23948sdkhjf

MTR till Fossilfritt Sverige

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Genom att ansluta till initiativet Fossilfritt Sverige, vill MTR bidra till att påskynda omställningen till fossilfria bränslen och minska sin klimatpåverkan.

MTR antar samtidigt Transportutmaningen, med löfte om att senast till 2025 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter.

MTR:s viktigaste bidrag till en hållbar miljö och låg klimatpåverkan handlar om att få så många som möjligt att välja kollektivtrafiken och tåg före bilen, så ofta som möjligt. Men vi vill göra mer än så och därför ansluter vi oss nu till Fossilfritt Sverige säger Fredrik Gustafsson, hållbarhetschef på MTR Nordic.

För att Sverige ska vara klimatneutralt 2045 har riksdagen antagit ett särskilt mål att sänka utsläppen från inrikes transporter, exklusive flyg, med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Transportutmaningen innebär att ett företag, kommun, region eller organisation sätter upp mål om när deras utförda och köpta inrikestransporter ska vara fossilfria. MTR har genom antagandet av utmaningen åtagit sig att senast år 2025 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter

– Vi välkomnar MTR både till Fossilfritt Sverige och Transportutmaningen. Vi är otroligt glada över att det finns aktörer som är beredda att gå före och ser fram emot att följa deras arbete, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

MTR har sedan tidigare satt mål för att minska sin klimatpåverkan och energianvändning enligt nedan:

  • 100% förnybar el i hela verksamheten (genomfört 2019)

  • 100% fossilfria tjänstefordon till 2023

  • 100% fossilfri ersättningstrafik till 2025

  • Energieffektivisering av byggnader och tågtrafik

  • Minskade utsläpp från tjänsteresor

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Statsägt bolag köper Flygbussarna

Nyhetsbrev

God Jul & Gott Nytt År!

Nu är det dags att önska alla rt-forums läsare, annonsörer och vänner en riktigt trevlig helg - 18 december skickades årets sista nyhetsbrev.

Arkiv

Arriva möblerar om i ledningen

Ännu ett bussbolag uppköpt

Nya Mälartåg i trafik

Örike digitaliserar kollektivtrafiken

Hogia har fått ett nytt spännande uppdrag – nämligen att digitalsera kollektivtrafiken på ett av svenskarnas populäraste resmål.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Förseningar kostar miljarder

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Plus

Fem snabba fågor…

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11