23948sdkhjf

Stockholms pendelbåtar tokökade

Aldrig har så många åkt pendelbåt i Stockholm som 2019.

Centerpartiet och den blågröna koalitionen arbetar konstant med att utveckla och bygga ut trafiken så att fler får möjlighet att ta vattenvägarna till jobbet. 2019 blev ett rekordår både när det gäller turtäthet och antalet resenärer på flera av pendelbåtslinjerna.

Samtidigt togs det även beslut om en historisk pendelbåtssatsning med två nya linjer till Vaxholm och Värmdö som ska starta under de närmsta åren. Arbetet med förlängningen av linje 80 som startade den 1 januari 2020, som nu ger bland annat Ropsten, Djursholm, Tranholmen, Storholmen och norra Lidingö pendelbåtstrafik året om, pågick också under året.

Under de senaste åren har vi inte bara sett till att fler kunnat åka pendelbåt utan vi har även tagit beslut som kommer leda till en mer än fördubbling av pendelbåtstrafiken i regionen de närmaste åren. Detta genom utökad turtäthet, de kommande linjerna till Vaxholm och Värmdö och förlängningen av linje 80 som startade tidigare i år, säger Skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C). 

Vi arbetar för att erbjuda Stockholmsregionens invånare attraktiv kollektivtrafik på vatten och vi länkar samman kommuner med varandra som tidigare inte har någon kollektivtrafikkoppling, säger Michaela Haga (C) Ordförande för Sjötrafikutskottet Region Stockholm. Hon fortsätter:

Det är många som använder sin resa till att jobba då det finns Wi-Fi och eluttag, medan vissa resenärer passar på att bara njuta av färden. Glädjande dock är att det uppmuntrar till kombinationsresor med cykel och båt som också ger positiva effekter på folkhälsan.

Pendelbåtar minskar trängseln på våra vägar, förbättrar miljön för att de gör så att fler ställer bilen hemma och åker kollektivt istället och skapar en trevlig start på dagen, säger Gustav Hemming.

FAKTA/Stockholms pendelbåtslinjer

Linje 80: Nybrokajen – Nacka – Lidingö – Frihamnen – Ropsten (båtbyte) – Tranholmen – Djursholm – Storholmen – Lidingö.

Under de senaste åren har antalet avgångar ökat kraftigt i takt med att antalet resenärer har ökat. Linjen har nu en turtäthet på 15 minuter i rusningstid på den mest trafikerade delen. Även större fartyg har satts in för att möta upp efterfrågan.
År 2018 passerades milstolpen med
reste 1 344 052 personer med linjen,
22,5
procent fler jämfört med 2018.

Den upplevda kvaliteten på linjen var i genomsnitt 97 procent  under 2019 enligt den enkätundersökning som gjorts bland resenärerna.

Sedan 1 januari 2020 har linjee 80 förlängts till Mor Annas brygga på Lidingö via Ropsten (båtbyte), Tranholmen, Ekudden i Djursholm och Storholmen. Linjen kommer även fortsätta till naturområdet Frösvik under vår, sommar och hösttidtabell för de som vill ha en trevlig utflykt. Ett annat tips är att under den varma årstiden besöka krogen på Storholmen som är ett av de etablisement som nu blir tillgängliga för alla SL-resenärer liksom Hemma hos David på Tranholmen. 

Linje 89: Klara mälarstrand – Lilla Essingen – Ekensberg – Ekerö.

Under hösten 2018 ökades trafiken kraftigt på linjen och både kvälls och helgtrafik tillkom samt sommartrafik under 2019. Detta har lett till en kraftig ökning i antalet resenärer.

År 2019 reste 169 526 personer med linjen.Det är 121 procent fler resenärer år 2019, jämfört med 2018.

Den upplevda kvaliteten på linjen var i genomsnitt 97 procent under 2019 enligt den enkätundersökning som gjorts bland resenärerna.

Två nya linjer presenteras: Den första nya pendelbåtlinjen, som beräknas starta hösten 2020, kommer gå från Rindö i Vaxholm via Ramsö, Tynningö, Vaxholm, Lidingö, Nacka till Stockholm. Den andra linjen kommer sträcka sig från Ålstäket i Värmdö via Nacka till Stockholm och beräknas starta våren 2022. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.08