23948sdkhjf

Nytt signalsystem i Wuppertal

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

En uppgraderad version av Alstoms signalsysten Atlas ETCS har tagits i bruk på den ikoniska balkbanan i den tyska staden Wuppertal, kallad ”Schwebebahn”. Alstom har utrustat hela sträckan samt 31 nya fordon, liksom den gamla "Imperial Wagon" med ETCS, (European Train Control System) den europeiska standarden för tågkontrollsystem.

Järnvägslinjen i Wuppertal är den allra första utbyggnaden av ERTMS Level 3 i världen enligt Alstom. För ERTMS Level 3 baseras tågets position enbart av ETCS-utrustning på själva tåget. Alstom har ersatt den traditionella trackside-utrustningen längs rälsen, som till exempel axelräknare, med ett digitalt signalsystem där det ETCS-utrustade fordonet istället kommunicerar sin position direkt till den centrala datorn via radio.

– Wuppertal den första staden i Tyskland som använder ETCS i stadstrafik. ETCS bidrar inte bara till säkrare och effektivare tågdrift, utan är också en utecklingsplattform för många av framtidens tekniker inom signalsystem för järnväg, säger Jörg Nikutta, vd för Alstom i Tyskland och Österrike.

Alstoms system Atlas för ETCS har utvecklats i Charleroi (Belgien), medan systemkomponenterna produceras på Alstoms anläggningar i Villeurbanne (Frankrike) och Bologna (Italien). Systemet installeras av Alstoms anställda från Charleroi, Salzgitter (Tyskland) och Berlin.

Alstom är marknadsledande inom ETCS ombordutrustning. Sedan 2006 har Alstom utrustat mer än 8 200 fordon (varav 3 200 redan är i drift) och 18 000 kilometer spår (varav 7 000 redan är i drift) med ETCS-utrustning.

FAKTA/Schwebebahn Wuppertal

En tysk balkbana för lokaltrafik med vagnar som hänger under en balk i staden Wuppertal i Ruhrområdet, centrala Tyskland. Motorer och hjul finns ovanför vagnarnas tak. Banan började byggas för litet drygt 120 år sedan och togs i trafik 1901. Tanken med banan var att använda sig av det enda obebyggda området som fanns i staden för en stadsbana – nämligen ån Wupper. Eftersom det fanns gott om stål valde man att bygga en balkbana av stål som hänger mitt över ån utom vid en delsträcka av den 13,3 km långa banan som än i dag är ryggraden i stadens kollektivtrafik. Närmare 25 miljoner passagerare åker med Schwebebahn varje år. Invånarna i Wuppertal är därför litet smått irriterade under semestertid då mängder av turister tränger sig in i vagnarna för att uppleva och fotografera.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Nyhetsbrev

Kris för bussbolag i Roslagen

Arkiv

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148