23948sdkhjf

Tufft för plankarna

Sedan 11 januari har samtliga biljettkontrollanter i SL-trafiken utrustats med kroppskamera.

Enligt Storstockholms Lokaltrafik, SL, utgör kroppskameran en ytterligare förstärkning av trygghets- och säkerhetsarbetet i trafiken. Kroppskameran innebär att kontrollanterna själva enkelt kan filma händelser eller personer och syftar till att förebygga incidenter, men också att bättre kunna klara upp händelser om de inträffar. Satsningen är en utvidgning och permanentning av ett försök som inleddes 2018.

Det är därför tuffare för plankarna och andra som ställer till bråk och oreda inom SL:s kollektivtrafik. Den som gör fel kan bli filmad vilket gör det svårt att skylla ifrån sig efteråt.

– Det här är en satsning både för medarbetarnas och resenärernas trygghet, såväl förebyggande som om något inträffar. Folk ”spelar inte Allan” och ställer till med bråk när de vet att de blir filmade, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. Han fortsätter:

– Utöver ett verktyg för bättre trygghet gör kroppskameran det också lättare att fastställa identiteten på tjuvåkare och andra som ertappas med att stjäla, förstöra eller ställa till med bråk i kollektivtrafiken.

FAKTA/Kroppskamror och tjuvåkare

Från och med fredag, den 10 januari, har samtliga biljettkontrollanter i SL-trafiken utrustats med kroppskameror. Detta sedan SL i avtal med operatören som utför kontrollerna har beslutat att implementera kroppskamerorna i full skala.Satsningen motsvarar ett 70-tal kroppskameror till en införandekostnad om cirka sex miljoner kronor.

Under 2020 kommer fem miljoner biljettkontroller att genomföras som del av SL:s arbete mot fuskåkning i kollektivtrafiken. Detta som en del i det nya avtalet där antalet biljettkontroller succesivt har ökat från 2,5 miljoner, till 3,5 miljoner och därefter 5 miljoner. Avtalet löper på sju år och är värt 340 miljoner kronor.

Tjuvåkningen i SL-trafiken har minskat över tid, men utgör fortfarande stort intäktsbortfall. Under 2018 kostade tjuvåkningen de betalande resenärerna 280 miljoner kronor, som i stället hade kunnat läggas på att fortsätta utveckla verksamheten och kollektivtrafiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078