23948sdkhjf

Region Örebro avvecklar busstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Örebro län har beslutat om stora nedskärningar av busstrafiken i regionens norra och relativt glesbefolkade del, det rapporterar Nerikes Allehanda.

En lång rad busslinjer i norra Region Örebro län försvinner på grund av besparingar. Linjerna med minst antal resenärer ryker första enligt Irja Gustavsson, S, ordförande i kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun. För närvarande är det Bivab*, hur det blir i framtiden har det spekulerats om - vissa uppger att regionens plan på sikt är att all trafik i regionen ska tas över av det offentligägda bolaget Svealandstrafiken som ägs gemensamt av regionerna Örebro och Västmandland. Men den bilden stämmer inte, enligt Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i Region Örebro län:

– Jag vet att det är den allmänna uppfattningen bland många utanför länet, men det är faktiskt inte så planerna ser ut. Sedan i höstas så drivs ungefär hälften av länets trafik i egen regi. Planen är att den absoluta merparten av den övriga trafiken i länet ska upphandlas.

Redan nu står det dock klart att många orter kommer att bli av med linjelagd kollektivvtrafik. Ett exempel är samhället Löa som efter nedläggningen får runt 10 km till närmaste kollektivtrafik. Även hela Ljusnarsbergs kommun drabbas hårt när Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd 22 januari bestämde sig för ett stort sparpaket. Bland annat bestämdes att alla busslinjer nära tågtrafik ska läggas ner liksom alla linjer med få resenärer.

Totalt fösvinner 13 busslinjer men ytterligare fem linjer försämras. Åtgärderna sägs kunna spara nästan 60 miljoner kronor under de närmaste åren. Baksidan av myntet är dock att många äldre som bor där linjerna försvinner snabbt kommer att kosta mer när kommunerna måste bevilja färdtjänst. Att försöka driva anropsstyrd trafik i stället för den vanliga busstrafiken som försvinner kan dock vara en möjligt alternativ framöver:

– Det pågår nu ett testprojekt i två av länets kommuner med anropsstyrd trafik. Vi håller för närvarande på att utvärdera konceptet. Planen är sedan att införa detta i hela länet, säger Fredrik Eliasson.

Utvärderingen av projektet med anropsstyrd trafik ska vara klar i början av mars, rt-forum har därför anledning att återkomma till Region Örebro län då.

De redan beslutade nedskärningarna av busstrafiken sker dock inte omedelbart utan ska vara genomförda till årsskiftet 2021-2022 viket gör det möjligt för de drabbade kommunerna att försöka påverka regionerna i önskad riktning. I Hallsbergs kommun funderar de ansvariga på att ta över servicetrafiken i egen regi, något som dock skulle bli en dyr historia för en kommun med redan ansträngd ekonomi.

*) Buss i Väst AB, ett samverkansbolag bestående av 34 delägande bussbolag.

FAKTA/Linjerna drabbas vid årsskiftet 2021-2022

Total nedläggning:

308: Lindesberg-Kopparberg

353: Gusselby-Lindesberg

362: Kopparberg-Silverhöjdens såg

739: Kumla-Ekeby

742: Kumla-Täby kyrka

743: Fjugesta-Kumla

744: Kumla-Brändåsen

732: Hallsberg-Hällabrottet

780: Kumla stadstrafik

710: Hallsberg servicetrafik

754: Askersund-Brändåsen

755: Hallsberg-Skyllberg-Rönneshytta-Mariedamm- Askersund

303: Örebro-Lindesberg. Påverkas till stor del, men vissa tider då efterfrågan på resor är stor och tåget riskerar att bli fullt, kommer busslinjen att gå parallellt.

Linjer som delvis påverkas:

354: Förkortas öster om Ramsberg så att linjen starta och slutar i Ramsberg.

702: Mellan Pilängen och Kumla.

706: Mellan Askersund-Röfors.

761: Mellan Tived-Finnerödja.

705: Mellan Laxå-Vretstorp.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området, rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Nyhetsbrev

Elflygspremiär i höst

Arkiv

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Förtalsanmälan mot museum

Den nu aktuella utställningen om nationalsocialismens historia på Norrköpings stadsmuseum har polisanmälts för förtal.

1

Örebro på väg mot BRT

Ett viktigt steg mot en snabb och smidig kollektivtrafik har tagits i Örebro – staden är på väg att bygga ett BRT-system.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Plus

Transportsektorns forskningsleverantör

Tomas Svensson är inne på sitt tredje år som generaldirektör för VTI - institutionen som levererar kunskap på beställning.

Två delar på norrländska nattågen

Uppstickare in i finrummet

Ännu ett rederi valde Hogia

Hogia har vunnit ännu ett rederikontrakt som nu inför ett helt nytt bokningssystem.

Bäst på brottsförebyggande

SL-trafiken slog rekord

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

1

Volvo Bussar i glädjerus

Fler vill resa hållbart

Tillfälligt toppjobb

Järnvägskonsulter instiftar klimatmål

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125