23948sdkhjf

Ny chans för landsbygdens kollektivtrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Självkörande bussar finns för närvarande bara i städer – men snart kanske de även kör på landsbygden.

Möjligheterna att leva utan bil på landsbygden är små för de flesta. Men om vi kan öka landsbygdens tillgänglighet och samtidigt minska bilberoendet kommer hållbarheten och attraktiviteten att öka samtidigt som de som inte har bil får bättre förutsättningar. Ett samarbete mellan Ramboll, RISE, Trafikverket och kommunerna Skellefteå, Eskilstuna, Gotland och Lund ska utreda möjligheterna att komplettera kollektivtrafik med självkörande fordon.

– Landsbygdens tillgänglighet är mer eller mindre helt byggd på biltrafik, vilket är ohållbart ur flera aspekter – både för klimatet och ur ett inkluderande perspektiv. Nu måste vi vända på alla stenar för att hitta hållbara lösningar som funkar både socialt, ekonomiskt och inte minst ekologiskt. Självkörande bussar kan innebära ökad turtäthet utan märkbart högre kostnader, vilket innebär att fler kan låta bilen stå, säger Joakim Ahlberg, deltagare i projektet från Ramboll.

Våren 2019 publicerades en förstudie om självkörande delade fordon. Drive Sweden och Trafikverket har nu beviljat medel för att ta fram en genomförbarhetsstudie baserad på svenska kommuners lokala omständigheter och internationella aktörers tekniska möjligheter och därmed skapa underlag för upphandlingar och ett praktiskt genomförande.

– Det är ett angeläget arbete som relaterar till flera av delmålen i Agenda 2030. Tekniken för mer hållbara transporter används redan i stadsmiljö och nu är det dags se hur den kan växla upp till utökad kollektivtrafik för fler än stadsborna. Vi börjar samarbetet med fyra kommuner med målsättningen att hitta vägar framåt för alla kommuner, säger Håkan Burden, projektledare från RISE.

Projektet Självkörande fordon på landsbygd utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Det tar sitt avstamp i det transportpolitiska målet om en långsiktigt hållbar transportförsörjning för invånare och näringsliv i hela Sverige. Det övergripande målet med projektet är bereda vägen för ett jämlikt, energieffektivt och hållbart självkörande system som till kan vara ett komplement till dagens kollektivtrafik.

FAKTA/Projektets relation till Agenda 2030 

Mål 9 - att bygga upp en motståndskraftig infrastruktur, verka för en inkluderande och hållbar industrialisering och främja innovation.

Vi vill erbjuda landsbygden en hållbar infrastruktur, både tekniskt och socialt.

Mål 10 - att minska ojämlikheten inom och mellan länder. 

Projektets syfte är att undersöka hur självkörande teknik kan ge landsbygdens invånare möjligheter till persontransporter utan att kräva privat bilägande.

Mål 13 - att vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och deras konsekvenser.

Projektet bidrar till en omställning till hållbar mobilitet på landsbygden och därmed till att Sverige når de uppsatta miljömålen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mångmiljonavtal i Jönköping

Ryggsäck ska locka turister

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Premiär för hållbar diesel

Turisterna lagar korallerna

Det här tåget är riktigt grönt

Nyhetsbrev

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Arkiv
1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Hon blev Klassens hjälte!

Nytt elektriskt bussamarbete

1

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Elflygspremiär i höst

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Uppstickare in i finrummet

Bäst på brottsförebyggande

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14