23948sdkhjf

Wallenskog på Kollektivtrafikdagen

SKR:s Annika Wallenskog greppar regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi på Kollektivtrafikdagen 2020 – konferensen genomförs 13 maj i Solna.

Regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi – så påverkas kollektivtrafiken. Det är rubriken när Annika Wallenskog inleder blocket Finansiering och styrning på Kollektivtrafikdagen 2020 som genomförs på Quality Hotel Friends i Solna, straxt norr om Stockholm.

Mer information om Kollektivtrafikdagen, klicka HÄR!

Hon är sedan 2016 chefsekonom på SKR i Stockholm, organisationen som innefattar alla landets regioner och kommuner.

Kan du säga något om vad du ska tala om på Kollektivtrafikdagen?

– Det jag tar upp är att under de kommande 15 åren är det ett faktum att kommunerna och regionerna kommer att få en tuffare ekonomisk situation, säger Annika Wallenskog.

– Sedan lång tid har kostnaderna för kollektivtrafik ökat i snabbare takt än andra verksamheter, något som varit speciellt tydligt inom regionerna. Kostnaderna för kollektivtrafiken har till och med ökat i snabbare takt än sjukvården.

Är det fortsatt så att kostnaderna rusar för kollektivtrafiken?

– Nej, visserligen ökar kostnaderna men ökningen går inte lika snabbt som tidigare. Vad den här inbromsningen beror på är inte helt klart, det kan påverkas av när stora upphandlingar har genomförts. Kostnaderna drivs inte enbart av utbyggnaden av kollektivtrafiken i form av tillgänglighet utan även av andra faktorer. Vi har också haft ett ökat miljötänk med nya miljövänligare fordon.

Hur ser det ut med de mål som branschen ställt upp?

– Vi har ju haft fördubblingsmålet som man tidigare talat så mycket om – numera är det litet tyst om just fördubblingsarbetet.

Har branschen givit upp eller blir det en omdefiniering av dess betydelse?

– Ja, det har varit tvådelat: dels med målet av ett fördubblat resande med kollektivtrafik, dels att fördubbla kollektivtrafikens andel av det totala resandet. Detta har gjort att fördubblingsmålet tolkats på litet olika sätt ute i regionerna plus att många tycker att andra saker prioriterats just genom att ekonomin är så dålig.

– Och då kan vi ju fundera på vad man gör åt det då.

Kommer du att ta upp det på Kollektivtrafikdagen?

– Ja, jag kommer att peka på vad som är på väg att hända i framtiden och vilka väger det finns för att fortsätta utveckla det hållbara resandet.

Intresserad? Här kan du anmäla deltagande i Kollektivtrafikdagen 2020!

FAKTA/Annika Wallenskog

Chefsekonom på SKL/SKR* sedan 2016 men hon kom till organisationen redan 2010 och har haft olika chefsposter där. Dessförinnan har Annika Wallenskog bland annat varit kommundirektör i Vallentuna, ekonomidirektör i region Uppsala och ekonomidirektör i Nacka både kommun. Ursprungligen från Falun men hon har också bott i Västerås innan tiden i Stockholms- och Uppsalatrakterna.

2014-2015 ledde Annika Wallenstam en utredning på Finansdepartementet som skulle utröna hur staten skulle kunna fälja kommunernas och dåvarande landstingens ekonomi. Hon har också varit expert i Kostnadstsutjämningskommittén som funnits sedan 2016.

Annika Wallenskog är utöver allt det nämnda mor till fem söner. Inga problem som hon ser på saken: ”Största skillnaden var mellan noll och ett barn, därefter blev det allt mindre dramatiskt för varje barn som kom.”

*) SKR kan vara en ovan förkortning för vissa, men det är helt enkelt samma organisation som SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. Efter regionbildningen heter det alltså SKR, Sveriges Kommuner och Regioner.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.25