23948sdkhjf

Sverigepremiär för CapaCity L

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Transdev blir därmed först ut i Skandinavien med de 21 meter långa högkapacitetsbussar och Göteborg blir första staden där de kommer att rulla.

I Sverige är stadsbussar, korta som långa, vanligt förekommande. Mercedes-Benz Citaro är ett exempel på en stadsbuss som redan finns i många svenska städer. Citaros större kusin, CapaCity L, har under lång tid varit en säljande buss i övriga Europa, men det är först nu den gör intåg i norra Europa på allvar.

CapaCity L i flottan, är som nämnts en 21 meter lång högkapacitetsbuss, en ledbuss som är längre än standardledbussen. Transdev rullar under nästa år ut 23 bussar i Göteborg med trafikstart nästa år, affären ingår i det omfattande trafikåtagande som Transdev nu har i Göteborg sedan de vann alla fem upphandlingarna som Västtrafik genomförde.

CapaCity L är Mercedes-Benz största, längsta och rymligaste stadsbuss. Den har plats för 191 passagerare i standardutförande. En traditionell ledbuss är 18 meter lång och då blir kapaciteten betydligt mindre, tre meter betyder mer än vad många kanske anar just när det gäller antalet passagerare eftersom den vanliga ledbussen knappast klarar fler än 125 personer.

CapaCity L är byggd på Citaros beprövade modulkoncept, enligt tillverkaren en stadsbuss som är mer än redo för uppgiften i Skandinavien. Under oktober månad nästa år levererar Mercedes-Benz 23 högkapacitetsbussar till Transdevs depå i Göteborg. Investeringen är del av Transdevs avtal med Västtrafik.

– Göteborg är en växande stad och vi behöver högkapacitetsbussar för att möta efterfrågan. Vi har goda erfarenheter från vår verksamhet i Europa av CapaCity L och nu har vi valt att satsa på modellen här i Sverige. De 23 bussarna drivs på fossilfritt bränsle och vi hoppas att så väl resenärer som förare kommer att uppskatta dem, när de sätts i trafik på stombusslinje 16 i december 2020, säger Gunnar Schön, vd Transdev.

Anledningen till att CapaCity L är vanligare i övriga Europa jämfört med Skandinavien beror troligtvis på att den används i städer med tätare och större befolkning. Behovet har inte funnits i Skandinavien i samma utsträckning, men det har ändrats de senaste åren. Stora städer som exempelvis Göteborg växer hela tiden, vilket förstås ställer högre krav på en effektiv kollektivtrafik. Den höga passagerarkapaciteten gör att CapaCity L är ett klimatsmart och kostnadseffektivt val. Anledningen är tvådelad. Dels blir det färre bussar på gatorna, dels minskas utsläppsnivåerna per passagerare. Trots sin storlek är CapaCity L förvånansvärt enkel att manövrera och kan köras på samma sätt som en traditionell ledbuss.

– Vi har arbetat länge för att den skandinaviska marknaden ska få upp ögonen för CapaCity L. Det är en beprövad buss som kan anta de tuffaste utmaningarna. Vi är väldigt glada och känner oss hedrade att Transdev satsar på CapaCity L. Det är med stor förväntan vi ser fram emot trafikstarten och ett bra och långsiktigt samarbete framöver, säger Marcus Gunnarsson, Försäljningschef Fleet, Daimler Buses Sverige.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Nyhetsbrev

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Arkiv

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Trög oktober för bussarna

Samtrans kvar i Stockholm

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Volvo vann i Skellefteå

Busworld slog rekord

Som tidigare antagits kom årets Busworld i Bryssel att slå alla tiders rekord – nu har arrangörerna räknat samman alla siffror som bekräftar framgången.

MultiQ vann i Danmark

Nya Bussmiljönärer i Västsverige

Projektet Bussmiljönärerna går ut på att erbjuda ett periodkort till invånare på en eller flera områden – så att de lockas till bussen och ställer bilen.

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192