23948sdkhjf

Första batteritåget i Tyskland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alstom tecknar det första kontraktet för batteridrivna regionaltåg i Tyskland värt mer än en miljard kronor.

Alstom har rott hem ett jättelikt tågkontrakt, värt 100 miljoner euro eller drygt 1 miljard kronor, till Tyskland. Fram till 2032 ska järnvägsaktören tillverka, leverera och underhålla elva Coradia Continental batteri-elektriska tåg för regionaltrafik på sträckan Leipzig-Chemnitz för VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) med stöd av ZVNL (Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig), de två myndigheterna som är ansvariga för denna linje.

Nu kan Alstom erbjuda alla typer av drivmedel för sina passagerartåg, från effektiva elmotorer till vätgasbränsleceller och avancerad batteridrift, och det är vi ensamma om. Våra nya batteritåg är ett bra exempel på hur Alstom bidrar ytterligare till ett framtida resande med noll utsläpp, säger Björn Asplund, vd för Alstom i Sverige.

Enligt Björn Asplund kan järnvägsaktören nu leverera alla typer av drivsystem på marknaden, från effektiva elmotorer till vätgasbränsleceller och avancerad batteridrift, såväl som hela utbudet av utsläppsfria tåg.

2014 skrev Alstom ett kontrakt med VMS för leverans av 29 Coradia Continental elektriska regionala tåg (EMU). Myndigheterna efterfrågade batteridrivna elektriska tåg (BEMU). för den 80 km långa sträckan mellan Chemnitz och Leipzig. De nya tågen kommer vara i trafik 2023 och kommer att byggas på Alstoms tyska site i Salzgitter i Niedersachsen. Delsystemet för batteridrift designas och levereras av Alstoms Center of Excellence i Tarbes, Frankrike.

Coradia Continental BEMU-tåg kommer att likna de som redan är i drift i Dresden, Riesa och Zwickau. Den största skillnaden är att de också kommer att ha högpresterande batterier på taket. Tåget, baserat på Coradia Continental-modellen, bygger på Alstoms erfarenhet av batteridrift från Coradia iLint, Citadis-spårvagnar och Prima H3-lokomotiv.

Coradia Continental BEMU har en räckvidd på upp till 120 kilometer och kan köras med kontaktledning såväl som på icke-elektrifierade banor. Tre-vagns-tågen kommer att vara 56 meter långa och ha 150 platser. Tågen har en topphastighet på 160 km / h i batteriläge. Batteriernas kapacitet (litium-jon med hög effekt) är beräknad för att säkerställa kontaktledningsfri drift av linjen Chemnitz-Leipzig utan att ge avkall på prestanda eller komfort.

Alstoms Coradia-serie gör det möjligt för operatörer och transportmyndigheter att erbjuda regionala tåg som uppfyller passagerarnas behov och förväntningar, samtidigt som tågen har hög tillförlitlighet och är kostnadseffektiva. Alstom har skräddarsytt Coradia-serien för att fungera med alla tillgängliga utsläppsfria drivmedel, från elektriska till batteri-elektriska och vätgasbränsleceller. Coradia iLint, som drivs med bränsleceller och har en prestanda som kan jämföras med ett dieseltåg medan den inte släpper ut något annat än vatten, har varit i drift i Tyskland i över ett år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

SL pausar biljettkontrollerna

Tillfälligt logotypbyte

Taxiförbundet: Inför Rut-taxi efter krisen

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nyhetsbrev

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Arkiv

Trafikplikt för inrikesflyg

Fortsatt förtroende i Täby

Tack, regeringen!

Grell: ”Betala inte tillbaka!”

Researrangörer och resebyråer är nu Svarte-Petter i coronakrisen – Göran Grell, RK Travel Group ger tuffa råd som branschens alla aktörer måste följa för att överleva.

Norwegian störtdyker

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

1

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Viking line fortsätter med enbart godsfrakt

Trafikuppehållet för persontransporter förlängs till 13 maj, medan gods fraktas som vanligt.

Kämpar i coronakrisen

Resemakar´n i Väst är en av många bussföretag som hamnat i djup kris – och det enda som uppmärksammats av Dagens Nyheter som besökt företaget i Vänersborg.

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Roslagsbanan kör vidare

Nytt hopp för biogas

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11