23948sdkhjf

Allt fler flygbolagskonkurser

Ett flygbolag i konkurs varannan månad – så har det sett ut sedan 2011 och allt tyder på att fler konkurser väntar.

I förra veckan ställde Frankrikes näst största flygbolag, Aigle Azur, in samtliga sina flygningar. Det innebär att 52 europeiska flygbolag hamnat på obestånd eller gått i konkurs sedan 2011, vilket motsvarar ett flygbolag varannan månad. Resenärer som köpt sin resa direkt av ett flygbolag står många gånger utan skydd.

– Som resenär har du liten möjlighet att få hjälp om du handlat din resa direkt av ett flygbolag som gått i konkurs, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.

I förra veckan ställde flygbolaget Aigle Azur in sina flygningar efter att de hamnat på obestånd. Det innebar att många tusen människor lämnats strandade ute på resmålen eller riskerar att få sin resa inställd utan att få hjälp eller pengar tillbaka. Flygbolag är nämligen inte skyldiga att ställa den resegaranti som ger resenären rätt till återbetalning eller hjälp med hemresa om bolaget går i konkurs.

Tyvärr är det inte ovanligt att flygbolag går i konkurs. Och flera flygbolag lever fortfarande farligt och riskera att hamna på obestånd. Fler obehagliga konkursöverraskningar kommer därför med säkerhet att inträffa - ofta helt oanonserat eftersom inget krisande flygbolag utåg vill låtsas om sina problem och därmed tappa fler kunder.

– Jag rekommenderar att man köper sin resa av en resebyrå eller en researrangör. Det innebär en trygghet för resenären, säger Anna Lennhammer.

Resebyråer och researrangörer som säljer paketresor, där till exempel både resa och boende ingår, är skyldiga att ställa en resegaranti. Det ger resenären rätt till återbetalning och hjälp med hemresa om resebyrån eller researrangören skulle hamna på obestånd. Något som alla grupp- och bussreseföretag är väl förtrogna med sedan länge. Men detta gäller alltså inte flygbolagen. Vilket innebär att researrangörerna i praktiken får stå för flygbolagets tillkortakommande gentemot resenärerna.

– Vi vill att flygbolag och andra transportörer ska vara skyldiga att ställa motsvarande garantier som resebyråer och researrangörer. Det skulle ge resenärerna möjlighet till ersättning om resan ställs in, säger Anna Lennhammer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125