23948sdkhjf

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Transdev blir därmed först ut i Skandinavien med de 21 meter långa högkapacitetsbussar och Göteborg blir första staden där de kommer att rulla.

I Sverige är stadsbussar, korta som långa, vanligt förekommande. Mercedes-Benz Citaro är ett exempel på en stadsbuss som redan finns i många svenska städer. Citaros större kusin, CapaCity L, har under lång tid varit en säljande buss i övriga Europa, men det är först nu den gör intåg i norra Europa på allvar.

CapaCity L i flottan, är som nämnts en 21 meter lång högkapacitetsbuss, en ledbuss som är längre än standardledbussen. Transdev rullar under nästa år ut 23 bussar i Göteborg med trafikstart nästa år, affären ingår i det omfattande trafikåtagande som Transdev nu har i Göteborg sedan de vann alla fem upphandlingarna som Västtrafik genomförde.

CapaCity L är Mercedes-Benz största, längsta och rymligaste stadsbuss. Den har plats för 191 passagerare i standardutförande. En traditionell ledbuss är 18 meter lång och då blir kapaciteten betydligt mindre, tre meter betyder mer än vad många kanske anar just när det gäller antalet passagerare eftersom den vanliga ledbussen knappast klarar fler än 125 personer.

CapaCity L är byggd på Citaros beprövade modulkoncept, enligt tillverkaren en stadsbuss som är mer än redo för uppgiften i Skandinavien. Under oktober månad nästa år levererar Mercedes-Benz 23 högkapacitetsbussar till Transdevs depå i Göteborg. Investeringen är del av Transdevs avtal med Västtrafik.

– Göteborg är en växande stad och vi behöver högkapacitetsbussar för att möta efterfrågan. Vi har goda erfarenheter från vår verksamhet i Europa av CapaCity L och nu har vi valt att satsa på modellen här i Sverige. De 23 bussarna drivs på fossilfritt bränsle och vi hoppas att så väl resenärer som förare kommer att uppskatta dem, när de sätts i trafik på stombusslinje 16 i december 2020, säger Gunnar Schön, vd Transdev.

Anledningen till att CapaCity L är vanligare i övriga Europa jämfört med Skandinavien beror troligtvis på att den används i städer med tätare och större befolkning. Behovet har inte funnits i Skandinavien i samma utsträckning, men det har ändrats de senaste åren. Stora städer som exempelvis Göteborg växer hela tiden, vilket förstås ställer högre krav på en effektiv kollektivtrafik. Den höga passagerarkapaciteten gör att CapaCity L är ett klimatsmart och kostnadseffektivt val. Anledningen är tvådelad. Dels blir det färre bussar på gatorna, dels minskas utsläppsnivåerna per passagerare. Trots sin storlek är CapaCity L förvånansvärt enkel att manövrera och kan köras på samma sätt som en traditionell ledbuss.

– Vi har arbetat länge för att den skandinaviska marknaden ska få upp ögonen för CapaCity L. Det är en beprövad buss som kan anta de tuffaste utmaningarna. Vi är väldigt glada och känner oss hedrade att Transdev satsar på CapaCity L. Det är med stor förväntan vi ser fram emot trafikstarten och ett bra och långsiktigt samarbete framöver, säger Marcus Gunnarsson, Försäljningschef Fleet, Daimler Buses Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079