23948sdkhjf

Vill rädda flyget med kvot

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svebio stöder Wetterstrands förslag om kvot för bioflygbränsel från 2021 – men vill gå snabbare fram för att få flyget renare.

Den kommersiella miljöorganisationen Svebio stödjer det förslag om kvot för bioflygbränsle från 2021 som lagts fram av Maria Wetterstrands utredning. Men Svebio anser att kvoten bör ökas snabbare under de första åren fram till 2025 än vad utredningen föreslår. Man bör dessutom införa en delkvot för bränslen som görs av ligno-cellulosa för att stimulera produktion av bränslen från skogsråvara. Allt detta har Svebio framfört i sitt remissyttrande om utredningen.

De nordiska länderna har goda möjligheter att gå i täten för klimatvänligt flyg. Både Sverige, Norge och Finland siktar på 30 procent bioflygbränsle 2030. Norge har redan beslutat om en kvot för bioflygbränsle på den nivån, och inför en kvot på 0,5 procent redan från årsskiftet. Den nya finska regeringen har uttalat sig för en kvot med samma mål som Norge. Om Sverige beslutar enligt Maria Wetterstrands förslag får vi en bra nordisk samordning med en ordentlig volym som ger underlag för investeringar. Sverige bör också påverka den danska regeringen att införa en liknande kvot. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio. Han fortsätter:

Det finns gott om råvara för att tillverka bioflygbränsle i Norden, både från skogsbruk, jordbruk och avfall. För att få fart på produktionen behövs ytterligare stöd från staten. Men det avgörande är att det finns en växande avsättning för de biobränslen som produceras.

Fotnot. Maria Wetterstrand som utredde biodrivmedel för flyg blev ifrågsatt när det framkom att hon samtidigt satt som styrelseordförande och aktieägare i företaget Cortus Energy som tillverkar just biodrivmedel för flyg. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Busstorget till Bålsta!

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Lyxflyg från Sverige

För svenskar som har drömt om att resa i Emirates First Class direkt från Stockholm är det nu extra tillgängligt under en tidsbegränsad kampanj - men snart stängs bokningsmöjligheten.

Nyhetsbrev

Höstlov med Flixbus

Arkiv

Karlsson till Merresor

Tallink tar Burger King till Baltikum

Nu ska hela resan klimatdeklareras

Regeringen vill införa obligatoriskt klimatdeklaration för alla långdistansresor – branschen ger i princip tummen upp för tanken men Sveriges Bussföretag varnar för otydlighet.

Luttamaguzi årets miljöinnovatör

Okända resmål lockar

Stugby blir elproducent

Rustar kryssarna för miljarder

Resebranschen i snabb förändring

Flygbolag och reseföretag går i konkurs, undergången nära – eller är det i själva verket så att företagen inte hängt med i utvecklingen? Big Travel uppger att de har svaren!

Dansk attack mot utländska bussbolag

Nattåg till fjällen

Laggar till Grönklitt

Snart flyger fler igen

Redan nästa år kommer flyget att öka igen efter en lång tids kräftgång – det framgår av Transportstyrelsens prognos som sträcker sig till 2025.

Flyg och hundspann till skidbacken

Turkiet höstfavorit

Vings ägare i konkurs

Brittiska resegiganten Thomas Cook har gått i konkurs och drar med sig Ving i fallet - drygt 5600 svenska resenärer drabbades.

Plus

Andlig och lekamlig spis i Valamo kloster

Studenter reser klimatsmart

Framtidens resenärer, studenterna, reser mer klimatsmart än svensken i allmänhet – och överraskar när det gäller favoritkändis att helst resa tillsammans med.

Bond till Volvo

Nordlind till Skansen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.332