23948sdkhjf

Biodrivmedelschock hotar

EU:s tröghet innebär risk för dyrare biodrivmedel efter årsskiftet

I det senaste numret av den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP:s nyhetsbrev om EU-frågor skriver Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund en gemensam artikel om att EU nu behöver ge Sverige besked om fortsatt skattebefrielse för förnyelsebara drivmedel efter 2020.

Bakgrunden är att Sveriges nuvarande undantag från EU:s statsstödsregler, som ger regeringen möjlighet att befria förnyelsebara drivmedel såsom biogas, HVO etcetera från skatt bara gäller fram till årsskiftet.

Idag kör över 80 procent av landets bussar på förnybara drivmedel, mycket tack vare biodrivmedel som HVO och RME.

– Elektrifieringen av svensk busstrafik kommer starkt, men vi kommer behöva både el och biodrivmedel även i framtiden. Att börja beskatta gröna drivmedel igen gör det dyrare att köra kollektivtrafiken klimatsmart. Galet, i dessa tider när vi alla behöver ställa om och resa tillsammans på ett sätt som värnar vår planet, kommenterar Anna Grönlund.

Läs UITP EU Express HÄR!

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.238