23948sdkhjf

Region Örebro avvecklar busstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Örebro län har beslutat om stora nedskärningar av busstrafiken i regionens norra och relativt glesbefolkade del, det rapporterar Nerikes Allehanda.

En lång rad busslinjer i norra Region Örebro län försvinner på grund av besparingar. Linjerna med minst antal resenärer ryker första enligt Irja Gustavsson, S, ordförande i kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun. För närvarande är det Bivab*, hur det blir i framtiden har det spekulerats om - vissa uppger att regionens plan på sikt är att all trafik i regionen ska tas över av det offentligägda bolaget Svealandstrafiken som ägs gemensamt av regionerna Örebro och Västmandland. Men den bilden stämmer inte, enligt Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i Region Örebro län:

– Jag vet att det är den allmänna uppfattningen bland många utanför länet, men det är faktiskt inte så planerna ser ut. Sedan i höstas så drivs ungefär hälften av länets trafik i egen regi. Planen är att den absoluta merparten av den övriga trafiken i länet ska upphandlas.

Redan nu står det dock klart att många orter kommer att bli av med linjelagd kollektivvtrafik. Ett exempel är samhället Löa som efter nedläggningen får runt 10 km till närmaste kollektivtrafik. Även hela Ljusnarsbergs kommun drabbas hårt när Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd 22 januari bestämde sig för ett stort sparpaket. Bland annat bestämdes att alla busslinjer nära tågtrafik ska läggas ner liksom alla linjer med få resenärer.

Totalt fösvinner 13 busslinjer men ytterligare fem linjer försämras. Åtgärderna sägs kunna spara nästan 60 miljoner kronor under de närmaste åren. Baksidan av myntet är dock att många äldre som bor där linjerna försvinner snabbt kommer att kosta mer när kommunerna måste bevilja färdtjänst. Att försöka driva anropsstyrd trafik i stället för den vanliga busstrafiken som försvinner kan dock vara en möjligt alternativ framöver:

– Det pågår nu ett testprojekt i två av länets kommuner med anropsstyrd trafik. Vi håller för närvarande på att utvärdera konceptet. Planen är sedan att införa detta i hela länet, säger Fredrik Eliasson.

Utvärderingen av projektet med anropsstyrd trafik ska vara klar i början av mars, rt-forum har därför anledning att återkomma till Region Örebro län då.

De redan beslutade nedskärningarna av busstrafiken sker dock inte omedelbart utan ska vara genomförda till årsskiftet 2021-2022 viket gör det möjligt för de drabbade kommunerna att försöka påverka regionerna i önskad riktning. I Hallsbergs kommun funderar de ansvariga på att ta över servicetrafiken i egen regi, något som dock skulle bli en dyr historia för en kommun med redan ansträngd ekonomi.

*) Buss i Väst AB, ett samverkansbolag bestående av 34 delägande bussbolag.

FAKTA/Linjerna drabbas vid årsskiftet 2021-2022

Total nedläggning:

308: Lindesberg-Kopparberg

353: Gusselby-Lindesberg

362: Kopparberg-Silverhöjdens såg

739: Kumla-Ekeby

742: Kumla-Täby kyrka

743: Fjugesta-Kumla

744: Kumla-Brändåsen

732: Hallsberg-Hällabrottet

780: Kumla stadstrafik

710: Hallsberg servicetrafik

754: Askersund-Brändåsen

755: Hallsberg-Skyllberg-Rönneshytta-Mariedamm- Askersund

303: Örebro-Lindesberg. Påverkas till stor del, men vissa tider då efterfrågan på resor är stor och tåget riskerar att bli fullt, kommer busslinjen att gå parallellt.

Linjer som delvis påverkas:

354: Förkortas öster om Ramsberg så att linjen starta och slutar i Ramsberg.

702: Mellan Pilängen och Kumla.

706: Mellan Askersund-Röfors.

761: Mellan Tived-Finnerödja.

705: Mellan Laxå-Vretstorp.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

SL pausar biljettkontrollerna

Tillfälligt logotypbyte

Taxiförbundet: Inför Rut-taxi efter krisen

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nyhetsbrev

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Arkiv

Trafikplikt för inrikesflyg

Fortsatt förtroende i Täby

Tack, regeringen!

Grell: ”Betala inte tillbaka!”

Researrangörer och resebyråer är nu Svarte-Petter i coronakrisen – Göran Grell, RK Travel Group ger tuffa råd som branschens alla aktörer måste följa för att överleva.

Norwegian störtdyker

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

1

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Viking line fortsätter med enbart godsfrakt

Trafikuppehållet för persontransporter förlängs till 13 maj, medan gods fraktas som vanligt.

Kämpar i coronakrisen

Resemakar´n i Väst är en av många bussföretag som hamnat i djup kris – och det enda som uppmärksammats av Dagens Nyheter som besökt företaget i Vänersborg.

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Roslagsbanan kör vidare

Nytt hopp för biogas

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.235