23948sdkhjf

Nu startar testerna med tunnelbanebyggets båttransporter

Med bergmassor i en gammal arbetstunnel på Blasieholmen kan Stockholm genomföra tester inför nya projekt.

När man byggde Kungsträdgårdens tunnelbanestation i Stockholm på 70-talet användes en arbetstunnel som mynnade ut på Blasieholmen. Den kommer att användas igen när blå linjen ska förlängas i en sträckning vidare mot Nacka. 

Dessvärre är tunneln i dag blockerad av bergmassor, men detta faktum väljer Region Stockholm och Stockholms stad nu att vända till sin fördel, och utnyttjar bortforslingen i ett nytt syfte. 

Läs också: Tallink kör enbart gods

– Då passar vi på att genomföra ett test under några dagar av hur det skulle fungera att frakta bort massor härifrån med båt, berättar projektchef Andreas Burghauser, i ett pressmeddelande. 

Under testet ska man utvärdera miljöpåverkan av båttransporterna och mäta buller och klimateffekt. 

– Resultatet av testerna kommer vi att ha med oss när vi beslutar hur massorna ska transporteras bort. Men det är en hel del annat som också spelar in, det måste vara ekonomiskt rimligt och det måste gå att lösa mottagningen av massorna på ett bra sätt, säger Andreas Burghauser. 

Bergmassorna i arbetstunneln kommer att köras med hjullastare till båten som ligger vid museikajen. Testet kommer att pågå i mellan tre och fyra dagar, efter att det tagit en vecka att öppna tunneln. Enligt en artikel i Sjöfartstidningen är det Ivar Lundh sjöprojekt som kommer att sköta frakten.  

– Det handlar om att testa bullernivåerna när man tippar med bil ner i fartyget och när man tippar med hjullastare. Frågan är om vi måste bädda med finare material innan stenbumlingarna lastas. Det lär bara bli en enda last i det här testet, säger Johan Axiö på Ivar Lundh sjöprojekt till Sjöfartstidningen. 

När tunnelbanebygget väl kommer igång beräknas tunneln på Blasieholmen att behövas i mellan två och tre år. Den kanske största vinsten med sjöfrakt vore att slippa lastbilstrafiken på Stockholms gator och vägar. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094