23948sdkhjf

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen ser flera positiva satsningar i regeringens budgetproposition som utbyggd laddinfrastruktur i glesbygd, en elektrifieringskommission och lastbilsbonus men det krävs större grepp än så om Sveriges världsledande mål med minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.

En välkomnad satsning är regeringens elbusspremie men utökningen är för liten, enligt Transportföretagen: Menar regeringen allvar med att man vill stötta en elektrifiering av kollektivtrafiken bör man nu inför kommande upphandlingspuckel – där kollektivtrafik för 300 miljarder kronor ska upphandlas kommande åren -  satsa ordentligt för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Dessutom bör elbusspremien reserveras för sitt ursprungliga syfte, en utvidgning till andra angelägna transportslag bör utvecklas i andra särskilda satsningar. 

– Vi välkomnar flera av regeringens satsningar men fortfarande saknas starka och tydliga ambitioner för en fossilfri transportsektor. Transportbranschen kommer inte klara att nå 2030-målet på egen hand, utan större stöd från politiken efterfrågas, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Hon fortsätter:

– Satsningar på laddinfrastruktur i glesbygd, elektrifieringskommission för transportsektorn och lastbilsbonus är bra, men det krävs kraftfullare grepp och det brådskar. Om vi ska se elvägar för tung trafik i större skala 2030 krävs ökat statligt åtagande. I dag förväntas näringslivet själva betala minst hälften. Vi efterfrågar mera långsiktiga satsningar och visioner.

Resurserna saknas inte menar Transportföretagen och pekar på snedfördelningen vägtrafikens finansiering:

– Vägtrafiken betalar årligen in 90 miljarder kronor men kostar bara 45 miljarder vilket innebär ett rejält överskott som skulle kunna användas till satsningar på att elektrifiera stora delar av de stora godsstråken, säger Tina Thorsell.  

Transportföretagen är likaså kritiska till att den extra indexeringen av bränsleskatterna återinförs, den slår hårt mot hela landsbygden.  Samtidigt är utformningen av bonus-malus helt fel. Systemet tar inte hänsyn till transportnyttan – servicefordon, hantverkarfordon och lätta lastbilar i närdistribution kommer drabbas hårt av kraftiga skatteökningar.  

Förutsättningar för transporter med längre lastbilar är även en viktig fråga. Önskvärt vore att regeringen skyndar på effektiviseringen av vägtransporterna för minskade koldioxidutsläpp – och att längre lastbilar kan bli verklighet liksom utbyggnaden av vägnätet för tyngre lastbilar.  

Transportföretagens förhoppning är att elektrifieringskommissionen stärker utvecklingen av el- och hybridflyg i Sverige. Tyvärr saknas i övrigt ökade medel för forskning och utveckling av grönt flyg. Vi efterfrågar även fortsatt besked från regeringen om hur flygets konkurrenskraft ska stärkas och vi efterlyser klarhet från regeringen om hur ökad inblandning av hållbart biobränsle ska ges ekonomiska incitament. Transportföretagen beklagar också att regeringen inte avsatt medel för kompensation till flygplatser i Norrland med anledning av flygskatten.

Transportföretagen välkomnar regeringens satsning på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken. Däremot anser vi att det är en felprioritering att dra ned stödet till yrkesvux då fler platser inom vuxenutbildningen är en förutsättning för transportsektorns kompetensförsörjning.

Rt-forum återkommer med fler kommentarer om hur kollektivtrafiken och bussbranschen påverkas av nu lagda budget.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Statsägt bolag köper Flygbussarna

Nyhetsbrev

God Jul & Gott Nytt År!

Nu är det dags att önska alla rt-forums läsare, annonsörer och vänner en riktigt trevlig helg - 18 december skickades årets sista nyhetsbrev.

Arkiv

Arriva möblerar om i ledningen

Ännu ett bussbolag uppköpt

Nya Mälartåg i trafik

Örike digitaliserar kollektivtrafiken

Hogia har fått ett nytt spännande uppdrag – nämligen att digitalsera kollektivtrafiken på ett av svenskarnas populäraste resmål.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Förseningar kostar miljarder

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Plus

Fem snabba fågor…

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.266