23948sdkhjf

Färre åkte buss i Halland 2019

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Resandet med buss minskar för Hallandstrafiken - men totalt ökar det kollektiva resandet.

Resandet med kollektivtrafiken i Halland fortsätter att öka. Under 2019 passerade resandet för första gången någonsin 20 miljoner gjorda resor. Resandet ökade under 2019 med 2,1 procent och har sedan 2010 ökat med 36 procent.

– Vi fortsätter glädjande nog att öka resandet i Halland och har nu passerat över 20 miljoner resor på ett år. Takten på ökningen är något lägre än under de senaste åren, men ökningen fortsätter och det är förstås både glädjande och bra för expansiva Halland. En ökning med fem procent per år är ett högt satt mål och för 2019 nådde vi tyvärr inte ända fram, säger Gösta Bergenheim, ordförande i Hallandstrafikens styrelse.

De senaste tre åren har resandet årligen ökat med cirka fem procent. Skälen till att ökningstakten sjönk under 2019 är troligen flera, även om hela analysen ännu inte klar.

– Men vi ser redan nu att det statligt subventionerade Sommarlovskortet bidrog till en kraftig ökning av sommarresandet 2018. 2019 när Sommarlovskortet inte fanns, minskade resandet under sommarperioden. Den minskningen bidrar till att vi inte ökar lika mycket under 2019, säger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken.

Jämfört med 2017, det vill säga före Sommarlovskortet har resandet ökat med 7,3 procent. Resandet med tåg fortsätter att öka, framför allt på Västkustbanan. Under 2019 gjordes 5,4 miljoner tågresor på Västkustbanan (Öresundståg, Västtågen Varberg-Göteborg, Pågatågen Halmstad-Helsingborg).

Jämfört med 2018 är det en ökning med 7,5 procent. På Kungsbackapendeln blev ökningen 6,7 procent på 2 602 793 resor (2 439 821). Samtliga tågstationer i Halland visar också på ett ökat resande. 

– Turutbudet har ökat med kompletterande avgångar med Västtågen mellan Varberg-Göteborg vilket förstås gynnat pendlandet här, säger Andreas Almquist.

Det är busstrafiken i länet som bromsar ökningstakten i resandet. Bussresandet minskar vilket bekymrar Hallandstrafiken:

– Alla siffror är inte genomarbetade ännu men vi ser att minskningen sker i busstrafiken och vi vet att mycket av resandet med Sommarlovskortet skedde med buss under 2018, så svaret finns förmodligen där. Men vi behöver mer tid att analysera siffrorna för att se hela svaret, säger Andreas Almquist.

Resandet med regionbussarna minskar med 2,1 procent, stadsbussarna i Halmstad med ungefär lika mycket och stadsbussresandet i Falkenberg minskar med en procent. I Varberg fortsätter dock den kraftiga resandeökningen, den blev fem procent under 2019.

– Den stora linjeomläggningen från 2015 med två genomgående linjer och med passning till Öresundståget fortsätter att ge effekter på resandet i Varberg. Ökningen på över fem procent under förra året är förstås väldigt glädjande, säger Andreas Almquist.

Marknadsandelen för Hallandstrafiken är fortsatt rekordhög. Den ligger kvar på samma nivå som 2018, på 18,1 procent. Aldrig tidigare har den varit så hög.

– Man kan se marknadsandelen på två sätt. Dels glädjande att vi ligger på rekordnivå, dels vilken potential det finns bland de som inte väljer att resa med kollektivtrafiken, avslutar Andreas Almquist.

FAKTA/Resandeutveckling i Region Halland 2019

Totalt antal resor: 20 049 863 resor (19 629 075) +2,1%

Regionbusstrafik: 5 376 935 resor (5 491 826) -2,1%
Halmstad stadsbuss: 4 302 321 (4 404 999) -2,3%
Varberg stadsbuss: 860 255 (819 594) 5,0%
Falkenberg stadsbuss 556 150 (561 734) -1,0%
Kungsbacka 533 696 (523 390) +2,0%

Totalt resande, (Öresundståg, Västtågen Varberg-Göteborg och Halmstad-Helsingborg): 5 414 845  (5 036 061) +7,5 procent

På- och avstigande på tågstationerna i Halland, per vardag 2019 (2018) (Öresundståg, Västtågen Varberg-Göteborg och Halmstad-Helsingborg):

Halmstad 5 475 (5 213)
Varberg 4 991 (4 855)
Kungsbacka (exkl. Kungsbackapendeln) 2 829 (2 739)
Falkenberg 2 560 (2 499)
Åsa 1 241 (1 189)
Laholm 741 (729)

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14