23948sdkhjf

Färre åkte buss i Halland 2019

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Resandet med buss minskar för Hallandstrafiken - men totalt ökar det kollektiva resandet.

Resandet med kollektivtrafiken i Halland fortsätter att öka. Under 2019 passerade resandet för första gången någonsin 20 miljoner gjorda resor. Resandet ökade under 2019 med 2,1 procent och har sedan 2010 ökat med 36 procent.

– Vi fortsätter glädjande nog att öka resandet i Halland och har nu passerat över 20 miljoner resor på ett år. Takten på ökningen är något lägre än under de senaste åren, men ökningen fortsätter och det är förstås både glädjande och bra för expansiva Halland. En ökning med fem procent per år är ett högt satt mål och för 2019 nådde vi tyvärr inte ända fram, säger Gösta Bergenheim, ordförande i Hallandstrafikens styrelse.

De senaste tre åren har resandet årligen ökat med cirka fem procent. Skälen till att ökningstakten sjönk under 2019 är troligen flera, även om hela analysen ännu inte klar.

– Men vi ser redan nu att det statligt subventionerade Sommarlovskortet bidrog till en kraftig ökning av sommarresandet 2018. 2019 när Sommarlovskortet inte fanns, minskade resandet under sommarperioden. Den minskningen bidrar till att vi inte ökar lika mycket under 2019, säger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken.

Jämfört med 2017, det vill säga före Sommarlovskortet har resandet ökat med 7,3 procent. Resandet med tåg fortsätter att öka, framför allt på Västkustbanan. Under 2019 gjordes 5,4 miljoner tågresor på Västkustbanan (Öresundståg, Västtågen Varberg-Göteborg, Pågatågen Halmstad-Helsingborg).

Jämfört med 2018 är det en ökning med 7,5 procent. På Kungsbackapendeln blev ökningen 6,7 procent på 2 602 793 resor (2 439 821). Samtliga tågstationer i Halland visar också på ett ökat resande. 

– Turutbudet har ökat med kompletterande avgångar med Västtågen mellan Varberg-Göteborg vilket förstås gynnat pendlandet här, säger Andreas Almquist.

Det är busstrafiken i länet som bromsar ökningstakten i resandet. Bussresandet minskar vilket bekymrar Hallandstrafiken:

– Alla siffror är inte genomarbetade ännu men vi ser att minskningen sker i busstrafiken och vi vet att mycket av resandet med Sommarlovskortet skedde med buss under 2018, så svaret finns förmodligen där. Men vi behöver mer tid att analysera siffrorna för att se hela svaret, säger Andreas Almquist.

Resandet med regionbussarna minskar med 2,1 procent, stadsbussarna i Halmstad med ungefär lika mycket och stadsbussresandet i Falkenberg minskar med en procent. I Varberg fortsätter dock den kraftiga resandeökningen, den blev fem procent under 2019.

– Den stora linjeomläggningen från 2015 med två genomgående linjer och med passning till Öresundståget fortsätter att ge effekter på resandet i Varberg. Ökningen på över fem procent under förra året är förstås väldigt glädjande, säger Andreas Almquist.

Marknadsandelen för Hallandstrafiken är fortsatt rekordhög. Den ligger kvar på samma nivå som 2018, på 18,1 procent. Aldrig tidigare har den varit så hög.

– Man kan se marknadsandelen på två sätt. Dels glädjande att vi ligger på rekordnivå, dels vilken potential det finns bland de som inte väljer att resa med kollektivtrafiken, avslutar Andreas Almquist.

FAKTA/Resandeutveckling i Region Halland 2019

Totalt antal resor: 20 049 863 resor (19 629 075) +2,1%

Regionbusstrafik: 5 376 935 resor (5 491 826) -2,1%
Halmstad stadsbuss: 4 302 321 (4 404 999) -2,3%
Varberg stadsbuss: 860 255 (819 594) 5,0%
Falkenberg stadsbuss 556 150 (561 734) -1,0%
Kungsbacka 533 696 (523 390) +2,0%

Totalt resande, (Öresundståg, Västtågen Varberg-Göteborg och Halmstad-Helsingborg): 5 414 845  (5 036 061) +7,5 procent

På- och avstigande på tågstationerna i Halland, per vardag 2019 (2018) (Öresundståg, Västtågen Varberg-Göteborg och Halmstad-Helsingborg):

Halmstad 5 475 (5 213)
Varberg 4 991 (4 855)
Kungsbacka (exkl. Kungsbackapendeln) 2 829 (2 739)
Falkenberg 2 560 (2 499)
Åsa 1 241 (1 189)
Laholm 741 (729)

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mångmiljonavtal i Jönköping

Ryggsäck ska locka turister

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Premiär för hållbar diesel

Turisterna lagar korallerna

Det här tåget är riktigt grönt

Nyhetsbrev

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Arkiv
1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Hon blev Klassens hjälte!

Nytt elektriskt bussamarbete

1

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Elflygspremiär i höst

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Uppstickare in i finrummet

Bäst på brottsförebyggande

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.5