23948sdkhjf

Nu sätter kryssarna i kontakten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Elanslutningarna i Stockholms Värtahamnen är igång och flera fartyg ansluter redan – därmed kan kryssarna ligga för ankar med avstängd maskin.

Värtahamnens nya elanslutningar är Östersjöområdets modernaste och effektmässigt största anläggning. Elanslutning vid kaj är ett sätt att minska utsläpp till luft från fartyg för att få en mer miljöanpassad fartygstrafik.

4 november invigdes de nya elanslutningarna i Värtahamnen. Stockholms Hamnar har investerat i olika hållbara lösningar i terminalen och tillsammans med Tallink Silja möjliggjort en mer miljöanpassad fartygstrafik. Nu är det möjligt för fartygen att elansluta vid samtliga kajlägen. Investeringen i Värtahamnen uppgår till 47 miljoner kronor och anslutningarna är byggda enligt internationell gemensam standard och dessutom högspänning. Anläggningen är den modernaste och effektmässigt största i Östersjöområdet. Den nya piren och terminalen i Värtahamnen invigdes för tre år sedan.

– Värtahamnen är en av Stockholms portar mot omvärlden och vi behöver skapa ett välkomnande område där staden tydligare växer ihop med hamnen. Det är glädjande att fartyg nu kan elansluta i Värtahamnen, det ger förutsättningar för grönare sjöfart och en mer attraktiv hamn utan onödiga utsläpp, säger Joakim Larsson (M) stadsbyggnadsborgarråd.

Stockholms Hamnar har länge arbetat med att ge miljörabatter för att uppmuntra kunder till miljöförbättrande åtgärder. Miljörabatterna fokuserar på minskade utsläpp till luft och premierar fartyg med bättre miljöprestanda. Dessutom ges en miljon i bidrag per fartyg till rederier som väljer att investera i elanslutning ombord. Elanslutning vid kaj minskar fartygens påverkan på omgivningen genom att hjälpmotorerna kan stängas av, vilket minskar både ljud till viss del och utsläpp till luft.

– Det är mycket glädjande att Tallink Silja nu kan koppla landström mellan fartyg och kaj i Värtahamnen. Att fartygen inte längre behöver ha maskiner igång vid kaj för att alstra ström, ser vi som ett stort steg för ökad hållbarhet och trivsel. Landanslutningen tillåter oss inte bara att minska våra utsläpp och minimera ljudnivån, men betyder även en förbättrad arbetsmiljö i våra maskinrum, där det blir helt tyst dagtid, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja AB.

Stockholms Hamnar har arbetat med elanslutningar sedan 80-talet och har som strategi att vid ombyggnation av hamnar och kajer eller när det byggs nytt, göra det möjligt för fartyg att elansluta vid kaj. I takt med att fartygen och effektuttagen blir större blir även elanslutningsfrågan mer komplex och angelägen.

– Stockholms Hamnar har en handlingsplan för fortsatt utbyggnad av elanslutningar i våra hamnar som utgår från mesta möjliga nytta. Vi jobbar vidare med den planen, men redan nu genom elanslutningarna i Värtahamnen har vi kommit en bra bit på vägen, säger Thomas Andersson, vd på Stockholms Hamnar.

Kuriosa: Årets nya elanslutningar i Värtahamnen gick till final i 2019 C40 Cities Bloomberg Philanthropies Award tillsammans med de mest framtidsinriktade och inkluderande klimatåtgärdsprojekten världen över.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ferry till Furuvik

Fler resenärer flyger med SAS

Snälltåget ända till Tänndalen

Framgång för AI till sjöss

Bra oktober för Norwegian

Norwegian visar goda siffror för oktober vad gäller trafiksiffror – men flygbolaget dödförklaras av en konkurrent inom lågprissegmentet.

SJ storsatsar på VR

Nyhetsbrev

Tydlig "Stordalen-effekt" för Ving

Reseföretaget Ving sticker iväg som en raket just nu - detta sedan Petter Stordalen tagit över som huvudägare av bolaget efter den förre ägarens konkurs.

Arkiv

Nu sätter kryssarna i kontakten

Elanslutningarna i Stockholms Värtahamnen är igång och flera fartyg ansluter redan – därmed kan kryssarna ligga för ankar med avstängd maskin.

Ny svensk skidanläggning invigs

17 december invigs anläggningen Idre Himmelfjäll - efter många års planerande och byggande är Sveriges nya stora alpina skidområde äntligen redo för öppning.

Fritzsons tågmat

Skrämmande resenyhet lanseras

Så här inför Halloween kan det passa bra att slå ett slag för mer skrämmande destinationer - som Transsylvanien med greve Draculas slott, trolska skogar och ruggiga grottor.

Stordalen tar över Ving

Den norske hotellmagnaten Petter Stordalen är resekoncernen Vings nya ägare - det är första gången på 25 år som Ving får en Nordisk huvudägare.

Nya snabbfärjan döpt

Bussbranschen kräver svar om Slottsbacken

Stockholms stad stängde Slottsbacken för bussar mellan 3 juni och 30 september i år – nu kräver bussbranschen svar från ansvariga politiker och myndigheter.

Bättre skydd vid flygkonkurser

Sörmländskt samarbete för bussturism

Piloterna ska själva minska utsläppen

Med ett nytt verktyg ska Norweigians piloter lära sig flyga snålare och minska CO2-utsläppen med 140 000 ton per år – det är i alla fall vad lågprisbolaget hoppas på.

Fler flygbussar för Flixbus

Efter en framgångsrik linjestart mellan Stockholm och Arlanda, börjar Flixbus rusta upp för att växa inom flygplatstransfer - fler svenska flygplatser står i tur att få bolagets busstrafik.

Norwegian och JetBlue ingår samarbetsavtal

Rijeka – kulturhuvudstad 2020

Rijeka i Kroatien är utsedd till europeisk kulturhuvudstad 2020 – staden ligger vid kusten och är ett perfekt mål för bussresan, en av de närmaste destinationerna vid Adreatiska Havet räknat från Sverige.

Busstorget till Bålsta!

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Karlsson till Merresor

Laggar till Grönklitt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133