23948sdkhjf

Återbetalning i Skåne

I dagarna får flera kommuner pengar tillbaka av Skånetrafiken för de avgifter de betalt för sina serviceresor.

Och varför får vissa kommuner då tillbaka pengar av Skånetrafiken? Jo förklaringen är att kostnaderna minskar samtidigt som antalet färdtjänstresor ökar.

Parallellt med sänkta kostnader levererar vi bättre kvalitet till våra kunder, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef för Skånetrafikens Serviceresor.

Från och med 1 januari 2019 använder Skånetrafiken ett nytt avtal för färdtjänst i 24 skånska kommuner. Tidigare betalade kommunerna en fast kostnad, men nu debiteras kommunerna för de verkliga kostnaderna efter en avstämning varje halvår.

Efter första halvårets avstämning delade Skånetrafiken i september förra året ut 2,9 miljoner kronor i återbäring. Efter andra halvårets avstämning delar Skånetrafiken nu ut ytterligare 4 miljoner kronor i återbäring. Och detta trots att antalet resor med färdtjänst ökat med 3,5 procent under 2019.

– Samtidigt som priset per resa sjunker, ökar punktlighet, trygghet och kundnöjdhet, säger Titti Unosdotter och tillägger att de kostnader som Serviceresor räknade med, när beställningscentralen gick över i egen regi, har blivit lägre än beräknat och samtidigt lett till bättre kvalitet.

– Det är glädjande att se hur effektivt Skånetrafikens Serviceresor arbetar med pris och kvalitet, säger Carina Zachau, ordförande i kollektivtrafiknämnden.

1 februari ansluter sig även Burlövs kommun till Skånetrafikens Serviceresor. Därmed har Skånetrafikens Serviceresor förtroendet att ansvara för färdtjänsten i 25 av Skånes kommuner.

– Vi välkomnar Burlövs kommun och ser fram emot att få ännu fler kommuner som samarbetspartners när det gäller färdtjänst, säger Titti Unosdotter.

Fotnot. Serviceresor sköts sedan maj 2018 i Skånetrafikens egen regi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094