23948sdkhjf

Region Örebro avvecklar busstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Örebro län har beslutat om stora nedskärningar av busstrafiken i regionens norra och relativt glesbefolkade del, det rapporterar Nerikes Allehanda.

En lång rad busslinjer i norra Region Örebro län försvinner på grund av besparingar. Linjerna med minst antal resenärer ryker första enligt Irja Gustavsson, S, ordförande i kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun. För närvarande är det Bivab*, hur det blir i framtiden har det spekulerats om - vissa uppger att regionens plan på sikt är att all trafik i regionen ska tas över av det offentligägda bolaget Svealandstrafiken som ägs gemensamt av regionerna Örebro och Västmandland. Men den bilden stämmer inte, enligt Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i Region Örebro län:

– Jag vet att det är den allmänna uppfattningen bland många utanför länet, men det är faktiskt inte så planerna ser ut. Sedan i höstas så drivs ungefär hälften av länets trafik i egen regi. Planen är att den absoluta merparten av den övriga trafiken i länet ska upphandlas.

Redan nu står det dock klart att många orter kommer att bli av med linjelagd kollektivvtrafik. Ett exempel är samhället Löa som efter nedläggningen får runt 10 km till närmaste kollektivtrafik. Även hela Ljusnarsbergs kommun drabbas hårt när Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd 22 januari bestämde sig för ett stort sparpaket. Bland annat bestämdes att alla busslinjer nära tågtrafik ska läggas ner liksom alla linjer med få resenärer.

Totalt fösvinner 13 busslinjer men ytterligare fem linjer försämras. Åtgärderna sägs kunna spara nästan 60 miljoner kronor under de närmaste åren. Baksidan av myntet är dock att många äldre som bor där linjerna försvinner snabbt kommer att kosta mer när kommunerna måste bevilja färdtjänst. Att försöka driva anropsstyrd trafik i stället för den vanliga busstrafiken som försvinner kan dock vara en möjligt alternativ framöver:

– Det pågår nu ett testprojekt i två av länets kommuner med anropsstyrd trafik. Vi håller för närvarande på att utvärdera konceptet. Planen är sedan att införa detta i hela länet, säger Fredrik Eliasson.

Utvärderingen av projektet med anropsstyrd trafik ska vara klar i början av mars, rt-forum har därför anledning att återkomma till Region Örebro län då.

De redan beslutade nedskärningarna av busstrafiken sker dock inte omedelbart utan ska vara genomförda till årsskiftet 2021-2022 viket gör det möjligt för de drabbade kommunerna att försöka påverka regionerna i önskad riktning. I Hallsbergs kommun funderar de ansvariga på att ta över servicetrafiken i egen regi, något som dock skulle bli en dyr historia för en kommun med redan ansträngd ekonomi.

*) Buss i Väst AB, ett samverkansbolag bestående av 34 delägande bussbolag.

FAKTA/Linjerna drabbas vid årsskiftet 2021-2022

Total nedläggning:

308: Lindesberg-Kopparberg

353: Gusselby-Lindesberg

362: Kopparberg-Silverhöjdens såg

739: Kumla-Ekeby

742: Kumla-Täby kyrka

743: Fjugesta-Kumla

744: Kumla-Brändåsen

732: Hallsberg-Hällabrottet

780: Kumla stadstrafik

710: Hallsberg servicetrafik

754: Askersund-Brändåsen

755: Hallsberg-Skyllberg-Rönneshytta-Mariedamm- Askersund

303: Örebro-Lindesberg. Påverkas till stor del, men vissa tider då efterfrågan på resor är stor och tåget riskerar att bli fullt, kommer busslinjen att gå parallellt.

Linjer som delvis påverkas:

354: Förkortas öster om Ramsberg så att linjen starta och slutar i Ramsberg.

702: Mellan Pilängen och Kumla.

706: Mellan Askersund-Röfors.

761: Mellan Tived-Finnerödja.

705: Mellan Laxå-Vretstorp.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124