23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bättre kollisionsskydd för bussen

Bussar har sämre kollisionsskydd än lastbilar och personbilar – nu har norska branschorganisationen NHO Transport reagerat och kräver en förbättring för bussarna.

Den norska bussbranschorganisationen NHO Transport driver på för en ändring av ECE-66 and ECE-R107 för att få ett förbättrad kollisionsskydd för bussar avseende fronten.

Idag har exempelvis personbilar och lastbilar ett bättre kollisionsskydd än bussar i gällande internationella regler. I Norge aktualiserades frågan i samband med en svår olycka då två bussar frontalkrockade. Den ena bussens förare avled direkt och den andra bussens förare fick svåra bestående skador efter olyckan.

– Vi har pratat med våra medlemsföretag, med offentliga upphandlare, med fordonstillverkare och med fackliga organisationer för att tillsammans få en förändring i de internationella regelverken. En bussförare ska ha lika starkt skydd som andra förare i trafiken. Men regelverket baseras på beslut i FN, varför vi behöver ena alla parter och driva frågan tillsammans, säger Jofri Lunde, näringspolitisk chef NHO Transport. NHO Transport är Sveriges Bussföretags norska systerorganisation.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086