23948sdkhjf

Flygskammen fick effekt

Antalet passagerare på de svenska flygplatserna för hela 2019 stannade på drygt 37,9 miljoner – minus 3,5 procent jämförrt med 2018.

Minskningen inom flyget motsvarar närmare 1,4 miljoner färre passagerare på de svenska flygplatserna. Antalet utrikespassagerare minskade med 2,2 procent och uppgick till drygt 30,9 miljoner. Antalet inrikespassagerare minskade med 8,9 procent jämfört med 2018 och uppgick till knappa 7 miljoner.

Så gott som samtliga inrikeslinjer visar en nedgång 2019. Det har sin förklaring i avmattning av den svenska ekonomin, men det kan inte uteslutas att det också kan förklaras av en ökad miljömedvetenhet och tillgång till alternativa färdsätt, säger Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen.

Minskningarna var störst på flygplatserna i Mora/Siljan, Karlstad och Jönköping.

Mora flygplats har sedan februari 2018 varit utan linjetrafik till Stockholm-Arlanda och minskningen är kopplad till att man under hela 2019 inte har haft någon regelbunden trafik, förutom under december-mars då flygbolaget Bra flög. Att Karlstad och Jönköping har minskat beror på flygbolaget Bmi:s konkurs, säger Jean-Marie Skoglund.

Av 38 flygplatser är det 10 flygplatser som uppvisade en ökning jämfört med 2018.

Samtliga flygplatser där flygresandet ökat var kommunala eller privatägda flygplatser. Samtliga av Swedavias flygplatser, som är de tio största i landet, uppvisade en minskning för 2019. Det vi ser är att den upphandlade trafiken har stabiliserats efter ett ganska turbulent år 2018, säger Jean-Marie Skoglund.

Den största relativa passagerarökningen hade Kristianstad, Gällivare och Lycksele flygplats. Ökningen för Kristianstad är kopplat till att flygbolaget BRA gick in och startade flygtrafiken till Bromma ganska snart efter konkursen av flygbolaget Sparrow i juni 2018, och som bedrev trafiken till Stockholm-Arlanda.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079