23948sdkhjf

Stockholms pendelbåtar tokökade

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Aldrig har så många åkt pendelbåt i Stockholm som 2019.

Centerpartiet och den blågröna koalitionen arbetar konstant med att utveckla och bygga ut trafiken så att fler får möjlighet att ta vattenvägarna till jobbet. 2019 blev ett rekordår både när det gäller turtäthet och antalet resenärer på flera av pendelbåtslinjerna.

Samtidigt togs det även beslut om en historisk pendelbåtssatsning med två nya linjer till Vaxholm och Värmdö som ska starta under de närmsta åren. Arbetet med förlängningen av linje 80 som startade den 1 januari 2020, som nu ger bland annat Ropsten, Djursholm, Tranholmen, Storholmen och norra Lidingö pendelbåtstrafik året om, pågick också under året.

Under de senaste åren har vi inte bara sett till att fler kunnat åka pendelbåt utan vi har även tagit beslut som kommer leda till en mer än fördubbling av pendelbåtstrafiken i regionen de närmaste åren. Detta genom utökad turtäthet, de kommande linjerna till Vaxholm och Värmdö och förlängningen av linje 80 som startade tidigare i år, säger Skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C). 

Vi arbetar för att erbjuda Stockholmsregionens invånare attraktiv kollektivtrafik på vatten och vi länkar samman kommuner med varandra som tidigare inte har någon kollektivtrafikkoppling, säger Michaela Haga (C) Ordförande för Sjötrafikutskottet Region Stockholm. Hon fortsätter:

Det är många som använder sin resa till att jobba då det finns Wi-Fi och eluttag, medan vissa resenärer passar på att bara njuta av färden. Glädjande dock är att det uppmuntrar till kombinationsresor med cykel och båt som också ger positiva effekter på folkhälsan.

Pendelbåtar minskar trängseln på våra vägar, förbättrar miljön för att de gör så att fler ställer bilen hemma och åker kollektivt istället och skapar en trevlig start på dagen, säger Gustav Hemming.

FAKTA/Stockholms pendelbåtslinjer

Linje 80: Nybrokajen – Nacka – Lidingö – Frihamnen – Ropsten (båtbyte) – Tranholmen – Djursholm – Storholmen – Lidingö.

Under de senaste åren har antalet avgångar ökat kraftigt i takt med att antalet resenärer har ökat. Linjen har nu en turtäthet på 15 minuter i rusningstid på den mest trafikerade delen. Även större fartyg har satts in för att möta upp efterfrågan.
År 2018 passerades milstolpen med
reste 1 344 052 personer med linjen,
22,5
procent fler jämfört med 2018.

Den upplevda kvaliteten på linjen var i genomsnitt 97 procent  under 2019 enligt den enkätundersökning som gjorts bland resenärerna.

Sedan 1 januari 2020 har linjee 80 förlängts till Mor Annas brygga på Lidingö via Ropsten (båtbyte), Tranholmen, Ekudden i Djursholm och Storholmen. Linjen kommer även fortsätta till naturområdet Frösvik under vår, sommar och hösttidtabell för de som vill ha en trevlig utflykt. Ett annat tips är att under den varma årstiden besöka krogen på Storholmen som är ett av de etablisement som nu blir tillgängliga för alla SL-resenärer liksom Hemma hos David på Tranholmen. 

Linje 89: Klara mälarstrand – Lilla Essingen – Ekensberg – Ekerö.

Under hösten 2018 ökades trafiken kraftigt på linjen och både kvälls och helgtrafik tillkom samt sommartrafik under 2019. Detta har lett till en kraftig ökning i antalet resenärer.

År 2019 reste 169 526 personer med linjen.Det är 121 procent fler resenärer år 2019, jämfört med 2018.

Den upplevda kvaliteten på linjen var i genomsnitt 97 procent under 2019 enligt den enkätundersökning som gjorts bland resenärerna.

Två nya linjer presenteras: Den första nya pendelbåtlinjen, som beräknas starta hösten 2020, kommer gå från Rindö i Vaxholm via Ramsö, Tynningö, Vaxholm, Lidingö, Nacka till Stockholm. Den andra linjen kommer sträcka sig från Ålstäket i Värmdö via Nacka till Stockholm och beräknas starta våren 2022. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

SL pausar biljettkontrollerna

Tillfälligt logotypbyte

Taxiförbundet: Inför Rut-taxi efter krisen

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nyhetsbrev

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Arkiv

Trafikplikt för inrikesflyg

Fortsatt förtroende i Täby

Tack, regeringen!

Grell: ”Betala inte tillbaka!”

Researrangörer och resebyråer är nu Svarte-Petter i coronakrisen – Göran Grell, RK Travel Group ger tuffa råd som branschens alla aktörer måste följa för att överleva.

Norwegian störtdyker

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

1

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Viking line fortsätter med enbart godsfrakt

Trafikuppehållet för persontransporter förlängs till 13 maj, medan gods fraktas som vanligt.

Kämpar i coronakrisen

Resemakar´n i Väst är en av många bussföretag som hamnat i djup kris – och det enda som uppmärksammats av Dagens Nyheter som besökt företaget i Vänersborg.

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Roslagsbanan kör vidare

Nytt hopp för biogas

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109