23948sdkhjf

Skåntrafiken skrotar Jojo-kortet

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I december skrotar Skånetrafiken Jojo-kortet i samband med ett nytt avtal med ett lokalt IT-företag som ska förbättra det skånska biljettsystemet.

Skånetrafiken har tecknat avtal med det Malmöbaserade företaget Stratiteq avseende förvaltning och vidareutveckling av Skånetrafikens biljettsystem.

Tack vare avtalet säkrar vi en fortsatt utveckling av kollektivtrafik i världsklass genom smarta digitala tjänster, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken.

Under december sjösätter Skånetrafiken ett antal efterfrågade delar i sitt biljettsystem. Detta efter nära 4 år av utvecklingsarbete där en app lanserades som första kanal under våren 2017.

I och med det nya systemet försvinner Jojo-kortet, vilket är en naturlig följd av att allt fler kunder går över till det nya. Redan idag används Skånetrafikens app av 850 000 kunder.

Under december lanseras även ett antal kompletterande möjligheter att köpa biljett – i biljettautomater, på regionbuss, hos kundcenter och på webben samt ombord på stadsbuss med kontaktlösa bankkort.

– Hela tanken med vårt biljettsystem är att underlätta för våra kunder. För att möta deras behov utvecklar vi det nya systemet i egen regi och tar hjälp av leverantörer i världsklass, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken och tillägger att avtalet även omfattar en dygnet runt-beredskap för att trygga en hög tillgänglighet.

Stratiteqs roll blir att bidra med kompetens och resurser för att förvalta och vidareutveckla Skånetrafikens biljettsystem. Detta genom att leverera mjukvaruutveckling, testning och incidenthantering av de IT-plattformar och molntjänster som ligger till grund för systemet. Samtidigt handlar Skånetrafiken upp leverantörer med uppdrag att utveckla och förvalta de synliga kanalerna i biljettsystemet som app och webb.

– Vi är oerhört stolta och glada att få vara med och utveckla digitala lösningar till Skånes alla resenärer och därmed bidra till ett mer hållbart resande, säger Frank Hennekens, vd på Stratiteq.

– Tack vare avtalet med Stratiteq har vi nu säkrat att vårt biljettsystems hjärna fungerar, säger Johan Frithiof-Karlberg.

Avtalet omfattar fyra år till ett totalt värde av cirka 100 miljoner kronor med möjlighet att förlänga avtalet med 2 plus 2 år.

Varje år säljer Skånetrafiken biljetter till ett värde av omkring 3 miljarder kronor.

Skånetrafiken har i valet av leverantör tillämpat bästa förhållandet mellan pris och kvalitet där Stratiteq gick vinnande ut av totalt fyra anbudsgivare.

FAKTA/Stratiteq

Beskriver sig själva som ett IT-konsultföretag som hjälper företag och organisationer att utveckla sina datadrivna förmågor, genom att leverera digitala lösningar och implementera strategier för smart beslutsfattande. Lösningarna gör det enklare att samla in, visualisera och analysera data – för att kunna fatta rätt beslut och uppnå önskvärda resultat. Specialområdena är publik transport, serviceföretag och tillverkningsindustri. Stratiteq grundades 2004 och har idag 95 medarbetare med kontor i Malmö och Stockholm. 2018 uppgick omsättningen till 145 miljoner kronor. Några av kunderna är Haldex, Höganäs, Region Skåne, Securitas, Skånetrafiken och Vattenfall.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172