 genomför Transdev regelbundna kundundersökningar för att ta reda på hur resenärerna upplever servicen. Undersökningarna är en viktig del av Transdevs ständiga förbättringsarbete. Under våren 2019 samlades totalt 9 306 enkäter in från företagets olika verksamheter runt om i Sverige. Undersökningen togs fram i samarbete med Origo Group och datainsamlingen genomfördes under tiden 8-21 april 2019

I år ökade kundnöjdheten med två procentenheter och låg på 92 procent. Jämfört med år 2009 har kundnöjdheten förbättrats med hela 12 procentenheter.

I den senaste mätningen hamnade Älvtrafiken i Göteborg i topp igen med en kundnöjdhet på 99 procent, vilket motsvarar en ökning med en procentenhet jämfört med 2018. Förutom Styrsöbolaget hamnade också Flygbussarna i topp. Här kommer topplistan för kundundersökningen våren 2019:

  1. Båt - Älvtrafiken (99 procent, +1 procentenhet jämfört med 2018)

  2. Buss - Flygbussarna Stockholm-Arlanda (98 procent, +2 procentenheter jämfört med 2018)

  3. Buss – Sjuhärad (97 procent, +15,6 procentenheter)

  4. Buss - Flygbussarna Liljeholmen-Arlanda (97 procent, +3,2 procentenheter)

  5. Buss – Flygbussarna Göteborg-Landvetter (96 procent, +2 procentenheter)

  6. Båt – Skärgårdstrafik (95 procent, +3,8 procentenheter)

  7. Buss – Flygbussarna Charter (95 procent, +2,7 procentenheter)

  8. Buss - Flygbussarna Stockholm-Bromma (95 procent, +1,7 procentenheter)

  9. Buss - Flygbussarna Sundbyberg-Arlanda (95 procent, +0,3 procentenhet)

  10. Båt – Blidösundsbolaget (95 procent)

I Sjuhärad har kundnöjdheten ökat med 15 procentenheter jämfört med 2018 och ligger nu på imponerande 97 procent. Detta är den största förbättringen mellan 2018 och 2019 i hela Transdev.

Så många som 95 procent av resenärerna i Sjuhärad tycker att vår personal är trevlig och serviceinriktad och 93 procent uppger att våra medarbetare ger bra information när försening uppstår. Nästan alla, 95 procent, tycker också att förarna kör mjukt och behagligt och 96 procent att fordonen är komfortabla och välstädade.

– Det är mycket hedrande att få ta del av sådana fina siffror. De ger oss ett kvitto på att det arbete som vi tillsammans genomfört på ett konsekvent och strukturerat sätt de senaste månaderna, för att levererar det bästa kundbemötande, verkligen fungerar. Vi följer upp kundsynpunkter systematiskt med våra bussförare och sedan 2017 utbildar vi våra medarbetare i det som kallas för ”Det goda kundmötet”, en unik upplevelsebaserad utbildning i kundbemötande som Transdev har utvecklat i samarbete med Västtrafik. Sedan oktober 2018 tilldelar vi dessutom ett pris som kallas för ”månadens bussförare” för att ge våra bästa medarbetare en utmärkelse, säger Patrik Gustavsson, affärschef i Sjuhärad.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Nyhetsbrev

Först i Norden

Arkiv

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.239