23948sdkhjf

Raggar folk till tågdepå

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

100 personer rekryteras till den nya tågdepån i Hässleholm av SJ Öresund och Mantena – om drygt ett år ska depån vara i drift.

När Hässleholms nya tågdepå tas i bruk i december 2020 är det SJ Öresund och Mantena som tar över drift och underhåll av 111 Öresundståg. Sveriges modernaste verkstad för tågunderhåll ska nu fyllas med arbetskraft och minst 100 personer ska nu rekryteras till depån i Kärråkra.

– Vi ser enormt mycket fram emot att sätta igång med trafiken och att bemanna den nya fina depån i Hässleholm. Depån kommer skapa enormt bra förutsättningar för oss att köra Öresundståg. I Hässleholm ligger depån centralt placerad i trafiksystemet och kommer öka kapacitet för underhåll och service av tågen, säger Anders Gustafsson, vd på SJ Öresund.

I december 2020 tar SJ Öresund över en stor del av tågtrafiken i södra Sverige då man kommer köra och underhålla Öresundståg.Tillsammans med Mantena kommer SJ Öresund även sköta driften av Hässleholms nya depå och bolagen har precis signerat ett nytt partnerskapsavtal. Nu kommer bolagen gemensamt lägga stor kraft på att skapa perfekta förutsättningar för depån.

– Att ingå i det här samarbetsavtalet med SJ känns tryggt och bra. Vi har inte sett den här typen av partnerskap i järnvägsbranschen tidigare och vi tror att detta är framtiden. Vi vet att SJ är kunniga, pålitliga och har lång erfarenhet av att bedriva tågtrafik som blir en bra matchning med vår långa erfarenhet av tågunderhåll. Vi ser fram emot att arbeta tätt tillsammans för att lyfta resenärernas upplevelse, säger Kjetil Hovland vd på Mantena.

Depån kommer bli en av de största arbetsplatserna i Hässleholm och de tjänster som rekryteras under hösten är administrativa och ledande befattningar inom tekniskt och dagligt underhåll. Under 2020 påbörjas rekrytering av bland annat fordonstekniker, reparatörer, fordonsmontörer och fordonsingenjörer.

SJ Öresund och Mantena rekryterar initialt 100 personer till den nya depån som just nu är under uppbyggnad i Hässleholm. På sikt satsar SJ Öresund på ännu fler rekryteringar till bolaget och längre fram kommer bolaget anställa såväl ombordpersonal som komfortoperatörer.

Region Skåne ska uppföra och förvalta depån, som kommer att bli Sveriges mest moderna tågverkstad. Den nya depån har betydligt större kapacitet och bättre förutsättningar för ett industrialiserat utförande av tekniskt underhåll och städning än dagens depå i. Depån på totalt 26 500 kvadratmeter ligger i Kärråkra strax utanför Hässleholm och kommer bestå av fem byggnader innehållande verkstad, kontor, städbyggnad, hjulsvarv, kombihall, en mottagningsstation och en städplattform. Depån blir Sveriges modernaste med helt ny teknik och utrustning för service och underhåll bland annat är den anpassad för utvändig fordonstvätt, klottersanering och påfyllning/tömning av vatten- och toalettsystem. Därtill med väl tilltagna utrymmen och moderna kontors-, och arbetsmiljöer.

– Den nya depån innebär utökat underhåll och städning vilket kommer ge fler hela och rena fordon i trafik som i sin tur minskar inställda och avkortade tåg. Detta kommer leda till en förbättrad punktlighet och en förbättrad miljö för alla våra resenärer. Säger Anders Gustafsson.

– Just nu pågår ett intensivt arbete med att hitta rätt kandidater och det har redan visat sig att det finns ett jättestort intresse att söka de nya tjänsterna, säger Kjetil Hovland.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Nyhetsbrev

Drivmedlesskatt får kritik

Arkiv

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Bättre säkerhet för gasbussar

Sveriges Bussföretag välkomnar flera av förslagen i Transportstyrelsens utredning av olyckan med en gasbuss i centrala Stockholm i mars.

Vänertågsupphandlingen avgjord

Upphandling i Malmö avgjord

Skånetrafikens miljardupphandling av stadstrafiken i Malmö är nu avgjord.

Ny rapport om batteriers klimatpåverkan

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.716