23948sdkhjf

Arlandabanan 20 år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kungen och drottningen invigde Arlandabanan i november 1999 - Sveriges första privata snabbtågsprojekt firar därmed 20 år i dagarna.

Kungen och drottningen invigde Arlandabanan och reste med det allra frösta  Arlanda Express-tåget  till Arlanda på 18 minuter i november 1999. Den nya förbindelsen innebar en halvering i tid jämfört med övriga färdalternativ och en förutsättning för att kunna bygga den tredjebanan på Arlanda. 20 år senare har 86 miljoner passagerare rest på Arlandabanan och banan är en integrerad del av Stockholmregionens utveckling.

Arlandabanan trafikeras förutom av Arlanda Express även av SL, UL och SJ som kör pendel- respektive fjärrtåg. Men det första tåget som rullade på banan var det nygrundade Arlanda Express.

Med Arlanda Express station i Stockholm flyttade Arlanda in i staden. 18 minuter med ett expresståg innebar att resenärer kunde planera sin resa på ett nytt sätt där transporten till flygplatsen inte längre var en utmaning och tidsmässigt en stor osäkerhet. Vår ambition är att hjälpa våra kunder att börja och sluta sin resa på topp. När man sitter på tåget har flygresan redan börjat, säger Magnus Zetterberg, vd Arlanda Express.

På 90-talet insåg man behovet av tågtrafik mellan Arlanda och Stockholm. E4:an behövde avlastas och den ökande buss- och biltrafikens miljöbelastning begränsas. Som en följd av den dåvarande lågkonjunkturen var regeringen inte villig att bekosta bygget ur statsbudgeten. Därför bjöd staten in privata finansiärer för att bygga Arlandabanan som en del av en OPS-lösning, där offentligt och privat kapital samverkade.

– Arlandabanan är än idag Sveriges enda renodlade OPS-lösning, där privata aktörer stått för hela risken med bygget mot att få driva verksamheten under ett visst antal år, fortsätter Magnus Zetterberg.

En av de primära avsikterna med Arlandabanan var samhällsekonomisk nytta i form av bättre miljö tack vare tåg som miljövänligt färdmedel. Tills dags dato har Arlandabanan konkret sparat in utsläpp för 86 miljoner passagerare, som annars hade åkt bil eller buss mellan Stockholm och Arlanda. För att ökad miljönytta ska uppnås, behöver en större del av trafiken flyttas från E4:an till Arlandabanan.

Vi anser att Arlandabanans miljösyfte även ställer krav på Arlanda Express. Våra tåg drivs därför enbart av el som är märkt ” Bra Miljöval”, så kallad grön el från endast förnybara källor. Och oavsett vilken tågoperatör du väljer på Arlandabanan, så är tåg alltid bättre ur miljöhänsyn än bil, säger Magnus Zetterberg.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt drag av RK Travel Group

Från och med nu har resegrossisten RK Travel Group infört ett nytt grepp som pressar både den egna organisationen och konkurrenterna – men gynnar kunderna.

Skansen slog rekord 2019

AI tar över i Växjö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125