23948sdkhjf

Sågar hastighetsbegränsning för cykel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En färsk studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel - förutom på i vissa situationer.

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.

I en ny rapport från VTI har forskare studerat cyklisters hastighet och dess konsekvenser för trafiksäkerhet och andra samhällsmål. Cyklisters hastighet beskrivs ofta som hög och som ett stort problem för säkerhet och trygghet. Men kunskapen om cyklisters faktiska hastighet och betydelsen av den är knapphändig.

I rapporten avråder forskarna från att lagstifta om särskilda hastighetsbegränsningar för cyklar och cykelbanor utöver de som redan finns. De poängterar också det är viktigt att skilja på reshastighet respektive punkthastighet när man för diskussioner kring cyklisters hastighet. Punkthastighet motsvarar den tillfälliga hastigheten, som till exempel samlas in vid en mätstation, medan reshastigheten mäts över en hel sträcka, från A till B, och inbegriper bland annat väntetider i korsningar. Anna Niska, forskningsledare vid VTI, förklarar.

Cyklisters hastigheter regleras redan idag via Trafikförordningen med regler som gäller generellt för alla fordon och vägar. För att uppnå de transportpolitiska målen om god tillgänglighet och ökad cykling bör cyklister erbjudas en hög reshastighet, främst genom att förhindra onödiga omvägar och omotiverade stopp. Men för att uppnå målen om trafiksäkerhet kan det däremot finnas anledning att dämpa cyklisters punkthastighet i vissa situationer eller på vissa platser.

Mätningar som gjordes vid en sträcka med skyltad hastighetsbegränsning 20 kilometer i timmen visade att den skyltningen inte hade någon effekt på cyklisternas hastighet. Vid uppföljande intervjuer framkom att cyklister har svårt att följa en sådan hastighetsbegränsning eftersom de flesta inte har hastighetsmätare på sina cyklar. Många cyklister var också skeptiska till hinder, avsmalningar eller andra åtgärder för sänkning av hastigheten.

Dessa hinder är dels riskåtgärder som bidrar till högre olycks- och skaderisk. Samtidigt kan uppmärksamhetseffekten av dem klinga av vid en överanvändning. I de situationer det ändå är motiverat att dämpa cyklisters hastighet, vid till exempel vägarbeten eller cykelbanor förbi skolor eller äldreboende bör information i form av varningsskyltar och vägmarkeringar användas, säger Anna Niska.

Enligt gällande lagstiftning är det inte möjligt att införa en hastighetsbegränsning som är lägre än 30 kilometer i timmen.

Medelhastigheter för cyklister är i de flesta fall runt 20 kilometer i timmen. Endast en liten andel cyklar fortare än 30 kilometer i timmen. Därmed skulle en hastighetsbegränsning endast beröra ett fåtal. Det är heller inte klarlagt vilken hastighet som är lämplig ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Anna Niska.

Mer om studien

Studien genomfördes av Trivector Traffic i samarbete med VTI och på uppdrag av Trafikverket. Syftet var att undersöka hur hastighetsbegränsningar och andra hastighetsdämpande åtgärder används och kan användas på cykelvägar i Sverige och vilken potentiell trafiksäkerhetseffekt de kan ha.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Vann mångmiljonkontrakt för underhåll

"Kalla in turistbussarna"

Säkerställ att busstrafiken fungerar även om fler blir sjuka, tag hjälp av turistbussföretagen – det kräver den socialdemokratiske oppositionspolitikern Jens Sjöström i region Stockholm.

Viktig info om kör- och vilotider

Från och med onsdag nästa vecka slutar de tillfälliga reglerna om kör- och vilotider gälla, meddelar Transportstyrelsen. 

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Nyhetsbrev

Eurowings läggs ner

Arkiv

Spårvägsuppdrag i Helsingfors

Nytt grepp för serviceresor

SL pausar biljettkontrollerna

Tillfälligt logotypbyte

Taxiförbundet: Inför Rut-taxi efter krisen

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Trafikplikt för inrikesflyg

Fortsatt förtroende i Täby

Tack, regeringen!

Grell: ”Betala inte tillbaka!”

Researrangörer och resebyråer är nu Svarte-Petter i coronakrisen – Göran Grell, RK Travel Group ger tuffa råd som branschens alla aktörer måste följa för att överleva.

Norwegian störtdyker

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

1

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Nytt hopp för biogas

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109