23948sdkhjf

Elcykelpool rullar i Linköping

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

24 september invigdes Linköpings elcykelpool LinBike – enligt aktörerna bakom projektet handlar det om Sveriges modernaste elcykelpool.

Vem som helst kan nu enkelt via en app i mobilen hyra en av de 200 elcyklar som står utplacerade vid laddstationer runtom i Linköping.

– Äntligen har vi Sveriges modernaste elcykelpool i drift. Nu kan vi erbjuda både Linköpingsbor och besökare ett smidigt, tillgängligt och klimatsmart sätt att ta sig fram i staden. Att dela på resurser, till exempel cyklar, har många fördelar både för individen och för samhället, säger Linda Huljebrant, verksamhetsutvecklare på Sankt Kors som tagit fram konceptet på uppdrag av Linköpings kommun.

I dagsläget är 17 av totalt 20 laddstationer i drift. De finns på resecentrum, vid pendlarparkeringar, i innerstan och vid större arbetsplatser – till exempel vid universitetet, Saab och i Mjärdevi. Grundtanken är att erbjuda ett komplement till kollektivtrafiken och underlätta för människor att välja bort korta bilresor i staden. Genom att de som har möjlighet väljer cykeln skapas mer utrymme för dem som verkligen behöver ta bilen av olika anledningar.

Med elcykelpoolen tar Linköping täten bland Sveriges cykelstäder, det är i alla fall initiativtagarna i staden övertygade om. LinBike bidrar till en mer hållbar samhällsutveckling och till kommunens mål att vara koldioxidneutral år 2025.

– Vi är först i Sverige att ha en elcykelpool i den här storleken, för en hel stad. Jag tror att många kommer tycka det är väldigt smidigt och roligt att använda LinBike och att en hel del bli sugna på att köpa egna cyklar som då kan ersätta ännu fler bilresor. Det ger ringar på vattnet som är bra både för hälsan och för klimatet, säger Sandra Strand, mobilitetsansvarig på Sankt Kors.

FAKTA/Så funkar det

Genom att scanna en QR-kod via appen LinBike öppnas cykellåset och man kan börja cykla. Cykeln ger elstöd upp till max 25 km/timmen. Det finns två abonnemang att välja på: antingen 99 kr/månaden (gratis varje första halvtimme) eller 20 kr/timmen. Prismodellen uppmuntrar till att använda cykeln till enkelresor och sedan göra den tillgänglig för någon annan. Tillgängligheten på de olika stationerna visas på appen. Driftpersonal ser sedan till att fördelningen av cyklar är jämn vid de olika stationerna.

LinBike har utvecklats och implementerats av Sankt Kors på uppdrag av Linköpings kommun. Dukaten ansvarar för drift och kundtjänst. Driftkostnaderna ska finansieras med intäkter från användarna och reklamavtal.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18