23948sdkhjf

Nu startar testerna med tunnelbanebyggets båttransporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med bergmassor i en gammal arbetstunnel på Blasieholmen kan Stockholm genomföra tester inför nya projekt.

När man byggde Kungsträdgårdens tunnelbanestation i Stockholm på 70-talet användes en arbetstunnel som mynnade ut på Blasieholmen. Den kommer att användas igen när blå linjen ska förlängas i en sträckning vidare mot Nacka. 

Dessvärre är tunneln i dag blockerad av bergmassor, men detta faktum väljer Region Stockholm och Stockholms stad nu att vända till sin fördel, och utnyttjar bortforslingen i ett nytt syfte. 

Läs också: Regeringen presenterade infrastrukturplanen 

– Då passar vi på att genomföra ett test under några dagar av hur det skulle fungera att frakta bort massor härifrån med båt, berättar projektchef Andreas Burghauser, i ett pressmeddelande. 

Under testet ska man utvärdera miljöpåverkan av båttransporterna och mäta buller och klimateffekt. 

– Resultatet av testerna kommer vi att ha med oss när vi beslutar hur massorna ska transporteras bort. Men det är en hel del annat som också spelar in, det måste vara ekonomiskt rimligt och det måste gå att lösa mottagningen av massorna på ett bra sätt, säger Andreas Burghauser. 

Bergmassorna i arbetstunneln kommer att köras med hjullastare till båten som ligger vid museikajen. Testet kommer att pågå i mellan tre och fyra dagar, efter att det tagit en vecka att öppna tunneln. Enligt en artikel i Sjöfartstidningen är det Ivar Lundh sjöprojekt som kommer att sköta frakten.  

– Det handlar om att testa bullernivåerna när man tippar med bil ner i fartyget och när man tippar med hjullastare. Frågan är om vi måste bädda med finare material innan stenbumlingarna lastas. Det lär bara bli en enda last i det här testet, säger Johan Axiö på Ivar Lundh sjöprojekt till Sjöfartstidningen. 

När tunnelbanebygget väl kommer igång beräknas tunneln på Blasieholmen att behövas i mellan två och tre år. Den kanske största vinsten med sjöfrakt vore att slippa lastbilstrafiken på Stockholms gator och vägar. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Statsägt bolag köper Flygbussarna

Nyhetsbrev

God Jul & Gott Nytt År!

Nu är det dags att önska alla rt-forums läsare, annonsörer och vänner en riktigt trevlig helg - 18 december skickades årets sista nyhetsbrev.

Arkiv

Arriva möblerar om i ledningen

Ännu ett bussbolag uppköpt

Nya Mälartåg i trafik

Örike digitaliserar kollektivtrafiken

Hogia har fått ett nytt spännande uppdrag – nämligen att digitalsera kollektivtrafiken på ett av svenskarnas populäraste resmål.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Förseningar kostar miljarder

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Plus

Fem snabba fågor…

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142