23948sdkhjf

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen ser flera positiva satsningar i regeringens budgetproposition som utbyggd laddinfrastruktur i glesbygd, en elektrifieringskommission och lastbilsbonus men det krävs större grepp än så om Sveriges världsledande mål med minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.

En välkomnad satsning är regeringens elbusspremie men utökningen är för liten, enligt Transportföretagen: Menar regeringen allvar med att man vill stötta en elektrifiering av kollektivtrafiken bör man nu inför kommande upphandlingspuckel – där kollektivtrafik för 300 miljarder kronor ska upphandlas kommande åren -  satsa ordentligt för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Dessutom bör elbusspremien reserveras för sitt ursprungliga syfte, en utvidgning till andra angelägna transportslag bör utvecklas i andra särskilda satsningar. 

– Vi välkomnar flera av regeringens satsningar men fortfarande saknas starka och tydliga ambitioner för en fossilfri transportsektor. Transportbranschen kommer inte klara att nå 2030-målet på egen hand, utan större stöd från politiken efterfrågas, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Hon fortsätter:

– Satsningar på laddinfrastruktur i glesbygd, elektrifieringskommission för transportsektorn och lastbilsbonus är bra, men det krävs kraftfullare grepp och det brådskar. Om vi ska se elvägar för tung trafik i större skala 2030 krävs ökat statligt åtagande. I dag förväntas näringslivet själva betala minst hälften. Vi efterfrågar mera långsiktiga satsningar och visioner.

Resurserna saknas inte menar Transportföretagen och pekar på snedfördelningen vägtrafikens finansiering:

– Vägtrafiken betalar årligen in 90 miljarder kronor men kostar bara 45 miljarder vilket innebär ett rejält överskott som skulle kunna användas till satsningar på att elektrifiera stora delar av de stora godsstråken, säger Tina Thorsell.  

Transportföretagen är likaså kritiska till att den extra indexeringen av bränsleskatterna återinförs, den slår hårt mot hela landsbygden.  Samtidigt är utformningen av bonus-malus helt fel. Systemet tar inte hänsyn till transportnyttan – servicefordon, hantverkarfordon och lätta lastbilar i närdistribution kommer drabbas hårt av kraftiga skatteökningar.  

Förutsättningar för transporter med längre lastbilar är även en viktig fråga. Önskvärt vore att regeringen skyndar på effektiviseringen av vägtransporterna för minskade koldioxidutsläpp – och att längre lastbilar kan bli verklighet liksom utbyggnaden av vägnätet för tyngre lastbilar.  

Transportföretagens förhoppning är att elektrifieringskommissionen stärker utvecklingen av el- och hybridflyg i Sverige. Tyvärr saknas i övrigt ökade medel för forskning och utveckling av grönt flyg. Vi efterfrågar även fortsatt besked från regeringen om hur flygets konkurrenskraft ska stärkas och vi efterlyser klarhet från regeringen om hur ökad inblandning av hållbart biobränsle ska ges ekonomiska incitament. Transportföretagen beklagar också att regeringen inte avsatt medel för kompensation till flygplatser i Norrland med anledning av flygskatten.

Transportföretagen välkomnar regeringens satsning på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken. Däremot anser vi att det är en felprioritering att dra ned stödet till yrkesvux då fler platser inom vuxenutbildningen är en förutsättning för transportsektorns kompetensförsörjning.

Rt-forum återkommer med fler kommentarer om hur kollektivtrafiken och bussbranschen påverkas av nu lagda budget.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Nyhetsbrev

Först i Norden

Arkiv

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125