23948sdkhjf

Förarlöst i Linköping

Nu rullar den förarlösa trafiken i Campus Valla och Vallastaden i Västra Valla, Linköping – invigningen av linjen genomfördes med pompa och ståt 6 december.

Östgötatrafiken, Linköpings kommun, VTI och Transdev har tillsammans med flera andra partners skapat försöksverksamheten ELIN för att bedriva forskning kring självkörande minibussar i anslutning till Campus Valla och Vallastaden i Västra Valla, Linköping. Ambitionen var att starta pilotverksamheten med två självkörande minibussar på öppen gata - och nu rullar trafiken. 6 december invigdes de självkörande minibussarna och nu är trafiken igång, Linköping är därmed den andra staden i Sverige som har självkörande minibussar i linjetrafik.

Projektet går under namnet ”ELIN” och innebär att två självkörande minibussar kör en slinga inom universitetsområdet på öppen gata. Bussarna har levererats av fordonstillverkarna Navya och EasyMile. Transdev är operatör för de självkörande bussarna som nu är en del av den omfattande buss- och tågtrafik i och runt Linköping som man också bedriver.

Med det här projektet vill aktörerna ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen.

– För att uppnå våra klimatmål och för att våra växande städer ska kunna behålla sina attraktiva miljöer behöver fler resa kollektivt. För att lyckas med det behöver vi testa nya lösningar för att se hur dessa passar ihop med det traditionella systemet och på vilket sätt vi som samhälle organiserar oss runt dessa. Det här försöket är ett första steg för att utvärdera flexibla och kundanpassande lösningar i Vallaområdet, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.

– Flera nya fordonsslag kommer i en nära framtid att behöva samsas i stadens gatu- och trafikinfrastrukturer. Projekt ELIN är ett viktigt projekt för Linköpings kommun för att utvärdera hur ett nytt kommande fordonsslag kan samverka med övriga fordon i stadsmiljön och vilka behov det ställer på staden, säger Jonas Sjölin, Stadsmiljöchef på Linköpings kommun.

Försöket är resultatet av ett samarbete mellan privata och offentliga aktörer samt akademiker. I konsortiet ingår Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings Universitet, Mjärdevi Science Park, RI.SE, Research Institutes of Sweden, Transdev Sverige, VTI statens väg-och transportforskningsinstitut och Östgötatrafiken.

FAKTA/De självkörande bussarna i Linköping

- Två separata fordon trafikerar en slinga på cirka 2 km

- 10-13 passagerare ombord

- En säkerhetsförare kommer att vara ombord för att övervaka körningen men också i egenskap av kundvärd.

- Trafiken med de självkörande bussarna är dock ett experiment och därför inte en formell del av den traditionella kollektivtrafik som Östgötatrafiken tillhandahåller. Trafiken kan komma att förändras och ställas in vid olika tillfällen beroende på pågående forskningsprojekt, väderlek, evenemang med mera. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094