23948sdkhjf

Tunga Bussligan 2019 special!

För första gången - Tunga Bussligan 2019 special publicerar här samtliga tunga bussar som nyregistrerats under förra året, även direktimporterade bussar över 10 ton.

Det är helt klart att MAN tog hem Tunga Bussligan 2019 så som tidigare rapporterats här på rt-forum. Men här gör vi nu ett krafttag för att få med oss även de direktimporterade bussarna på minst 10 ton. Då ändras bilden något, en viss kinesisk elbuss sticker upp men även flera av de redan etablerade fabrikaten får fler registreringar här. 

Med hjälp av Bil Swedens statistik som de själva kompletterat har en reviderad tabell för Tunga Bussligen 2019 skapats med de direktimporterade tungviktsbussarna inräknade. Det gör att totalen blir litet större än den redovisning som publicerades 2 januari. Vad gäller bussarna som var bäst under december 2019 är det inga förändringar, där gäller samma uppgifter som publicerades då. 

Förhoppningen är att vi ska kunna redovisa samtliga tunga bussar i Tunga Bussligan 2020. Det är en aning komplicerat att få fram siffrorna så det återstår att se hur det ska gå. Väl mött 3 februari då rt-forum sparkar igång årets omgång av Tunga Bussligan!

TUNGA BUSSLIGAN special JANUARI-DECEMBER 2019

Fabrikat

Antal

Andel %

(Andel 2018 %*)

MAN

220

19,3

(25,5)

Mercedez-Benz

209

18,3

(19,0)

Volvo

207

18,1

(17,8)

Scania

148

13,0

(20,4)

VDL

127

11,1

(2,6)

Kässbohrer-Setra

114

10,0

(9,6)

BYD

69

6,0

(0,7**)

Temsa

22

1,9

(3,8)

Neoplan

7

0,6

(0,6)

Iveco

7

0,6

(0,3)

Van Hool

1

0,1

(0,6)

Irizar

1

0,1

(0,2)

Solaris

1

0,1

(0,2)

Optare

1

0,1

(-)

*) Andel 2018 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2019 visas i tabellen.

**) Andelen förra året är en uppskattning - ingen total sammanställning gjordes av rt-forum för det året.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078